• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Stratus

    Jag köpte tyll hos Sidencarlsson för 32 kr/m , alltså 320 kr för 10 m. Men de är ju inte billigaste butiken, så det går kanske att hitta billigare.

  • thweni
    Stratus: Nja, jag hänger med lite halvt. Men tyllkjol har jag sytt förr, så det har jag koll på, bara det att den måste anpassas till modellen och det kanske blir konstigt, eftersom det mesta av fluffet ska sitta på rumpan.. Fast det kanske kan gå ändå..
    Men det var mest krinolinen jag undrade över, om det är värt det att göra en själv eller om man skulle kunna uppnå samma effekt med underkjol av tyll (som ju då är billigare, vad jag sett efter att ha kollat på priser för det som behövs till en krinolin). Men om tyll inte funkar till den kjolen, då kanske man måste ta och göra en krinolin. Uhh, jag har ett megaprojekt på gång!
  • thweni
    Jalapeno: Vilken söt klänning! Och, erhm.. Jag har såna påslakan.. Har dock fått dem och de används aldrig, så man kanske skulle ta och sy något av dem? :)

    Jag hoppas vekligen att tyllkjol kan funka (i mitt huvud gör det det, dock måste den moddas lite till kjolmodellen) för att jag tror dels att det kostar för mycket att göra en krinolin och dels att det kan vara riktigt knöligt.
    Det skulle dock vara häftigt att göra en själv! Men ja, dyrt..
    Tack för era tips! Ska kolla igenom dem lite bättre när jag inte är lika trött som jag är nu, och fila lite på hur underkjolen kanske kan se ut. Blir nog att göra kjolen först och se hur den blir, och göra underkjolen efteråt. Då ser jag ju hur mycket tyll som behövs och om det över huvud taget är möjligt med tyllkjol. Tack igen! :)
  • MarJoDe
    bakabakalitenkaka skrev 2010-04-06 21:19:02 följande:
    en undran... Jag har tänkt sälja alla mina bomullstyger, förmodligen på tradera. Tror ni det är bäst att sälja styckvis eller färdiga paket ?
    Om du har tid och ork så säljer du tex ett påslakan i mindre bitar, klipp inte isär det innan finns många som gärna köper en extra bit efter auktionen är slut. Om du sätter ett utgångspris på max 9 kr och inte får det sålt så behöver du inte någon osåltavgift. Men det har blivit betydligt dyrare att sälja på Tradera och många auktioner blir också många avgifter.
    Jag har en syblogg
  • Jalapeno

    tack!!! de som har bekänt att de äger såna lakan har fått dom (annars skulle man nog inte erkänna ) Kan inte rekommendera att sy i dom. Tyget är så uselt att de går sönder av bara tyngden i kjolen även om jag sydde med bred overlocksöm. 

  • thweni
    Jalapeno skrev 2010-04-06 23:30:15 följande:
    tack!!! de som har bekänt att de äger såna lakan har fått dom (annars skulle man nog inte erkänna ) Kan inte rekommendera att sy i dom. Tyget är så uselt att de går sönder av bara tyngden i kjolen även om jag sydde med bred overlocksöm. 
    Haha, nej det tror inte jag heller att någon skulle erkänna. :-P Har försökt använda dem, men det går inte! Så läskigt och... uh, nej! Så de ligger längst in i linneskåpet och tar plats. :-P

    Men man kanske skulle kunna sy något enkelt, för hand? Eller, när jag tänker efter.. det är nog ett svårt tyg att arbeta med (vad jag minns är det ganska "glidigt", eller vad man nu kan säga). De får nog ligga kvar i skåpet tills jag kommer på en bra idé till dem.. :-P
  • Zabw

    lilja78 - Frågar du mig svarar jag helt klart styckvis. Jag handlar en del tyger på tradera och då bjuder jag hellre på fler auktioner av samma säljare och bara på de tyger jag vill ha.
    Är det paket med tyg bjuder jag otfast inte alls om jag tex vill ha ett eller två tyger av tre för då har jag ju ingen anvädning av det andra om jag inte tycker om det.
    Men om alla andra tycker som mig vet jag ju inte.. =)

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd