• Äldre 7 Mar 15:10
    600706 visningar
    11405 svar
    11405
    600706

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Äldre 5 Apr 19:41
    Knastroll82 skrev 2010-04-05 17:29:21 följande:
    Varför satsas det så dåligt på stretchfrotté?Finns väl inget bättre material för sommarkläder?Önskar stretchfrotté med roliga mönster, och med ränder i glada färger!
    Ja, det undrar jag också... Men ska nu beställa från finland.. de verkar ha mer än vi svenskar.. konstigt
    Kika gärna in i min blogg
  • Dora
    Äldre 5 Apr 20:14

    Jag vill ha klänningar som når till strax ovanför knät. Hur lång ska den då vara i storlek 74/80, 86/92 och 98/104?

  • Tjej 83
    Äldre 5 Apr 20:33
    Dora skrev 2010-04-05 20:14:20 följande:
    Jag vill ha klänningar som når till strax ovanför knät. Hur lång ska den då vara i storlek 74/80, 86/92 och 98/104?
    sydde de här till dottern som har 98/104

    4.bp.blogspot.com/_TOfwzJEaBAA/S7OZ5DSih4I/AAAAAAAABVw/7zSd-tUEzA8/s1600/20100331+005+-+Copy.JPG

    de är 50 cm från axlen o ner till kanten.
    de är kanske 2 cm över hennes knän.
  • Solber­ga
    Äldre 5 Apr 21:24

    Har precis upptäckt det här med att sy barnkläder; är ju jätteskoj ju med alla fina tyger som finns!!! Kom på att här kanske är ett bra ställe att ställa lite dumma frågor hoppas det är någon som kan ge något svar!


    Har hittills sytt ett par muddbyxor och ett par kalsonger. Kalsongerna sydde jag i interlock för att jag fått tipset att det var det lättaste tyget att sy i. Men tycker de blev lite tjocka och "ostretchiga"....är jersey mer lämpat att sy boxerkalsonger i tro? Och hur gör man bäst med alla sömmar? Syr man som vanligt så att sömmen hamnar på insidan eller syr man den på utsidan och sen stickar ner den? (har en vanligt symaskin med fuskoverlock på). Vad passar bäst som mudd/kantband på kalsonger? Förlåt för att frågor!!!
    Om jag vill hitta några bra basmönster på t.ex tröja, muddbyxa och kalsonger; har ni något tips då? Är det Ottobre som gäller, eller t.ex Stoff och Stil? Skulle vilja hitta ett riktigt bra för att veta att det blir bra varje gång. Nu har jag gjort massa ändringar som jag inte kommer ihåg längre...
    När man syr tröjor; behöver man ha mellanlägg vid axelsömmarna eller hur gör ni?
    Blir jätteglad om någon tar sig tid att svara på någon fråga
  • Knastr­oll82
    Äldre 5 Apr 21:26

    Titinea > Jo, men det är ju så sjukt dyrt att beställa tyger därifrån... Så synd. Förstår inte varför det ska vara så svårt att få tag på (till vettigt pris)?


  • Solber­ga
    Äldre 5 Apr 21:28

    Kom på en till fråga


    Vilka plagg passar bäst i interlock och vilka i jersey??
  • Knastr­oll82
    Äldre 5 Apr 21:32

    Vad tror ni om det här?

    En hel pyamas med raglanskärning vid axlarna, sprund på båda sidor fram och där 1-2 tryckknappar på vardera sida för att hålla ihop?
    Har försökt mig på idén med kuvertringning, men är inte helt nöjd.
    Vill fortfarande minimera antalet knappar.

    Annars om nån har mönster på tröja, body eller liknande med kuvertringning att dela med sig av? Jag får inte till det riktigt som jag vill ha den.


  • Millim­ina
    Äldre 5 Apr 22:00

    En liten fråga, jag insåg just att min blogg närmade sig dubbelt jubileum och funderade på det här med utlottning. Har ni sett någon utlottning som ni tyckte blev extra bra? För jag är bra irriterad på när alla ens readerinlägg bara handlar om att den-och-den har utlottning, samtidigt som jag också inser, och vill för egen del, att man vill nå ut och locka fler läsare?

  • Äldre 5 Apr 22:08

    hallå i tråden hoppas påsken har varit bra


    Va det inte någon i denna tråd som hade en stickmaskin???
    har fått en antiksak av min svärmor och jag har lite frågor
    Längtar efter sommar
  • Millim­ina
    Äldre 5 Apr 22:10
    78Misan skrev 2010-04-05 22:08:34 följande:
    hallå i tråden hoppas påsken har varit bra Va det inte någon i denna tråd som hade en stickmaskin??? har fått en antiksak av min svärmor och jag har lite frågor
    Jo, det var jag... Kanske någon mer också. Vilken sort? Kul!!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd