• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Jalapeno
    plura skrev 2010-04-28 12:53:26 följande:
    efter både färg och material plus återvinning/nytt (är iallafall tanken)
  • Jalapeno
    Mimmi 71 skrev 2010-04-28 13:45:52 följande:
    Hade nyligen ett trevligt besök på jobbet. Tack Jalapenjo för att du kika förbi
    jätterolig överraskning att det var precis där du satt!
    jättetrevligt!
    och TACK pejgan!! (jag kom bara två timmar för sent till pejgan sist.... piiinsamt) 
  • mrsIce

    Nu har jag sytt min första body med raglanärm (iof det första med raglanärm överhuvudtaget). Resultatet blev helt ok, alldeles för stor för min lilla tjej, sydde i vad jag trodde skulle vara stl 74 men motsvarar nog snarare stl 80.

    Klantig som jag var så satte jag även en av tryckknapparna åt fel hål + att jag inte förstärkte tyget där knappen sitter så det är redan ett litet hål. Jaja, bättre lycka nästa gång.

    Ni som förstärker tyget när ni sätter i tryckknappar, hur gör ni då? Samma tyg, stumt tyg eller nåt annat smart?

  • plura
    mrsIce skrev 2010-04-28 17:07:39 följande:
    Nu har jag sytt min första body med raglanärm (iof det första med raglanärm överhuvudtaget). Resultatet blev helt ok, alldeles för stor för min lilla tjej, sydde i vad jag trodde skulle vara stl 74 men motsvarar nog snarare stl 80. Klantig som jag var så satte jag även en av tryckknapparna åt fel hål + att jag inte förstärkte tyget där knappen sitter så det är redan ett litet hål. Jaja, bättre lycka nästa gång. Ni som förstärker tyget när ni sätter i tryckknappar, hur gör ni då? Samma tyg, stumt tyg eller nåt annat smart?
    Jag har använt stumt tyg, fast det finns kanske fler/bättre sätt (är ju nybörjare)
  • bakabakalitenkaka

    Någon som har lite inspiration och energi att skicka "my way" ?
    Har så många tankar i huvudet, men ingen ork att göra något av dom... Vill sy, men jag vet inte var jag ska börja...


    Colin 07.12.21
  • Mimmi 71
    bakabakalitenkaka skrev 2010-04-28 19:37:59 följande:
    Någon som har lite inspiration och energi att skicka "my way" ?Har så många tankar i huvudet, men ingen ork att göra något av dom... Vill sy, men jag vet inte var jag ska börja...
    Säger detsamma! Var hemma sent från jobbet idag (19.00) och nyss ätit kvällsmat. De broderade handdukarna har jag ingen kraft till. Det får nog bli lite mys med lillemannen framför TVn istället, men imorgon slutar jag tidigt och då skall jag syyyyyyy. Vill men orkar inte idag, en vanlig känsla
  • madebyinferno

    och jag kastade mig in syrummet och började glad i hågen klippa kjolsdelarna till prinsessklänningen som jag förberett under dagen så gott det gick
    helst plötsligt fick jag en känsla av att något var fel och började jämföra mönsterdelar mm och kom fram till att jag klippt överkjolens mönster alldeles för stora och började glatt klippa ner dem efter orginalmönstret - men när jag var klar så insåg jag att jag klippt ner underdelen till överdelens strl och de 4 överdelarna låg jämte i helt rätt storlek onödigt jobb plus att jag måste göra en ny underdelsmönster om det ska bli fler klänningar men ingen större skada skedd iaf!!
    Nu när under och överkjolsproblemet är ur världen tänkte jag ta tag i nederdelen på ärmarna men helt plötsligt är DE mönsterdelarna som uppslukade av jorden och jag såg dem för mindre än en timme sen - var tvungen att ta en pause och gnälla lite


    A creative mess is better than tidy idleness
  • Minxy
    madebyinferno skrev 2010-04-28 19:58:28 följande:
    och jag kastade mig in syrummet och började glad i hågen klippa kjolsdelarna till prinsessklänningen som jag förberett under dagen så gott det gick helst plötsligt fick jag en känsla av att något var fel och började jämföra mönsterdelar mm och kom fram till att jag klippt överkjolens mönster alldeles för stora och började glatt klippa ner dem efter orginalmönstret - men när jag var klar så insåg jag att jag klippt ner underdelen till överdelens strl och de 4 överdelarna låg jämte i helt rätt storlek onödigt jobb plus att jag måste göra en ny underdelsmönster om det ska bli fler klänningar men ingen större skada skedd iaf!! Nu när under och överkjolsproblemet är ur världen tänkte jag ta tag i nederdelen på ärmarna men helt plötsligt är DE mönsterdelarna som uppslukade av jorden och jag såg dem för mindre än en timme sen - var tvungen att ta en pause och gnälla lite
    Haha, gud vad yr jag blev när jag läste det här
  • yrväder
    Cecilia Nilsson skrev 2010-04-28 14:05:54 följande:
    Oj yrväder....vad tråkigt!!! Vem hade du gjort bytet med??? Cecilia
    Jag vill inte hänga ut henne känner jag även om jag var lite sur. Nu har jag dock smsat mer med henne och det låter som att hon kommer kompensera mig.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd