• Äldre 7 Mar 15:10
    598848 visningar
    11405 svar
    11405
    598848

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • madeby­infern­o
    Äldre 20 Mar 19:43

    Ingen som kör knappar på haklappar?? Vill bara se någon bild som inspiration

    dottern sliter av sig allt som ens kan likna haklappar och med kardborre går det extra lätt såklart och knytband gillar jag inte av många anledningar


    Be the change that you want to see in the world - Gandhi
  • Äldre 20 Mar 19:48
    Millimina skrev 2010-03-20 13:54:25 följande:
    Nu står det helt stilla. Är det någon som vet vad det heter när bomullstyg har blivit hårt pressat så att det blivit blankt, så att det ser blankare ut än merciserat och satinvävt? 
    Kan det vara chintz??
    Jag har en syblogg
  • Tjej 83
    Äldre 20 Mar 19:52
    madebyinferno skrev 2010-03-20 19:43:42 följande:
    Ingen som kör knappar på haklappar?? Vill bara se någon bild som inspiration dottern sliter av sig allt som ens kan likna haklappar och med kardborre går det extra lätt såklart och knytband gillar jag inte av många anledningar
    aldrig sett men du kan ju ta med kardborre o från fickan på haklappen syr du fast band som du knyter med på ryggen..  de har ja sett iaf.
    de banden kan de ju inte få av så ramlar inte haklappen heller...
  • Äldre 20 Mar 19:52
    MarJoDe skrev 2010-03-20 17:52:01 följande:
    Man brukar kunna forma kantbandet med ett strykjärn.
    Aha, ska prova ikväll!
    Tack för tipset
    Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
  • Äldre 20 Mar 19:58
    Tjej 83 skrev 2010-03-20 11:58:31 följande:
    ak74  nu har ja mönstret    haha så glad mankan va då! kolla igenom de o de verkar ju bra..  lätt o förstå med. så ska kolla med tyg till helgen för ja jobbar ju hela veckan o ev måste till bvc med sonen han får ont i magen av mjölk så ska ta tester osv. så helgen får de bli. om ja hinner.... hitta inget prickigt tyg på Sos, ja sökte med fick bara vaxduk.... förresten ska man förtvätta vaxduk? om man ska sy haklappar osv?
    Mina barn får också ont i magen av mjölk i perioder. Det är ganska enkelt att testa. Ta bort all mjölk (ersätt med laktosfritt) i 2 veckor och ge sen ett par glas mjölk. Efter 15-30 minuter ger det magont och gaser. Då är det ganska troligt att det är laktosintolerans. Mina barn klarar laktos i måttliga mängder men ibland blir det för mycket. Ofta i början av sommaren då mjukglassen kommer. Något som funkar är mjölk i matlagning, dvs kokt.
    Säg till om det är något du undrar över i mönstret
  • minili­ten
    Äldre 20 Mar 19:58
    Minxy skrev 2010-03-20 17:21:10 följande:
    Ju mer det svänger, ju tydligare veck blir det, det är helt klart, men jag MÅSTE ju ha en "böj" där uppe där man sedan fäster kardborrebandet....det går ju inte att komma ifrån känner jag.
    jag har inte en böj där uppe tyckte även som du att det var svårt att få till det snyggt.
    kolla i min blogg under haklappar så ser du hur jag gör. jag avslutar kantningen där uppe.
    skickar me en länk om den funkar på haklappar som det syns hur jag gör.
    http://1.bp.blogspot.com/_kBGwTHqKxDI/SGtOI-z0gmI/AAAAAAAABEQ/ZFNDoqHIc44/s1600/HPIM7019.JPG
  • Äldre 20 Mar 20:12
    mariaa81 skrev 2010-03-20 19:18:28 följande:
    hej tänkte höra om det är någon som kan ge mig några bra tips:)har tänkt sy några bebis filtar i trikå tyg och vill inte misslyckas har försökt förut men då var ena sidan fleece tyg och den andra trikå, och det slutade i katastrof så jag klippte sönder allt i ren ilska på filten-hahaså det fick bli små snuttefiltar istället..Men problemet jag har är att allting verkar dra sig samtidigt som jag syr och när jag kommer längst ner på en sida så är ena sidan helt sned och det skiljer säkert 10cm på tyget. eller så blir hela sidan vågig..har nålat och nålat men det blir så ändå:(någon som vet något tips eller vet vad jag gör för fel..???
    se till så att pressarfotstrycket inte är för högt, det ska vara väldigt lågt för annars töjs tyget ut. det brukar vara det övre tyglagret som töjs. så är det för mig iaf. och dra inte i tyget
  • Tjej 83
    Äldre 20 Mar 20:13
    ak74 skrev 2010-03-20 19:58:10 följande:
    idag fick han ingen mjölk eller yoghurt o inte sagt ett ljud om magen.
    så ska kolla detta i nån vecka.

    ja mönstret ja, läste de o de lät ju lätt! men så kolla ja mönstret hmm jaa jo de ska la gå hehe ska kolla bättre nu när barnen sover,
    men ja vet inte hur man gör med tyll så de måste ja lära mig, på bilden ser de ut som om de är tyg en bit o sen tyll, trodde de skulle va tyll hela kjollängden.
    vill ju att den ska stå ut en bit med,
  • Äldre 20 Mar 20:18
    miniliten skrev 2010-03-20 19:58:49 följande:
    jag har inte en böj där uppe tyckte även som du att det var svårt att få till det snyggt. kolla i min blogg under haklappar så ser du hur jag gör. jag avslutar kantningen där uppe. skickar me en länk om den funkar på haklappar som det syns hur jag gör. 1.bp.blogspot.com/_kBGwTHqKxDI/SGtOI-z0gmI/AA...
    Ja, smart, så kan man ju göra! Tackar!
    Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
  • mariaa­81
    Äldre 20 Mar 20:28
    lindalake skrev 2010-03-20 20:12:33 följande:
    se till så att pressarfotstrycket inte är för högt, det ska vara väldigt lågt för annars töjs tyget ut. det brukar vara det övre tyglagret som töjs. så är det för mig iaf. och dra inte i tyget
    tack ska testa om det är det jag gör fel=)
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd