• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Tjej 83
    Mimmi 71 skrev 2010-04-07 12:53:23 följande:
    Tack, så skall jag spana in båda ställena. Tror inte det blir någon S&S-beställning inom kort för jag fick hem material därifrån igår Bibbi känns i så fall enklare för därifrån skall jag beställa snart (när jag får iordning på mina trådrullas så jag vet vad som fattas ) Men min idé med tyllen är ju än så länge en idé i huvudet så det kanske kan bli lagom att ta tag i den vid nästa S&S-beställning Brukar ju bli sådana med jämna mellanrum. Fick för övrigt hem ljusblå prickig vaxduk från S&S och tom sambon somm inte är så släng med färger tyckte den var grön Varför är de så dåliga på att namnge färgerna?
    va den ljusblåa grön`?
    visst va de svårt o beställa rätt färg, man såg bilden på alla vaxdukar på hög o sen kolla man alla småbilder men tyckte de va svårt o veta vilken blå som va vilken.
    jag tog blå, för jag trodde att himmelsblå skulle bli lite mer lila än blå.
    men den blå va jätefin blå, tur ja tog den då...
  • Mimmi 71
    Tjej 83 skrev 2010-04-07 15:09:10 följande:
    va den ljusblåa grön`?visst va de svårt o beställa rätt färg, man såg bilden på alla vaxdukar på hög o sen kolla man alla småbilder men tyckte de va svårt o veta vilken blå som va vilken.jag tog blå, för jag trodde att himmelsblå skulle bli lite mer lila än blå.men den blå va jätefin blå, tur ja tog den då...
    Ja, den ljusblå var nästintill ljust mintgrön. Jag var tvungen att kolla etiketten så jag hade beställt rätt (omm de nu inte har felmärkt den ). Jag hade velat haft riktigt ljusblå så den matchar mina marinblå-randiga köksgardiner (som jag ännu inte har sytt )
  • Tjej 83
    emptythorn skrev 2010-04-07 14:55:37 följande:
    Mönster på en solhatt, vart hittar jag det eller hur ritar jag ett på bästa sätt? Prövade rita av en befintlig hatt, men rundeln uppepå fick jag inte till att passa. Så jag tappade lusten.. Men jag måste ju lära mig, förr eller senare..
    (lägg till sömnsmån)
    gör en cirkel med 15 cm i diameter
    en rudel på 10cm bred o 51 cm långt sy ihop ändarna o sy på cirkeln
    sonen har ca 48-49 i huvudmått, så den är lagom för honom.

    rita av en skärm av en gammal hatt så du får till en bra rundad skärm.,
    sy ihop ändarna o vändsy den,
    sy på den på rundeln,

    så gjorde ja en påskhatt till sonen.
    ska använda samma mönster igen o  sy en solhatt, men ska sy alla de sömmarna på skärmen med.. :)

    mät ditt barns huvud o gör rundeln efter, o ändra då cirklen med nån mm, så omkretsen blir samma som rundelns (ihop sydda mått)

    Lycka till
  • Tjej 83
    Mimmi 71 skrev 2010-04-07 15:12:05 följande:
    Ja, den ljusblå var nästintill ljust mintgrön. Jag var tvungen att kolla etiketten så jag hade beställt rätt (omm de nu inte har felmärkt den ). Jag hade velat haft riktigt ljusblå så den matchar mina marinblå-randiga köksgardiner (som jag ännu inte har sytt )
    haha som du ännu inte sytt    bra
    ok synd den va fel då, ja kanske den va felmärkt?
  • Mimmi 71
    Tjej 83 skrev 2010-04-07 15:23:14 följande:
    haha som du ännu inte sytt    braok synd den va fel då, ja kanske den va felmärkt?
    Ja, det var väl en evighet sedan som jag pratade om min köksgardiner här i tråden Det enda positiva att jag motiverade andra att sy gardiner

    De ligger tillklippta nere i systugan, men det finns ju så himla mycket annat som är mer skoj att sy än gardiner

    Jag köpte rosaprickig vaxduk också, så jag får väl använda den i köket (hade dock tänkt att inreda lite mer marint med blått, vitt och rött. Den "ljusblå" får användas nere i sommarstugan där den passar bra till våra mörkgröna utedynor.
  • 78Misan
    Mimmi 71 skrev 2010-04-07 15:29:28 följande:
    Ja, det var väl en evighet sedan som jag pratade om min köksgardiner här i tråden Det enda positiva att jag motiverade andra att sy gardiner De ligger tillklippta nere i systugan, men det finns ju så himla mycket annat som är mer skoj att sy än gardiner Jag köpte rosaprickig vaxduk också, så jag får väl använda den i köket (hade dock tänkt att inreda lite mer marint med blått, vitt och rött. Den "ljusblå" får användas nere i sommarstugan där den passar bra till våra mörkgröna utedynor.
    jag hittade ju inte mitt tilltänkta gardintyg så det blev färdigsydda från gekås istället
    Längtar efter sommar
  • uniMog

    Förresten, jag skulle behöva lite tips på små presenter att sy som vinster i en liten tävling.

    Vetevärmare hade jag en vecka... och det är till vuxna människor


    I won't turn my life around. Cause I like it upside down
  • Mimmi 71
    78Misan skrev 2010-04-07 15:34:49 följande:
    jag hittade ju inte mitt tilltänkta gardintyg så det blev färdigsydda från gekås istället
    Smidigt!

    Fast jag vet ju att mina gardiner till köket är sydda på en timma eller två om jag sätter fart. Kan ni inte sparka till mig och utmana mig så jag får gjort dem på fredag. På fredag har jag nämligen en hemmadag tillsammans med sonen Imorgon skall jag nämligen operera mig - korrigering av operationsärr - och har tagit ledigt även på fredag för man är inte allt för snygg efteråt, med svullnad och plåster i ansiktet. Så på fredag skall jag sy, sy och sy. Hoppas lillemannen är snäll så jag inte blir allt för stressad. Lite mys och utevistelse (kanske trädgårdsarbete) får det även bli. Sedan har jag en hel helg som iallafall än så länge är oplanerad. Hur underbart är inte detta?!? Nu längtar jag bara till klockan slår fem så jag får åka hem (det blir sen kväll iallafall då jag har 1,5 timmas resfärd hem från jobbet idag )

    Märks det att jag har dålig arbetsdiciplin?
  • Mimmi 71
    Pejgan skrev 2010-04-07 15:35:13 följande:
    Förresten, jag skulle behöva lite tips på små presenter att sy som vinster i en liten tävling.Vetevärmare hade jag en vecka... och det är till vuxna människor
    Fruktkorg är snabbt och enkelt att göra!

    Nyckelringar/band, hårband, småbörsar.
  • Skumboll
    Mimmi 71 skrev 2010-04-07 11:39:02 följande:
     Skumboll: Jag har den erfarenheten att man måste använda sig av interlock som inte har någon lycra i sig om man inte vill ha någon som helst ihopdragning vid bandkantning. Vad har du använt digav?
    Jahaddu, du menar sååååå....
    Jag har använt mudd från sos, så det är väl därför då. 
    Nu har jag iaf lärt mig något, får bli vanlig fåll hädanefter. 
    ♥ Simon ♥
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd