• Äldre 7 Mar 15:10
    598747 visningar
    11405 svar
    11405
    598747

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Mimmi 71
    Äldre 19 Mar 18:45
    MarJoDe skrev 2010-03-19 18:35:15 följande:
    Undrar om det gått troll i mitt förra inlägg, känns som att det förökar sig?
  • Äldre 19 Mar 19:48
    klara07 skrev 2010-03-19 05:59:51 följande:
    Fina blöjor! Du vet den där lurvfleecen du använde...... kommer du ihåg om den fällde mkt även efter tvätt? Tänkte sy en jacka till tösen men vill inte ha en massa rosa ludd överallt.
    Näe det kan jag inte påstå att den gjorde.
  • GOBLIg­obli
    Äldre 19 Mar 20:27
    MarJoDe skrev 2010-03-19 18:35:15 följande:
    Undrar om det gått troll i mitt förra inlägg, känns som att det förökar sig?
    Haha, du fick nog fram det du ville ha sagt i alla fall.
    Foot - A device for finding furniture in the dark
  • Äldre 19 Mar 20:39
    GOBLIgobli skrev 2010-03-19 20:27:43 följande:
    Haha, du fick nog fram det du ville ha sagt i alla fall.
    Kan ju inte ha varit någon som missat måtten {#lang_emotions_laughing}
    Jag har en syblogg
  • Indrat­villin­gmamma
    Äldre 19 Mar 21:23

    Nu är jag riktigt sur. Jag prenumererade på Allt om handarbete förut men slutade eftersom tidningen var ganska oanvändbar. Jag blev uppringd för ett tag sedan och kvinnan som ringde lovade att tidningen var mycket bättre nu och att dom hade tagit till sig av kritiken. Jag skulle få prova 3 nya nummer för 99 kr. Idag kom det första. Jag blir skitsur. Jag vet inte varför jag för en kort sekund hade inbillat mig att de lagt bort sina mossiga åsikter på den redaktionen. Dom är ju precis likadana ännu.

    Om man är en lätt överviktig kvinna som har DÖTTRAR kanske man kan ha ut något av tidningen. Annars inte. Tror dom på allvar att pojkmammor inte syr??

    Ett exempel: På sid 52-53 har de en tygspis och ett förkläde. Unisex tycker jag. Det tycker inte dom. I texten kan vi läsa "passar till både små och lite större flickor". Eller i Ingelises spalt så står det "småflickorna kommer att älska det praktiska lekköket..."

    Dom har 11 saker som är angivna till flickor i tidningen och en anorak som står angiven som POJKKLÄDER.

    Jag ska givetvis skriva till tidningen också, ville bara spy ur mig lite här först.

  • Knastr­oll82
    Äldre 19 Mar 21:31

    Hjälp!
    Hur sjutton gör man får att inte få bubbliga sömmar när man syr med vanlig symaskin i stretchiga tyger? (Husquarna Viking Freesia 415)
    Har provat med både stretchsömmen (_ _ //_ _ //_ _) och "fuskoverlocken", men det bara bubblar sig. Jag drar inte i tyget och det verkar matas fram som det ska.
    Trådspänningen har jag på 4.
    Vad fasiken gör jag för fel?


  • sarahl
    Äldre 19 Mar 21:33

    funderar på en sak ang applikationer. JAg skall sy ett gäng mössor i singeljersey med barnens bokstäver frampå. mössorna sys i dubbelt tyg, men jag funderar på när applikationen skall sys fast innan jag syr ihop mössan och således på enkelt lager tyg eller när mössan är klar och då blir det i dubbelt tyg?

  • Indrat­villin­gmamma
    Äldre 19 Mar 21:37
    sarahl skrev 2010-03-19 21:33:47 följande:
    funderar på en sak ang applikationer. JAg skall sy ett gäng mössor i singeljersey med barnens bokstäver frampå. mössorna sys i dubbelt tyg, men jag funderar på när applikationen skall sys fast innan jag syr ihop mössan och således på enkelt lager tyg eller när mössan är klar och då blir det i dubbelt tyg?
    Sy den på enkelt tyg så döljer du ju baksidan av applikationen sedan. Blir snyggast så tycker jag.
  • Tjej 83
    Äldre 19 Mar 22:07
    Knastroll82 skrev 2010-03-19 21:31:48 följande:
    Hjälp! Hur sjutton gör man får att inte få bubbliga sömmar när man syr med vanlig symaskin i stretchiga tyger? (Husquarna Viking Freesia 415) Har provat med både stretchsömmen (_ _ //_ _ //_ _) och "fuskoverlocken", men det bara bubblar sig. Jag drar inte i tyget och det verkar matas fram som det ska. Trådspänningen har jag på 4. Vad fasiken gör jag för fel?
    hur blir det bubbligt? elelr hur der bubbligt ut?
    ja har bara en vanlig maskin o sytt i trikå,  blir jättefint.
  • Äldre 19 Mar 22:50
    Knastroll82 skrev 2010-03-19 21:31:48 följande:
    Hjälp! Hur sjutton gör man får att inte få bubbliga sömmar när man syr med vanlig symaskin i stretchiga tyger? (Husquarna Viking Freesia 415) Har provat med både stretchsömmen (_ _ //_ _ //_ _) och "fuskoverlocken", men det bara bubblar sig. Jag drar inte i tyget och det verkar matas fram som det ska. Trådspänningen har jag på 4. Vad fasiken gör jag för fel?
    Går det att minska på pressarfotstrycket så testa med det.
    Jag har en syblogg
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd