• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Mimmi 71
    Stratus skrev 2010-04-22 15:28:22 följande:
    Åhh, den som ändå finge gå hem... Men det är bara en timme kvar. I morgon åker maken till Norge en dryg vecka för att fiska, och jag blir ensam med barnen. Det första jag ska göra är att bära in alla symaskiner och ställa dem på köksbordet. Mitt syrum ligger i garaget och jag vill inte gå ut dit när barnen sover om jag är ensam.
    Ibland kan det vara skönt med sambofritt Idag slutade jag tidigt och hämtade lilleman redan 14.30, därefter lite matshopping och sedan har jag slöat genom att ligga och mysa med honom och läst lite tidningar. Det har varit en galen hektisk start av veckan så det var skönt att ta det lite lugnt, känner mig mer än trött. Kanske kan det bli lite tillklippning ikväll. Jag har dessutom några golf- och bowlinghanddukar att sy. Brodermaskinen står fortfarande upp på köksbänken så den kanske kan få arbeta lite ikväll.
  • 6barnsmamman

    hej på er! Jag sitter här med senaste numret av ottobre o tänkte sy klänning till lillan, men senast jag sydde ur ottobr, en tunika i storlek 74 så blev den väldigt stor, hon kan inte ha den än trots att hon har 74 på alla kläder nu. Är det alltid så i ottobres mönster, nån som vet? Kanske ska rita av storlek 68 i stället?

  • Titinea
    6barnsmamman skrev 2010-04-22 17:07:05 följande:
    hej på er! Jag sitter här med senaste numret av ottobre o tänkte sy klänning till lillan, men senast jag sydde ur ottobr, en tunika i storlek 74 så blev den väldigt stor, hon kan inte ha den än trots att hon har 74 på alla kläder nu. Är det alltid så i ottobres mönster, nån som vet? Kanske ska rita av storlek 68 i stället?
    Vad jag läst här i forumen så tycker de flesta att de är breda och korta.. Så att förlänga en storlek mindre än nog inte fel. Jag sydde en 80 åt min tjej och den är fortfarande stor, fast hon har 80 i andra kläder
    Kika gärna in i min blogg
  • Fiffa5
    6barnsmamman skrev 2010-04-22 17:07:05 följande:
    hej på er! Jag sitter här med senaste numret av ottobre o tänkte sy klänning till lillan, men senast jag sydde ur ottobr, en tunika i storlek 74 så blev den väldigt stor, hon kan inte ha den än trots att hon har 74 på alla kläder nu. Är det alltid så i ottobres mönster, nån som vet? Kanske ska rita av storlek 68 i stället?
    Kan du inte lägga ett plagg på mönstret och jämföra lite? Så ser du ju hur stor klänningen blir.
  • Mari78 m pojktriss
    Titinea skrev 2010-04-22 13:39:42 följande:
    Jaaaa! Nu kom mina jersey fordon.  Men funderar på en sak... När ni tvättar första gången tvättar ni allt i 60 grader eller tvättar ni det tryckta tyget i 40 grader?
    Ja, jag tvättar alltid alla tyger i 60 grader första gången (så länge tyget är mestadels i bomull) och torktumlar även första gången. Tycker det är bra att ha koll på hur tyget reagerar och bra att veta att det verkligen är maximalt krympt innan jag börjar sy i det. Och jag har hitintills inte råkat ut för några missöden på de 2½ åren som jag nu hunnit sy.
  • TeDrickaren

    Ingen som bor i göteborg som vill sambeställa från Znok....tycker frakten blir så himlans dyr...


    Älskade,underbara Moa, Livia & Anton
  • ak74
    Mari78 m pojktriss skrev 2010-04-22 18:17:37 följande:
    Ja, jag tvättar alltid alla tyger i 60 grader första gången (så länge tyget är mestadels i bomull) och torktumlar även första gången. Tycker det är bra att ha koll på hur tyget reagerar och bra att veta att det verkligen är maximalt krympt innan jag börjar sy i det. Och jag har hitintills inte råkat ut för några missöden på de 2½ åren som jag nu hunnit sy.
    Hmm... Då kanske jag ska slänga in mina fordon i 60 grader den här gången
    Men... Vågar man tvätta alla färgerna ihop?
  • Kaja
    TeDrickaren skrev 2010-04-22 19:13:59 följande:
    Ingen som bor i göteborg som vill sambeställa från Znok....tycker frakten blir så himlans dyr...
    Om du kan hålla dig någon vecka tills ugglorna kommer in så är jag med. Vill inte ha de som finns i butiken just nu...
    Sew much fabric - sew little time!
  • Mari78 m pojktriss
    ak74 skrev 2010-04-22 19:50:25 följande:
    Hmm... Då kanske jag ska slänga in mina fordon i 60 grader den här gången Men... Vågar man tvätta alla färgerna ihop?
    De på grön bas absolut, men jag valde att separera det turkosa från det gröna. Tror dock inte att de färgar, blev mest så för att jag har så himla mycket tvätt ändå *ler*.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd