• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • tinni78

    Alla ni som har sytt länge och säljer deklarerar ni för försäljningen? Har ni det som företag eller hobbyverksamhet? Om ni har det som hobbyverksamhet, har ni då koll på vad ni har för intäker och kostnader? Eftersom man till viss del säljer via nätkontakter så är det ju lätt för skatteverket att "kolla upp" att man har sålt något. Sedan är ju chansen väldigt liten att man får något överskott med tanke på hur mycket det kostar med tyger och övrig utrustning.


  • Mimmi 71
    tinni78 skrev 2010-04-30 10:42:36 följande:
    Alla ni som har sytt länge och säljer deklarerar ni för försäljningen? Har ni det som företag eller hobbyverksamhet? Om ni har det som hobbyverksamhet, har ni då koll på vad ni har för intäker och kostnader? Eftersom man till viss del säljer via nätkontakter så är det ju lätt för skatteverket att "kolla upp" att man har sålt något. Sedan är ju chansen väldigt liten att man får något överskott med tanke på hur mycket det kostar med tyger och övrig utrustning.
    Deklarationedags?

    Jag kör fortfarande med hobbyverksamhet och ännu har jag inte gått med vinst (köper för mycket tyg ) så det behövs därför inte tas upp i deklaration. Dock måsta alla papper, kvitto, bokföring sparas ifall det blir kontroll/revision. Funderar på att klättra upp ett steg och låta sömnaden bli firma, har både en enskild firma och ett aktiebolag som bara ligger och "vilar" .
  • Jalapeno

    då ska jag fundra på tut i helgen, om jag hinner. Kommer bara se liiiite underligt ut när det kommer en tut direkt när ingen kommenterat att de vill ha en.
    på bilden ser det ut som den dragit sig på höger sida, så det kan ju vara därför . I headern finns fler tröjor av samma stuk.
    http://syltigochsaftig.blogspot.com/2010/04/rosa-punk.html 

    Jag har ju inte sålt nåt så det är en teoretisk diskussion men alla maskiner är ju köpta tidigare år och kubikmeter med tyger. Skulle jag starta firma skulle jag väl inte kunna dra av kostnader som ligger bakåt i tiden? Skatta för vinst kommer det aldrig röra sig om men hur gör ni med moms?

  • tinni78
    Mimmi 71 skrev 2010-04-30 12:24:11 följande:
    Deklarationedags? Jag kör fortfarande med hobbyverksamhet och ännu har jag inte gått med vinst (köper för mycket tyg ) så det behövs därför inte tas upp i deklaration. Dock måsta alla papper, kvitto, bokföring sparas ifall det blir kontroll/revision. Funderar på att klättra upp ett steg och låta sömnaden bli firma, har både en enskild firma och ett aktiebolag som bara ligger och "vilar" .
    Jag har precis börjat sälja grejer så jag behöver inte tänka på det i årets deklaration iaf. Ja någon vinst lär det ju aldrig bli tal om med tanke på hur mycket kommer ha liggande hemma på "lager". Det var intressant att läsa på skatteverket att om man mot förmodan skulle göra vinst något år så kan man kvitta det mot tidigare år som man har gått med förlust.
  • tinni78
    Jalapeno skrev 2010-04-30 12:43:34 följande:
    Jag har ju inte sålt nåt så det är en teoretisk diskussion men alla maskiner är ju köpta tidigare år och kubikmeter med tyger. Skulle jag starta firma skulle jag väl inte kunna dra av kostnader som ligger bakåt i tiden? Skatta för vinst kommer det aldrig röra sig om men hur gör ni med moms?
    Jag har inte riktigt koll på hur det fungerar med sånt man redan har skaffat men på något sätt måste man ju kunna lägga in det i bolaget. Skulle man startat ett aktiebolag så kan ju det bli en del av aktiekapitalet. Om man inte går med vinst i ett bolag så blir det nog inte så mycket moms att betala heller eftersom man får dra av momsen på allt man köper in.
  • Ullerull

    Känns som om det ska mycket till innan man går med vinst. Jag säljer någon grej här och där men det är ju så lite så där går jag ju back om man tar med allt som ligger hemma på lager.

    Idag kom min janome cover pro 1000CPX! Det skule ta 3-6 dagar men det tog knappt 2 dygn, bra jobbat må jag säga!

    Var även in på järnbolaget och flörtade till mig en måttsågad hyllplansbit - GRATIS! *tack järnbolaget* till min maskinlyft.
    Elen är fixad och nu står allt på plats, det blev toppenbra.

    Har provat att sy en tvillingdekorsöm runt en filt som ska ges bort, det blev ju sååå snyggt, det där lilla extra som gör att det blir så bra. Jag ska nog kunna bli kompis med min nya bekantskap tror jag!

  • pia75

    Min nya 644D kom i förrgår men höjden av ironi är väl att jag har legat magsjuk så att jag inte ens orkat öppna den... nu är det ny kontakt och allt och nu ska jag försöka bekanta mig med den nya kamraten. Inser att jag måste möblera om lite på sybordet för att få plats med maskinerna...

  • TeDrickaren

    Minxy: nä i början får man "sponsra" sig själv med ett belopp och utgå från det

    Var var det man kunde köpa molntyg i bomull??


    Älskade,underbara Moa, Livia & Anton
  • TeDrickaren

    Landskapstyget i bomull är det någon som har det? kan man använda det till att sy en dyna till vagnen i?

    Om någon har det tyget liggandes och vill bli av med det så vet ni var jag finns


    Älskade,underbara Moa, Livia & Anton
  • mamma på vift
    TeDrickaren skrev 2010-04-30 18:30:31 följande:
    Landskapstyget i bomull är det någon som har det? kan man använda det till att sy en dyna till vagnen i?Om någon har det tyget liggandes och vill bli av med det så vet ni var jag finns
    Hej!
    Det fungerar bra att sy dyna av! Har sytt en och har en som ligger tillklippt i det tyget men inte är färdigsydd än
    Att städa när man har småbarn är som att skotta snö när det fortfarande snöar.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd