• Äldre 7 Mar 15:10
    598734 visningar
    11405 svar
    11405
    598734

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Ulleru­ll
    Äldre 27 Apr 14:38

    Jo, antar att handsömnad är det enda sättet att göra det på, men jag är inte någon hejjare på det, behöver bli bättre. Ungefär hur stort vändhål behövs för en vanlig bebisfilt. Det var så länge sedan jag gjorde någon.

  • Mimmi 71
    Äldre 27 Apr 14:43
    ak74 skrev 2010-04-27 14:34:47 följande:
    Jag tittade in i syrummet och insåg att jag verkligen behöver röja upp där! Jag sydde några sömmar på redan utklippta plagg och gick ut igen... Kan garantera att behovet att städa kommer att finnas kvar nästa gång jag tittar in... Konstigt
    Så ser det ut hemma hos mig också för tillfället. Utklippta alster ligger varvat med icke tvättade tyger som skall i maskin och tvättade tyger som inte får plats i garderoben. Ikväll skall jag brodera handdukar så då måste det röjas för att komma fram. Får ladda brodermaskinen och städa under tiden den jobbar.

    Har dessutom en hel del alster som måste bli klara till slutet av maj. Dags att börja sy!!!!
  • Äldre 27 Apr 14:45
    Ullerull skrev 2010-04-27 14:38:09 följande:
    Jo, antar att handsömnad är det enda sättet att göra det på, men jag är inte någon hejjare på det, behöver bli bättre. Ungefär hur stort vändhål behövs för en vanlig bebisfilt. Det var så länge sedan jag gjorde någon.
    Till en filt på 60X80 cm har jag nog gjort ett vändhål på ca en decimeter. 
    ♥ Simon ♥
  • Ulleru­ll
    Äldre 27 Apr 14:51
    Skumboll skrev 2010-04-27 14:45:26 följande:
    Till en filt på 60X80 cm har jag nog gjort ett vändhål på ca en decimeter. 
    Det gjorde jag också, det behöver nog vara så för att vränga den utan att slita allt för mycket, men det blir ju så långt att sy igen. Tycker det är svårt att göra snygg "blindsöm" eller vad det nu heter, det blir lätt vågigt och fult tycker jag, men får väl göra mitt bästa. Minns att den förra filten blev bra dock.
  • Äldre 27 Apr 14:58
    Ullerull skrev 2010-04-27 14:51:32 följande:
    Det gjorde jag också, det behöver nog vara så för att vränga den utan att slita allt för mycket, men det blir ju så långt att sy igen. Tycker det är svårt att göra snygg "blindsöm" eller vad det nu heter, det blir lätt vågigt och fult tycker jag, men får väl göra mitt bästa. Minns att den förra filten blev bra dock.
    Jag brukar pressa in kanterna innan jag syr ihop vändhålet, då blir det lättare att sy för hand!
    ♥ Simon ♥
  • Kaja
    Äldre 27 Apr 15:18
    Mimmi 71 skrev 2010-04-27 14:43:11 följande:
    Så ser det ut hemma hos mig också för tillfället. Utklippta alster ligger varvat med icke tvättade tyger som skall i maskin och tvättade tyger som inte får plats i garderoben. Ikväll skall jag brodera handdukar så då måste det röjas för att komma fram. Får ladda brodermaskinen och städa under tiden den jobbar. Har dessutom en hel del alster som måste bli klara till slutet av maj. Dags att börja sy!!!!
    Jag har städat och plockat undan tyger. Men så mycket påbörjat, halvfärdigt och urklippt som finns just nu har jag inte haft på länge. Det började med att jag skulle göra en jätteomgång med sommarklänningar och så råkade det komma lite beställningar i vägen.
    Sew much fabric - sew little time!
  • Äldre 27 Apr 15:32
    Kaja skrev 2010-04-27 15:18:01 följande:
    Jag har städat och plockat undan tyger. Men så mycket påbörjat, halvfärdigt och urklippt som finns just nu har jag inte haft på länge. Det började med att jag skulle göra en jätteomgång med sommarklänningar och så råkade det komma lite beställningar i vägen.
    Skönt att det är fler än jag som har ett kreativt kaos hemma i systugan
    Mimmi 71 skrev 2010-04-27 14:43:11 följande:
    Så ser det ut hemma hos mig också för tillfället. Utklippta alster ligger varvat med icke tvättade tyger som skall i maskin och tvättade tyger som inte får plats i garderoben. Ikväll skall jag brodera handdukar så då måste det röjas för att komma fram. Får ladda brodermaskinen och städa under tiden den jobbar. Har dessutom en hel del alster som måste bli klara till slutet av maj. Dags att börja sy!!!!
  • Äldre 27 Apr 16:02

    hemma hos mej är det mest bara kaos. Men med lite volanger så går det åt nog med tyg att kunna komma in i syrummet åtminstone.

    Intressant att höra om vilka storlekar det är som kan sälja på marknad. Vad tror ni om vuxenklänningar? Köper folk det på hantverksmarknader? Hur fasen kan man göra med provhytt? Utomhus? Måste man ha det?

  • Äldre 27 Apr 16:03
    ak74 skrev 2010-04-27 15:32:07 följande:
    Skönt att det är fler än jag som har ett kreativt kaos hemma i systugan
    Jag skulle gärna ha en systuga med kaos i
    Just nu har jag ett skrivbord i vardagsrummet, där trängs tre maskiner, mönsterpärmar, påbörjade projekt och tillklippta kommande projekt. Och så diverse smått. Det är så mycket grejer så jag blir alldeles trött bara jag ser röran, måste bära maskinerna ut i köket när jag ska sy.
    Colin 07.12.21
  • Ulleru­ll
    Äldre 27 Apr 16:03
    Skumboll skrev 2010-04-27 14:58:41 följande:
    Jag brukar pressa in kanterna innan jag syr ihop vändhålet, då blir det lättare att sy för hand!
    Jo, det gör jag med annars är det ju hopplöst. Nu är filten färdig, en dekorsöm ska dit bara. Jag kom på att det nog inte var så svårt MEN vad jag skulle behöva är en jättetunn nål...måste införskaffa. Vet att min mamma har den tunnaste av nålar jag tror jag någonsin sett, den är nästan sladdrig, en sån skulle jag behövt.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd