• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Mimmi 71
    Pejgan skrev 2010-06-16 10:26:12 följande:
    Jag är inte säker på vad du menar kan du ge ett exempel?

    "Jag har sytt en kaninpyjamas. Den finns i min blogg" - kan jag inte se varför det inte skulle vara ok så länge du inte länkar till bloggen. Sidfoten tror jag inte heller är ok om man säljer.

    "Jag har sytt en kaninpyjamas som jag ska sälja. Den finns i min blogg" - tvivlar jag på att den blir kvar.

    Men grundregeln är: inte länka till blogg (eller annat) där det framgår att man säljer. Inte lägga ut köp/sälj-information i forumet (av typen "jag har en OL över, vill du köpa?" eller "är det någon som vill sälja robin hood-tyg till mig")
    Det var ditt första exempel jag menar. De övriga förstår jag inte fungerar. Tack för hjälpen!
  • Jalapeno
    m o e skrev 2010-06-16 08:49:35 följande:

    Jag visste inte att man inte fick länka till sin egen blogg (har ingen vinstförsäljning eller företag eller så), men hur som helst blev jag avstängd i ett dygn av FL så jag kunde sitta i skamvrån och tänka över vad jag hade gjort. Flört 

    Hur visar man upp sina sydda saker? I galleriet?

    Hur som helst river vi ut hela vårt kök idag (har lyckats sälja det på Blocket, 40 år gammalt...) och vi står inför några veckors utmaning vad det gäller matlagning, tidspress och allmänt rörigt boende. Dessutom har vi ett provisoriskt kök i vår lilla tvättstuga och igår fick jag ett lass tyger från JNY. Hur gör man när syabstinensen kommer och det bara inte går ihop med resten av livet?


    man får länka om man inte säljer (vinst eller inte) och det får itne heller stå någonstans i bloggen att det går att beställa sydda saker. 

    Ibland blir man avstängd lite snabbt men med lite överklagan har det hittills ordnat sig för mej. 

    Det är en vettig regel att inte få göra reklam. Det enda som är tillåtet på fmailjeliv är att länka i sin presentation. Där får man vara hur kommersiell som helst. 
  • Jalapeno

    och där hade jag som vanligt inte läst klart. 

    JAg var inblandad i en jättedebatt om frågan "jag har slut på tyg Y som tar 2 v att beställa eller är slut hos tillverkaren. Kan någon hjälpa mej?"

    Slutsatsen blev att just såna vädjanden var tillåtna i tråden men helst ska man lägga in dom i byta/sälja/köpa delen av familjeliv.  

  • m o e
    Jalapeno skrev 2010-06-16 12:26:02 följande:
    man får länka om man inte säljer (vinst eller inte) och det får itne heller stå någonstans i bloggen att det går att beställa sydda saker. 

    Ibland blir man avstängd lite snabbt men med lite överklagan har det hittills ordnat sig för mej. 

    Det är en vettig regel att inte få göra reklam. Det enda som är tillåtet på fmailjeliv är att länka i sin presentation. Där får man vara hur kommersiell som helst. 
    Tack, men jag tror vi har rett ut det nu här i tråden, vad man får och inte. Det kändes bara lite olustigt och jag kände mig verkligen som en bov fast det inte var meningen ens. Misstag kan ju alla göra, men att behöva stå i "skamvrån" för det var mindre kul. Nu är det utagerat och nu vet jag vad som gäller för bloggar. Glad
    Nu har vi två mirakelkillar!
  • Jalapeno
    m o e skrev 2010-06-16 12:31:23 följande:
    Tack, men jag tror vi har rett ut det nu här i tråden, vad man får och inte. Det kändes bara lite olustigt och jag kände mig verkligen som en bov fast det inte var meningen ens. Misstag kan ju alla göra, men att behöva stå i "skamvrån" för det var mindre kul. Nu är det utagerat och nu vet jag vad som gäller för bloggar. Glad
    tipset var att överklaga om din blogg nu är helt utan försäljning. Det brukar gå riktigt fort. Men visst fasen är det irriterande att bli avstängd
  • plura
    tinni78 skrev 2010-06-15 17:53:01 följande:
    Visst är dom svindyra men tången är kanonbra, jag köper knappar hos Bibbis textil.
    Tack.
    Det fanns större förp. hos henne och då blir de ju billigare.

    Frågar igen om färgade tryckknappar till Prymtången -var köper man sådana?
  • plura

    En fråga till
    Syr och använder nån här tygbindor?
    Är lite sugen på att prova det -men vad ska det vara för tyg?
    Kan säga att jag hade tygblöjor till de 3 första barnen (vikblöjor i flanell och nåt annat bomullstyg) Kände att jag inte orkade med tvätten nu på de 2 sista barnen -men bindor -det kunde kanske vara nåt?

  • m o e

    plura:
    Bibbi säljer i alla fall vita jerseryknappar, men bara i 10-pack så det blir väldigt dyrt. Dessutom finns det plastknappar till Prymtången hos henne i några olika färger också, inte heller så billiga.

    Jag har tänkt sy några tygbindor till mig själv också. Har sytt en tygblöja i PUL(pollyuretanlaminerat tyg) och med bambuvelour på insidan. Jag tänkte försöka använda "slattarna" (det är inte ens värda namnet "stuv" för de är så små) till bindor. Har funderat på att sy med vingar och sätta i tryckknappar att fästa med under trosan. Men jag har inte kommit längre än till tanken med det ännu.


    Nu har vi två mirakelkillar!
  • plura
    m o e skrev 2010-06-16 15:29:01 följande:
    plura:
    Bibbi säljer i alla fall vita jerseryknappar, men bara i 10-pack så det blir väldigt dyrt. Dessutom finns det plastknappar till Prymtången hos henne i några olika färger också, inte heller så billiga.

    Jag har tänkt sy några tygbindor till mig själv också. Har sytt en tygblöja i PUL(pollyuretanlaminerat tyg) och med bambuvelour på insidan. Jag tänkte försöka använda "slattarna" (det är inte ens värda namnet "stuv" för de är så små) till bindor. Har funderat på att sy med vingar och sätta i tryckknappar att fästa med under trosan. Men jag har inte kommit längre än till tanken med det ännu.
    Ok tack, vet att jag sett PUL tyg i nån webshop och även bambuvelour, fast var det nån finsk sida tro? -tja det kan ju bli en anledning att få beställa nåt mer därifrån då
    Hoppas på att jag kan slippa bindor ett tag till (lilleman är 5mån) men det kan ju kanske vara läge att provsy ett par stycken, i "fel" tyg -bara för att få till en bra modell.   
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd