• Äldre 7 Mar 15:10
    598767 visningar
    11405 svar
    11405
    598767

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Äldre 14 May 20:34

    Så var man 400kr fattigare och 2m tyg (+20cm nät) rikare. Samt vliseline, vlisofix, öljetter, dragked m.m.
    Ska sy en väska, och har egentligen bara en fundering, vad ska man lägga i kantbandet får att få till en sån där rund, fin paspoal? Vill ju ha lite kontrastfärger på utsidan...


    091109 ღ Linus ღ dragon-pup.blogspot.com
  • Knastr­oll82
    Äldre 14 May 20:39
    stor grön drake skrev 2010-05-14 20:34:02 följande:
    Så var man 400kr fattigare och 2m tyg (+20cm nät) rikare. Samt vliseline, vlisofix, öljetter, dragked m.m.Ska sy en väska, och har egentligen bara en fundering, vad ska man lägga i kantbandet får att få till en sån där rund, fin paspoal? Vill ju ha lite kontrastfärger på utsidan...
    Det finns ju färdiga passpoalband att köpa, som är runda och fina. De i satin brukar vara rundast.
  • Äldre 14 May 20:47
    Knastroll82 skrev 2010-05-14 20:39:51 följande:
    Det finns ju färdiga passpoalband att köpa, som är runda och fina. De i satin brukar vara rundast.
    inte här i min lokala (svindyra) butik tyvärr, då hade jag givetvis köpt
    091109 ღ Linus ღ dragon-pup.blogspot.com
  • Knastr­oll82
    Äldre 14 May 20:51
    stor grön drake skrev 2010-05-14 20:47:38 följande:
    inte här i min lokala (svindyra) butik tyvärr, då hade jag givetvis köpt
    Just ja, du bodde i finland va?
    Det borde väl gå att ta ett runt snöre, typ skosnöre eller nått och sy in i kantbandet?
  • Äldre 14 May 21:03
    Knastroll82 skrev 2010-05-14 20:51:03 följande:
    Just ja, du bodde i finland va? Det borde väl gå att ta ett runt snöre, typ skosnöre eller nått och sy in i kantbandet?
    Det finns nog på större orter, men jag bor ju i en sketen håla långt, långt från närmaste tygvaruhus. Ska se om jag inte kan ta mig till Sundbybergs Textilcentrum i sommar, har varit en gång och det var i det närmaste en religiös upplevelse...
    091109 ღ Linus ღ dragon-pup.blogspot.com
  • Äldre 15 May 09:10

    Godmorgon allihopa, jag har en bit manchestertyg som är riktigt mjukt och tänkte sy en jacka till sonen, är det någon som kan tipsa om något bra mönster till en relativt lättsydd modell?   Och sen ifall man vill ha färgade tryckknappar, typ neonfärgad, hur funkar det att göra själv med tex nagellack, håller det i tvätten?  Vill ju inte riskera att förstöra kläderna :)

  • Äldre 15 May 09:21

    God morgon.
    En god natts sömn löste paspoalproblemet. Mindes att jag har plastsnören typ www.trendyspeelgoed.nl/shop/images/W/assorted-30%2Bmodellen200.jpg som jag kan använda

    kollade lite hemsidor, och hade nog inte hittat rätt färg även om jag kunnat beställa, lime eller brunt... Men på S&S såg jag reflexpasspoal, så det ska jag fundera lite på


    091109 ღ Linus ღ dragon-pup.blogspot.com
  • Kaja
    Äldre 15 May 14:38

    Halloj. Hade grannens ungar här större delen av dagen igår, så idag var det deras tur. Flera timmar utan barn. Passade på att sy lite beställningar och sedan gav jag mig i kast med garderoben. GARDEROBEN. G-A-R-D-E-R-O-B-E-N

    Ja, ni vet detdär skrymslet som är längst in i syrummet och som hyser tygförråd, mannens skjortor, barnens urvuxna kläder och som agerar koja åt barnen när jag syr. Det har varit så stökigt så att jag inte ens har orkat tänka på det.

    Nu har jag röjt.


    En svart plastsäck till välgörenhet. Två hyllor med prydligt sorterade kläder. En klädstång med skjortor på trägalgar och sorterade i färgordning. Tyger i lådor Sydda kläder i lådor (stuvade så att barnen inte ska komma åt dem) TVÅ banankartonger med märkeskläder i barnstorlek att sälja. Gissa vad? Nu kommer man in i garderoben! Och det ser snyggt ut!

    Nu återstår ett massivt Tradera/blocket/annons-jobb för att sälja allt också. Men, med tanke på traven av Levi's-jeans och Pop-jeans så kan det nog bli en skön slant.

    ATT KÖPA MER TYG FÖR! Nu har jag ju platsen....



    Men, gud vad skönt att få gjort detdär. Det har liksom stört mig i mitt syende att veta att det är så stökigt där inne....
    Sew much fabric - sew little time!
  • Äldre 15 May 17:16

    hej mina damer


    det kanske finns någon härinne som följer min blogg via google reader. Kan ni snälla kolla om jag är kvar på er lista? Mitt emailkonto blev hackat fårn Kina och under några svettiga minuter var bloggen "deletad". Sen fanns jag inte på min egen readerlista.
  • Äldre 15 May 17:18

    syltigochsaftig.blogspot.com kanske ska tilläggas


    inga upphetsande nya barnplagg att titta på tyvärr
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd