• Äldre 7 Mar 15:10
    598806 visningar
    11405 svar
    11405
    598806

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • madeby­infern­o
    Äldre 13 Jun 23:39
    Nhelia skrev 2010-06-12 22:32:01 följande:
    Madebyinferno: Jag har nyligen sytt knickers till min lille i storlek 92/98. Mudd i midjan så de är sköna att ha på. Jag kortade bara av ett vanligt byxmönster och det blev toppen. Fort som attans gick det också

    Här kan du se hur det blev (tyvärr har jag inte fått till någon livebild än, men kika gärna på länken till Man Made i inlägget: krimskramsy.blogspot.com/2010/06/korta-knicke...
    jaa de var ju coola, satt just och funderade på om jag skulle slakta ett par förkorta mjukisar och göra ett par sådana åt dottern och så länkar du till exakt sådana spookie
    A creative mess is better than tidy idleness
  • madeby­infern­o
    Äldre 13 Jun 23:45
    mrsIce skrev 2010-06-13 20:48:05 följande:
    Stackars liten! Hoppas hon snart mår bättre!

    Ibland är det verkligen inte meningen att man ska sy..! Skulle sy ett par byxor till lilltjejen i gul stretchfrotté, först trassla sig tråden på OL så den gick av, bara att trä om, sedan tog ena tråden slut, bara att trä om, sedan trassla sig trådarna igen, bara att trä om... Och när jag tillslut fick ihop byxorna så har tyget på ngt sätt dragit sig, så sidosömmarna är alldeles bubbliga! Jag sydde ändå dit resåren i midjan och när jag skulle sy ner den med vanliga maskinen så jag tråden av... och av... och av... och av... Och så fortsatte det när jag sydde resårkanalerna i benslutet! Bläääääh! Jag får väl tvätta byxorna och se om de drar ihop sig... BLÄÄÄÄHH!
    låter som nyss när jag skulle knåpa ihop ett stackars linne åt tösen, OL och CP strulade om vart annat tills jag gav upp CP och gav mig på gamla Bettan och vikresår (går inte med nya Brorsan ) men alla maskiner bråkade och inget blev bra - slängde linnet på bordet, släkte och gick till datorn istället
    A creative mess is better than tidy idleness
  • LumLum­Lum
    Äldre 14 Jun 08:28

    Ställer frågan igen, för jag vill gärna ha fler åsikter.

    Ska till Ikea imorgon och kika på en ny stol att ha vid sybordet. Vad har ni för stol? Och vad är bra och dåligt med just den stolen?

  • Äldre 14 Jun 10:54
    Ullerull skrev 2010-06-13 19:58:10 följande:
    Det är klart du ska ha dig en ol, det är en investering för livet, köper inte han några dyra prylar, dator? bildelar? Även om han inte har en hobby betyder ju inte det att du inte har en! Så det så!
    Nu har jhan sagt att det ar OK, sa jag ska bestalla en OL nu!!! JIPPI!!!! 
  • Äldre 14 Jun 11:46
    LumLumLum skrev 2010-06-14 08:28:33 följande:
    Ställer frågan igen, för jag vill gärna ha fler åsikter.

    Ska till Ikea imorgon och kika på en ny stol att ha vid sybordet. Vad har ni för stol? Och vad är bra och dåligt med just den stolen?
    ikeas billigaste kontorsstol för 10år sedan. Den är liten, smidig och lätt att rulla mellan maskinerna. Minus skulle väl vara att den inte är så snygg.
  • Äldre 14 Jun 11:47
    Fiffa5 skrev 2010-06-14 10:54:13 följande:
    Nu har jhan sagt att det ar OK, sa jag ska bestalla en OL nu!!! JIPPI!!!! 
    grattis! klart du ska ha en OL!
  • plura
    Äldre 14 Jun 12:42
    ak74 skrev 2010-06-13 18:26:30 följande:
    Jag skulle helt klart behöva tyger för lite äldre barn, trots att hyllorna svämmar över av tyger

    I går eftermiddag sydde jag en t-shirt och ett linne och i dag har det blivit 2 t-shirts och en klänning. Nu när jag skulle fota kom naturligtvis ett stort moln men kanske bilderna duger ändå. Får kolla om en stund. Nu måste jag fortsätta packandet inför Danmarksresan på tisdag. 
    Köper också bara (små)barnstyger, skulle verkligen behöva nåt till de äldre sönerna, men man hittar ju inte nåt kul, förutom ränder då. De skull verkligen behöva lite nya fräsha t-shirts. Får väl bli enfärgat med tråd i avvikande färg.
    Fast jag har ett antal Logg-tröjor som måste fållas om också -inte lika kul bara.

    Frida:
    Grattis till maskinen.
    Jag bråkar fortfarande lite med min, men det är nog bristande tid framför den, som gör att jag inte riktigt kan med den alla gånger 
  • plura
    Äldre 14 Jun 12:56
    LumLumLum skrev 2010-06-14 08:28:33 följande:
    Ställer frågan igen, för jag vill gärna ha fler åsikter.

    Ska till Ikea imorgon och kika på en ny stol att ha vid sybordet. Vad har ni för stol? Och vad är bra och dåligt med just den stolen?
    En gammal kontorsstol. Inte den bästa för ryggen, men den enda vi hade med hjul under.
    Vet inte riktigt vad jag ska ha för typ som avlastar rygg och bäcken (haft svår foglossning) så jag kan inte sitta så långa stunder.

    Måste fråga om rullkniv (visst hette det så -trött idag) är det lättare för händerna.
    Lyckades klippa ut 2 bodys igår och sen ville inte händerna vara med mer (de strejkar inte alltid)
    Tycker att det är jobbigt just att rita mönster och klippa ut dem. Står man lutad över köksbordet tar ryggen stryk. Ligger man ihopvikt på golvet protesterar bäckenet. Sen kan jag ju inte stödja på vänster hand (skithänder) utan måste "ligga" armen. 
    Man kan verkligen tro att jag är en gammal kärring på 35 nu -men det är jag inte, jag är en ung kärring på 35  
  • Äldre 14 Jun 13:36
    På förekommen anledning vill jag bara påminna om att reglerna inte tillåter att länka till egna (kommersiella)  bloggar och inte heller med köp/säljannonser i forumet.

    /Moderator
    Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
  • Kaja
    Äldre 14 Jun 20:22

    Åkej! Vem var det som bjöd emot mig på Pippi-tyget på Tradera!

    *tittar ilsket*

    Ut med språket!

    Nåja. Gammal är äldst, så jag vann det... Samlar lite på Pippi-tyg. Av förklarliga anledningar...


    Sew much fabric - sew little time!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd