• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • plura

    Nu är första försöket klart. Alltid nåt att utgå ifrån inför nästa försök.
    Det här med besparingar var dock inte lika lätt som jag trodde -det blev 2 små toppar på varje bröst
    Blir nog många strandklänningar innan jag får till det -tur att folk är lite bländade av solen när de är på stranden och att jag har flera påslakan att slakta.

  • lindalake

    plura_ ja det är svårt med besparingar. Man ska nog försöka göra dem lite kortare, de ska väl inte gå ända fram utan liksom sluta på sidan så brösten är lite längre fram? annars får man se till att göra avslutet så smalt det bara går. äsch, dumt att uttala sig kanske när jag bara sytt bystveck en gång


     


     


    och sen tror jag att jag blir GALEN!!! hur funkar byxmönster egentligen?! framstyckena sys ju ihop med varandra och likaså bakstyckena, men i benen syr man ju ihop fram och bakstycke. Hur kan det då skilja 1 cm i mönstret mellen "bak" och "fram" ben?!?!?! Hur jag än syr så blir det alltid tyg över ju. Vad fan vill de att jag ska göra?!?!


    barnbrallor detta...

  • Jalapeno
    plura skrev 2010-06-02 13:05:57 följande:
    (Ps i morgon börjar mitt nya liv
    igår ställde jag mig på vågen (mindre smart drag efter 1 v all inclusive, men iallafall) jag vägde exakt lika mkt som jag gjorde veckan innan äldsta dottern föddes. 17 kg upp på sex år. Gahhhh. Vikten passade bättre på en höggravid....
  • Jalapeno

    nåt helt annat:
    hur gör ni med anonymiteten på bloggen och marknadsförsäljning? Jag ska stå på min första marknad helgen innan midsommar och i marknadsbloggen finns jag presenterad med alla andra säljare med för och efternamn. I min blogg finns inte ett namn, inte en plats, men en massa bilder på barnen. Jag kanske inte är så anonym som jag tror på bloggen men om jag länkar till marknaden är jag inte anonym för fem öre.

    hur har ni gjort?
    är jag fånig som är anonym?

  • Jalapeno

    shadow, är det inte bara ett dåligt mösnter? det borde vara två precis lika långa bitar annars kan du kolla diffen på maskinen om den matar så att ena benet blir mer utraget

  • tinni78
    Jalapeno skrev 2010-06-02 21:45:09 följande:
    nåt helt annat:
    hur gör ni med anonymiteten på bloggen och marknadsförsäljning? Jag ska stå på min första marknad helgen innan midsommar och i marknadsbloggen finns jag presenterad med alla andra säljare med för och efternamn. I min blogg finns inte ett namn, inte en plats, men en massa bilder på barnen. Jag kanske inte är så anonym som jag tror på bloggen men om jag länkar till marknaden är jag inte anonym för fem öre.

    hur har ni gjort?
    är jag fånig som är anonym?
    Jag är inte alls anonym på nätet och har aldrig varit. Trots att jag har varit öppen på nätet med blogg eller hemsida de senaste 7 åren så har jag aldrig stött på några "otrevligheter". Jag tror att om du visar bilder på dina barn i bloggen så är du inte särskilt anonym, i alla fall om du inte bor i en storstad.
  • Lallan
    emptythorn skrev 2010-06-02 14:15:21 följande:
    Jag har fyndat en EL Scooter köpt -05. Men det finns ingen Fotsack till den, men så trillade ju poletten ner och jag kom på att jag kan ju bannemig sy en själv. Men vad ska/bör jag använda för tyg?
    Bävernylon eller vindpoplin skulle jag ha använnt!
  • lindalake
    Jalapeno skrev 2010-06-02 21:52:07 följande:
    shadow, är det inte bara ett dåligt mösnter? det borde vara två precis lika långa bitar annars kan du kolla diffen på maskinen om den matar så att ena benet blir mer utraget
    det är meedoms mönster. tycker det känns så konstigt, har samma problem med ottobre's muddmönster. det kan ju inte vara meningen att ena tyget ska sträckas eller nåt. hur jag än mäter kan jag inte mäta fel på 1 cm! och resultatet blir ju också knas.
  • linweg
    lindalake skrev 2010-06-02 23:15:56 följande:
    det är meedoms mönster. tycker det känns så konstigt, har samma problem med ottobre's muddmönster. det kan ju inte vara meningen att ena tyget ska sträckas eller nåt. hur jag än mäter kan jag inte mäta fel på 1 cm! och resultatet blir ju också knas.
    Jag får också ca 1 cm fel på Medoms mönster, trodde det berodde på mig. :)

    Syr en klänning med smock till dottern men det vill sig inte, eller rättare sagt varannan "undertrådsspole" vill inte vara med. Jag kan inte komma på vad det är jag gör som är olika, men något måste det ju vara. Försöker komma ihåg hur hårt jag vevar upp resårtråden för jag tror det är där det spökar... Någon som har något tips vad man bör tänka på?
  • lindalake
    linweg skrev 2010-06-03 00:23:02 följande:
    Jag får också ca 1 cm fel på Medoms mönster, trodde det berodde på mig. :)
    tack! då är det inte bara jag som är knasig
    (har tyvärr inte provat på att sy smock..)
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd