• Äldre 7 Mar 15:10
    598919 visningar
    11405 svar
    11405
    598919

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Näbbgä­dda
    Äldre 20 May 19:50

    God kväll i stugan!
    De flesta här syr väl barnkläder men jag har sett att en och annan pysslar lite på vuxenfronten också. Jag tänkte sy ett par harems-jeans-mudd-kinickers till mig själv, notera - utan fula vuxen-blöj-hänget i grenen ner till knäna. Funderar lite på hur jag ska göra på baken. Finns ju massa trix på hur man gör en lite bred rumpa lite mindre. Tex hur ska fickorna vara formade och var ska de sitta? Och den diagonala skärningen (Heter det så? skärning? skära, skurit, skurning? nej, skärning låter bättre ) mellan linning och bakfickor, var ska den sitta? Logiskt sett känner jag att en något lägre skurning samt större fickor som sitter långt ner skulle ge en mindre rumpa, men jag kanske är ute o cyklar? Någon som har koll?

  • Ulleru­ll
    Äldre 20 May 20:15

    Idag har jag och min  pappa byggt stentrapp i värmen. Varje sten väger 22 kilo, ett ordentligt styrkepass blv det pjuh. Har hunnit med att sy en väska också.

    Sedan har jag fått en beställning på en dagisväska med lång rem. Men jag förstår inte rikgtig hur jag, med mitt sätt, ska kunna vändsy en låååång rem...

    Hur gör man? Väkan ska hänga på höften, så lång ska den vara.

    Det enda jag kommer på är att göra en förlängning och sy in, dvs två sömmar, ne på varje sidan, men det skulle ju vara snyggast med bara en på toppen.

  • Äldre 20 May 22:21
    Näbbgädda skrev 2010-05-20 19:50:37 följande:
    Och den diagonala skärningen (Heter det så? skärning? skära, skurit, skurning? nej, skärning låter bättre ) mellan linning och bakfickor, var ska den sitta?
    Ok alltså, det heter ok... Det ska sitta precis där rumpan börjar bukta utåt (minns någon rachel ray show som pratade om att dölja rumpan)
    Resten minns jag inte, men det gör inget, för alla deras knep för att få en rumpa att se liten ut får min att se större ut, så man får testa sig fram

    Jag har sytt på väska nu på kvällen. Inte jätte effektivt, haft flera "sitta-och-stirra-på maskinen" pauser, mest för att vara säker på att nästa steg blir rätt. Tyvärr tror jag att jag måste hem till mamma och hennes 30-åriga bernina för att få den hopsydd, min maskin brukar gå i strejk efter 4-5 tjocka tyglager (ihopsömnaden blir *räknar* 3 tjocka förstärkta med starkaste vliseline, 4 tunna samt ännu mer periodvis, som vid mötande sömmar, blixtlås m.m. samt passpoalband och kantband runt allt...)
    Men det som blivit klart är grymt snyggt. Har svårt att förstå att jag gjort det själv
    091109 ღ Linus ღ dragon-pup.blogspot.com
  • Äldre 20 May 22:39
    stor grön drake skrev 2010-05-20 22:21:18 följande:
    ) Men det som blivit klart är grymt snyggt. Har svårt att förstå att jag gjort det själv
    way to go girl!! själv fastnade jag i soffan, som vanligt
  • plura
    Äldre 20 May 22:51
    Näbbgädda skrev 2010-05-20 19:50:37 följande:
    God kväll i stugan! De flesta här syr väl barnkläder men jag har sett att en och annan pysslar lite på vuxenfronten också. Jag tänkte sy ett par harems-jeans-mudd-kinickers till mig själv, notera - utan fula vuxen-blöj-hänget i grenen ner till knäna. Funderar lite på hur jag ska göra på baken. Finns ju massa trix på hur man gör en lite bred rumpa lite mindre. Tex hur ska fickorna vara formade och var ska de sitta? Och den diagonala skärningen (Heter det så? skärning? skära, skurit, skurning? nej, skärning låter bättre ) mellan linning och bakfickor, var ska den sitta? Logiskt sett känner jag att en något lägre skurning samt större fickor som sitter långt ner skulle ge en mindre rumpa, men jag kanske är ute o cyklar? Någon som har koll?
    Har ingen aning, men det känns som att stora fickor på en "inte mindre" rumpa ( )
    kan få den att se ännu bredare ut, ja jag vet ju inte som sagt.
    Tror att ett mörk tyg är bästa trolleriet  -förlåt illusionen
    Har själv en bred som inte ens svart kan trolla bort -promenader och sund diet är enda alternativet
  • plura
    Äldre 20 May 23:00
    Näbbgädda skrev 2010-05-20 19:50:37 följande:
    God kväll i stugan! De flesta här syr väl barnkläder men jag har sett att en och annan pysslar lite på vuxenfronten också. Jag tänkte sy ett par harems-jeans-mudd-kinickers till mig själv, notera - utan fula vuxen-blöj-hänget i grenen ner till knäna. Funderar lite på hur jag ska göra på baken. Finns ju massa trix på hur man gör en lite bred rumpa lite mindre. Tex hur ska fickorna vara formade och var ska de sitta? Och den diagonala skärningen (Heter det så? skärning? skära, skurit, skurning? nej, skärning låter bättre ) mellan linning och bakfickor, var ska den sitta? Logiskt sett känner jag att en något lägre skurning samt större fickor som sitter långt ner skulle ge en mindre rumpa, men jag kanske är ute o cyklar? Någon som har koll?
    Bäbis ville ha uppmärksamhet.
    -Lagom stora fickor och snedställda kanske -för att förstärka vinkel på oket (visst hette det så)
    Du får testa dig fram -återkom gärna om du hittar nån lösning.
    Är själv sugen på att sy ett par muddjeans fast inte så pösiga, när jag gått ner lite grann iallafall.
  • Äldre 20 May 23:01
    plura skrev 2010-05-20 22:51:26 följande:
    Men... Vad bra det är med en ordentlig rumpa! Vad ska annars kläderna hänga på?
  • uniMog
    Äldre 20 May 23:28

    Själv har jag sytt en nåldyna till nåldynebytet och målat 3 väggar...2 ggr.. och inser till min stora förtret att det är minst (!!) ett lager färg kvar . bläe.


    I won't turn my life around. Cause I like it upside down
  • LumLum­Lum
    Äldre 21 May 05:38

    Ikväll måste jag nästan sy, hur jag nu ska orka. Brukar vara dödens efter jobbet, speciellt på fredagen. Men lilltösen fyller 4 år imorgon och jag hade tänkt mig en laddning kläder i paket. Efter jobbet ska jag åka och handla present, köpa tårta och annat till kalaset och baka bullar. Tänkte jag. Sambon tar halvdag på jobbet så han skulle fixa med städningen sa han. Vi får väl hoppas...

  • Mari78 m pojktr­iss
    Äldre 21 May 07:13

    ok heter avdelningen på skjortor och jag är ganska säker att rätt motsvarande benämning på byxor är besparing. Har tyvärr inga förminskningstips, men personligen skippar jag gärna fickor bak och satsar på fickor fram i stället.

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd