• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Skumboll
    Preppy skrev 2010-04-23 15:26:45 följande:
    Men vad skönt att jag inte var den enda som blev besviken på mjukatygers stretchfrotté, verkligen jättekonstig färg......undra vad jag ska göra av den....blir nog strandklänning, kanske bra att ha där?
    Hilco har jättefin frotté! Visserligen enfärgad men ändå. 
    ♥ Simon ♥
  • Catwomen07

    inne och läser dalien, skriver inte lika ofta.
    Mjuka tyger har ju fått en del kritik de senaste dagarna och det är inte lätt med internetshop och tygfärg är ju helt klart.

    Men en annan som jag blev besviken på var när Jofotex tryckte flodhästar. beställde bl.a. turkos och orange och i min värld var dessa nyanser helt fel. Lime och de gula var underbara i färgen, men turkos och orange skriker i ögonen på en.

  • Titinea
    Mari78 m pojktriss skrev 2010-04-23 14:00:17 följande:
    Jag tycker att den lila färgen framträder bättre nu efter tvätt, men jag kommer inte använda den enfärgat lila jerseyn till för då framgår det så himla tydligt att det inte är klarlila färg på trycket. Däremot har jag en lite mörkare lila jersey från Jofotex hemma och det funkade över förväntan tillsammans med fordonstyget så jag kommer använda det i stället om jag nu skall ha lila ärmar har inte bestämt mig där ännu.
    Ja den lila passar nog bäst i eget plagg tillsammans med fordonen. Om man har ärmar i lila, så kan det bli för stor skillnad om mna är kräsen. Vad bra att du hhade ett jofotextyg som passade bättre. {#lang_emotions_laughing}
    Kika gärna in i min blogg
  • Titinea
    drakvinge skrev 2010-04-23 16:53:43 följande:
    Så om man syr ex. ett par brallor med en overlock så får man ta vanliga maskinen för att fålla byxbenen? (alt. en coverlock om man har en sån) Det går inte med overlocken?
    Fast jag har fållat med overlock och tyckte det gick bra. Vek tyget och sydde, men oftast så använder man en vanlig maskin
    Kika gärna in i min blogg
  • Mari78 m pojktriss
    Catwomen07 skrev 2010-04-23 17:39:06 följande:
    inne och läser dalien, skriver inte lika ofta.Mjuka tyger har ju fått en del kritik de senaste dagarna och det är inte lätt med internetshop och tygfärg är ju helt klart. Men en annan som jag blev besviken på var när Jofotex tryckte flodhästar. beställde bl.a. turkos och orange och i min värld var dessa nyanser helt fel. Lime och de gula var underbara i färgen, men turkos och orange skriker i ögonen på en.
    Ja de turkosa var mer blå och de orange väldigt orangeröda så det blev inte helt rätt där inte. Gillade flodisarna annars och nu har ju bl a de lime kommit som jersey med lycra vilket jag föredrar så jag tror nog att jag åker tid på några meter till utav det *ler*. Härligt, härligt men farligt, farligt!
  • melizza

    har försökt knåpa ihop ett singoalla mönster men får liksom inte till det.......har haft lite hjälp från ett ottobre mönster och så har jag bara gjort den lite smalare för jag tycker den var otroligt bred liksom men halsen blir fortfarande himla stor så det blir så mycket tyg som ska rynkas ihop och jag skulle vilja ha mindre men vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt.......det mönstret ser ut ungefär så härsom hon har gjort: http://indietutes.blogspot.com/2007/07/peasant-blouse.html

    hur ska jag bära mig åt för att förminska halsen på nåt sätt så att det inte blir så brett och så mycket tyg som rynkas???


    (¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)Daniela 1996 Emilia 2000 Stella 2006(¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)
  • Jalapeno
    tinni78 skrev 2010-04-22 23:41:46 följande:
    Det var någon som bloggade om hur man syr ihop en singoalla för ett tag sedan, men jag hittar inte tillbaka till den bloggen nu. Är det någon som minns vart det var?
    http://indietutes.blogspot.com/2007/07/peasant-blouse.html
    bra länk
    sen kan man sy fast en snedremsa på baksidan och trä resåren igenom eller sy smocksöm istället. Finns många varianter
  • Jalapeno

    och jag ska lära mej läsa innan jag svara


    men jag kan iallafall svara på hur du modifierar mönstret. Titta på en vanlig raglantröja och bredda den. Slutresultatet blir bra allt mellan raglantröja och peasantblouse
  • melizza
    Jalapeno skrev 2010-04-23 20:30:58 följande:
    och jag ska lära mej läsa innan jag svara men jag kan iallafall svara på hur du modifierar mönstret. Titta på en vanlig raglantröja och bredda den. Slutresultatet blir bra allt mellan raglantröja och peasantblouse
    jag antar att detta var till mig {#lang_emotions_embarassed}

    ska jag lägga ett raglantröjmönster ovanpå detta och rita nåt däremellan typ???
    (¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)Daniela 1996 Emilia 2000 Stella 2006(¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd