• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • stor grön drake
    Fiffa5 skrev 2010-05-05 17:50:28 följande:
    Behöver lite snabb hjälp! Kan en snart 6 år gammal flicka ha 128 i tröjor??? Ska sy en topp till en av mina barns kusiner och har för mig att de sa stl 128, men jag är osäker på om jag kommer ihåg rätt och kan inte så "stora" storlekar! Min största har bara 104 än så länge. 
    Visst kan de, syrrans 9-åring bytte just upp till 134 (storleken över) hon använde 128 jättelänge (hon är väldigt smal)
    KattenKorven skrev 2010-05-05 15:31:17 följande:
    Jag måste få fråga, vad är skillnaden på interlock och jersey? Ni skriver mycket om de tygsorterna och jag googlade men hittade inget vettigt.
    Puffar denna fråga, eftersom jag själv är osäker på svaret
    091109 ღ Linus ღ dragon-pup.blogspot.com
  • Fiffa5

    Interlock är tjockare än jersey, och så ser det likadant ut på båda sidor.


    Jerseyn är tunnare och krullar sig i kanterna. 
    Tex passar jerseyn bäst om man ska sy tights, och till tröjor kan man ha vilket som..mest en smaksak vad man väljer.  Som nybörjare är det lite enklare att sy i interlock.
  • Titinea

    Har läst tidigare om lim som man kan använda på Jerseytyger. Hur fungerar det? Vad heter ett sånt lim? Slipper man rullade kanter med limmet?


    Kika gärna in i min blogg
  • Skumboll

    Kattenkorven: Du har fått ett bra svar från FridaS. Men jag vill ändå tillägga att interlock är 100% bomull medan jersey består av bomull och lycra. Jag tycker jersey håller passformen betydligt bättre än interlock.


    ♥ Simon ♥
  • Jalapeno

    jersey kan vara i viskos, bomull, div syntet och alla blandningar däremellan. Det är rätstickat, helt enkelt. 


    min 5½ åring är 123 cm och jag syr helst i 128 till henne
  • Minxy

    Usch vad min syork ligger vid knäna....

    Sonen har förmodligen åkt på magsjuka (har bytt 7 (!) bajsblöjor sedan 16:00) och dottern har börjat vakna 04:00 och tycker att det då är morgon. Jag är så jäkla trött....


Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd