• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • TeDrickaren

    Tips på var jag kan få tag i ett t-shirt klännings mönster som funkar i både strl 74/80 och 104/110?


    Älskade,underbara Moa, Livia & Anton
  • Kyssen
    Gobli: Lustigt (eller lustigt är det ju förståss inte) men idag när jag skulle bandkanta en body i Znooks elefant tyg så fick jag precis samma effekt som med din filt.. Det drog sig något jävulskt och omlottknäppningen och grenen är helt "bulliga". Finns det något sätt som man motverkar att tyget drar sig med hjälp av diff och stygnlängd? Tyckte att jag provade allt, men det bästa jag fick till var ändå inte bra nog.
  • plura
    Tjej 83 skrev 2010-03-30 21:09:50 följande:
    jag har köpt vit o randig hos E-slöjd den vita va så bra o mjuk, när ja ska köpa mer vit så blir det därifrån, även vitt mudd...  om ja inte vågar prova hos JNY?från MG har ja bara köpt grövre mudd till jacka o den va med bra, samt canvastyg men de blektes rätt mycket efter några tvättar..inge svar på din fråga men ändå... 
    Trist med tyger som bleks allt för lätt.
    Vill gärna hitta nåt billigt och bra då jag spenderat alldeles för mycket på mönster och ränder på sistonde (och ändå finns det massvis kvar jag vill köpa =)) Tyvärr så får man ofta vad man betalar för.
  • GOBLIgobli
    Kyssen skrev 2010-03-30 22:31:16 följande:
    Gobli: Lustigt (eller lustigt är det ju förståss inte) men idag när jag skulle bandkanta en body i Znooks elefant tyg så fick jag precis samma effekt som med din filt.. Det drog sig något jävulskt och omlottknäppningen och grenen är helt "bulliga". Finns det något sätt som man motverkar att tyget drar sig med hjälp av diff och stygnlängd? Tyckte att jag provade allt, men det bästa jag fick till var ändå inte bra nog.
    Jag tror att det är hög siffra lycra i den mudd jag hade och tyckte också jag provade "allt". Drog ut remsan, släppte pressarfotstrycket, hade max diff och max stygnlängd, om vart annat och inget hjälpte. hade jag kantat en halsringning hade det varit perfekt! Jättefin rundning minnsann.
    Tror iofs att på en body så gör det inte like mycket, den sträcks ju ut på och kanske att det blir bättre passform tom.
    Foot - A device for finding furniture in the dark
  • Tjej 83
    yrväder skrev 2010-03-30 21:37:42 följande:
    Våga prova hos Jny? Hennes är typ bäst!
    hahaha 
    har man inte provat innan så vet man inte, alla tycker olika.
    men ja ska nog köpa djungeltyget o sy munkjacka eller nåt sånt. till barnen.
    så kanske ska köpa vit med för att ha till annat när man ändå beställer....
    funderar..

    ja är lite smått galen o väldigt trött. men sydde en hatt innan som sonen ska ha imorn på dagis på påskfirandet.
    men så tyckte ja den va lite stor, så nu på kvällen så orka ja inte lyssna mer på mitt egna velande så ja sydde en till lite mindre 
    så hoppas han kan ha den imorn istället då! om han ens vill ha nån........ återstår o se.
    men nu ska ja sova!!
  • Tjej 83
    plura skrev 2010-03-30 22:38:12 följande:
    Trist med tyger som bleks allt för lätt. Vill gärna hitta nåt billigt och bra då jag spenderat alldeles för mycket på mönster och ränder på sistonde (och ändå finns det massvis kvar jag vill köpa =)) Tyvärr så får man ofta vad man betalar för.
    canvas kostar 139 kr/m. tycker de skulle hålla.  ja maila dem o skicka med bilder o visa hur  jackan såg ut efter ca 3 tvättar. grådaskig o inte alls svart som den ska va.
    o de vita döskallarna va ocksålite grå. fick tillbaka pengar för tyget, de a ju snällt men inte de ja ville med mailet utan mer att de ska vet att de bleks så fort..

    när ja först beställde tygprover fick ja 1 otvättad o 1 tvättad bit. såg lika fina ut.
    men de a de ju inte efter 3 tvättar...
  • Kyssen
    Gobli: Ja, den går säkert att använda - men man vill ju fota snyggt oxå - och då gör den sig verkligen inte rättvisa =). Hädan efter kommer jag i möjligaste mån att använda JNY's single jersey att kanta med, den brukar jag få jättebra resultat med!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd