• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Knastroll82

    Går det att sy en pyamas i overallmodell utan knappar, dragkedjor och sånt?
    Provade i dag, men vet inte om jag är så nöjd.
    Får se i morgon om den överhuvudtaget får på min lilla fjärt.
    Så här i efterhandkänner jag att jag skulle valt ett mer stretchigt tyg.


  • Malin med Tim

    En av sönerna har drabbats av öroninflammation, ögoninflammation och förkylningsastma den senaste veckan så det har inte blivit så mycket sytt då han har varit lite mammig, men nu har jag äntligen lyckats sy en liten kappa. Men resten av helgen ska jag bara umgås med familjen och städa undan maskinerna! Vad gör ni när det är långledigt i vardagen?


  • Tjej 83
    Knastroll82 skrev 2010-04-02 22:14:25 följande:
    Går det att sy en pyamas i overallmodell utan knappar, dragkedjor och sånt? Provade i dag, men vet inte om jag är så nöjd. Får se i morgon om den överhuvudtaget får på min lilla fjärt. Så här i efterhandkänner jag att jag skulle valt ett mer stretchigt tyg.
    hur kommer man i den?
  • bakabakalitenkaka
    Knastroll82 skrev 2010-04-02 22:14:25 följande:
    Går det att sy en pyamas i overallmodell utan knappar, dragkedjor och sånt?Provade i dag, men vet inte om jag är så nöjd.Får se i morgon om den överhuvudtaget får på min lilla fjärt.Så här i efterhandkänner jag att jag skulle valt ett mer stretchigt tyg.
    Det måste ju vara en öppning av nåt slag, rent spontant tänker jag att man skulle kunna göra som ett örngott, alltså en öppning som går omlott. Om man har den tvärs över bröstet så kan man ju "kliva i" benen och sen dra överdelen över huvudet...
    Vad hade du för lösning på din?
    Colin 07.12.21
  • Fiffa5
    Knastroll82 skrev 2010-04-02 22:14:25 följande:
    Går det att sy en pyamas i overallmodell utan knappar, dragkedjor och sånt? Provade i dag, men vet inte om jag är så nöjd. Får se i morgon om den överhuvudtaget får på min lilla fjärt. Så här i efterhandkänner jag att jag skulle valt ett mer stretchigt tyg.
    De bodysuits vi har haft har vi alltid klivit i vid öppningen vid halsen och sen dragit upp och sen stoppat i armarna.. Där brukar ju iofs finnas en tryckknap. 
     Men alla knappar som brukar finnas vid benen brukar vi aldrig knäppa upp, det blir för bökigt att hålla på o knäppa dem sen.
  • Knastroll82

    Eftersom jag valde kuvertringning i halsen blir ju halsöppningen väldigt stor vid behov, och det funkade faktiskt! Tanken är att den träs på ungefär som en stumpa.
    Vår son gör aldrig nått på natten, så nå blöjbyten nattetid har vi inte haft på säkert ett år. Och då funkar ju den här modellen, och vi slipper knappar och sånt.

    MEN...
    Som jag misstänkte var både ben, ärmar och livlängd för kort.
    Så det blir till att göra om - göra rätt.
    Knasigt det här när man ritar egna mönster, bara liksom på måfå...


  • Tjej 83
    Knastroll82 skrev 2010-04-03 09:00:32 följande:
    Eftersom jag valde kuvertringning i halsen blir ju halsöppningen väldigt stor vid behov, och det funkade faktiskt! Tanken är att den träs på ungefär som en stumpa. Vår son gör aldrig nått på natten, så nå blöjbyten nattetid har vi inte haft på säkert ett år. Och då funkar ju den här modellen, och vi slipper knappar och sånt. MEN... Som jag misstänkte var både ben, ärmar och livlängd för kort. Så det blir till att göra om - göra rätt. Knasigt det här när man ritar egna mönster, bara liksom på måfå...
    ja du mena så, ja då funkar de väl. smidigt!
    ja mäta o mäta o mäta o ändå blir de fel :)
    hoppas det blir bra denna gången.

    ja mätte barnen armar o så ärmna på deras vinterjackor innan ja sydde deras vårjackor så de skulle stämma bra, men gud så långa ärmarna blev ändå haha

    Glad Påsk på er alla !
  • sarahl

    nu har jag iaf vågat mig på att köpa tång och plasknappar på Ebay. Spänande att se när de kommer hur de ser ut!

  • MarJoDe
    sarahl skrev 2010-04-03 10:21:46 följande:
    nu har jag iaf vågat mig på att köpa tång och plasknappar på Ebay. Spänande att se när de kommer hur de ser ut!
    Hur många köpte du och vad kostade det?
    Jag har en syblogg
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd