• Äldre 7 Mar 15:10
    598990 visningar
    11405 svar
    11405
    598990

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Äldre 11 Apr 21:20
    lindalake skrev 2010-04-11 12:10:11 följande:
    jag har rättvisabarns blogg på google reader och jag kan läsa de gamla inläggen, dock helt utan bilder. så jag hittade beskrivningen tror jag ska sy en keps inom snar framtid faktiskt När jag googlade efter bilder hittade jag den här vindlingar.blogspot.com/2009_04_01_archive.ht... hon tipsar om en bok där det finns en liknande beskrivning
    det är samma bok som bland andra kånkarong använde. Skärmen är för stor i det mönstret men annars bra. 
  • Äldre 11 Apr 21:25
    madebyinferno skrev 2010-04-11 20:27:39 följande:
    Hur mycket är en dutt??  För det är just det kalla jag är "rädd" för, hade blått i olika nyanser när stora sonen var liten och det var INTE en varmt o mysigt rum.

    Turkost har faktiskt blivit min nya favvofärg  gärna ihop med blodröd och de står högst upp på att köpa listan så fort mitt köpstopp är upphävt  

    Cellplast, typ frigolit eller??? Har haft tankarna på någon slags tygtavla faktiskt...
    en dutt - jadu, jag bad dom blanda på affären den minsta mängd deras datoriserade maskin fixade och det blev bra. 
    Japp, frigolit. Smidigt, men hållbarare med andra typer av skivor
  • Äldre 11 Apr 21:43
    imse vimse skrev 2010-04-11 16:33:15 följande:
    En liten fråga....... Är ni självlärda eller har ni gått kurser? Ni verkar så himla duktiga, kläderna är jättefina!
    Jag är självlärd, om man inte räknar med sykunskapen i skolan. Önskar att jag kunde mer, jag syr ju bara lite som jag tycker hade varit kul att kunna olika tekniker och grundregeler.
  • Äldre 11 Apr 21:49
    imse vimse skrev 2010-04-11 16:33:15 följande:
    En liten fråga....... Är ni självlärda eller har ni gått kurser? Ni verkar så himla duktiga, kläderna är jättefina!
    Självlärd vad gäller sömnaden. Gick dock en enkel kurs i mönsterkonstruktion för nåt år sen.
  • Tjej 83
    Äldre 11 Apr 21:49
    bakabakalitenkaka skrev 2010-04-11 17:35:57 följande:
    Idag var maken och hämtade ett paket till mig som kom i fredags, men jag var för lat för att hämta det då (i regnet). Och det var en efterlängtad bok, Anita Gunnars - sy till småbarnen. Yey
    va den första boken ja låna på bibblan o sydde efter, lämna tillbaka den 1 mån senare o hade tejpat ihop mönstret lite haha ja så kan de gå om man använde rmönster mycket, tur de inte kolla i boken
    kanske ska låna om den, va rätt bra..
  • Tokern
    Äldre 11 Apr 21:51
    Mari78 m pojktriss skrev 2010-03-14 21:53:56 följande:
    När jag syr i flera lager tyg så använder jag numera spraylim för att fixera alla ytor mot varandra. Det tvättas ju bort vartefter och har ingen inverkan, mer än att man som sagt får tygerna att hålla sig där man vill ha dem. Det kanske kan vara ngt även när det är skumgummi inblandat...
    Hej. Jag fuskar lite i sömnad och läser lite i tråden. Jag har aldrig hör talas om att man kan anväda spraylim, det låter smart! Var får man tag på det?
  • NCL
    Äldre 11 Apr 22:06

    Sy till småbarnen av Anita Gunnars köpte jag på bokrean på City Gross för 59 kr för ett par veckor sedan så det är ett tips att leta där om man är ute efter den boken.


  • madeby­infern­o
    Äldre 11 Apr 22:14
    ak74 skrev 2010-04-11 20:46:39 följande:
    Sitter borden på tapet eller målad vägg?
    den sitter på tapet (bara ett lager tapet)
    lindalake skrev 2010-04-11 20:48:40 följande:
    madebyinferno: låter som fina färgkombos tycker jag har du provat att slipa ner dem då? har ingen direkt erfarenhet av tapeter och grejer, men hör i "tapetaffären"
    ska höra mig för men det blir nog till att slipa och spackla en hel del, ena rummet har mycket tapetskador för barnen har hittat många små flikar att slita i

    Imse vimse: förutom syslöjden (där jag ändå aldrig gjorde som läraren ville, satt mest och läste Allt om handarbete och testade en massa pyssel därifrån typ vika kartonger och färga papper ) så är jag helt självlärd, men tycker jag lär mig något nytt varje dag och särskilt från denna underbara tråd
    senaste var väl att spiralklippa den rundvävda mudden för att få långa kantband
    Aldrig saknat det iofs men NU vet jag ju hur jag ska göra om jag behöver det!!
    Be the change that you want to see in the world - Gandhi
  • madeby­infern­o
    Äldre 11 Apr 22:17

    shit vad det skiljer mellan body och body i strl mm i ottobre försöker kombinera två mönster och fick rita upp ett av varje bak resp framstycke, lägga det ovanpå varandra och rita valda delar från båda mönstren... men mer än 5 cm skillnad i grenen är väl och ta i eller??


    Be the change that you want to see in the world - Gandhi
  • Äldre 11 Apr 22:20

    Kan inte ni hjälpa mig tjejer... Jag tycker det är så himla svårt med priser.
    Vad tar ni för mössor, dregellappar, byxor, tröjor??....ja allt!!
    Nån som har nån prislista?

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd