• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Ullerull
    Jalapeno skrev 2010-06-16 21:38:27 följande:
    singoallor singoallor singoallor

    tjockare tyger blir bra väskor, jackor, brödkorgar
    tunnare som sagt var singoallor  (fem klara idag)
    FEM! menar du FEM? Är du galen, eller är det till marknaden kanske. Funderade ett tag på om ni äger tvättmaskin eller som du kör med engångsklänningar
  • Jalapeno
    Ullerull skrev 2010-06-16 21:49:15 följande:
    FEM! menar du FEM? Är du galen, eller är det till marknaden kanske. Funderade ett tag på om ni äger tvättmaskin eller som du kör med engångsklänningar
    ja, ja, ja och nej, även om döttrarna skulle gilla konceptet
  • Nhelia

    Made by inferno: Jag kan i alla fall tipsa om hur jag gör för att inte skarven ska glida. Jag syr en enkel raksöm med vanliga maskinen först så skarvarna sitter snyggt ihop, och overlockar sedan. Mycket smidigt!

  • Brooks
    Ullerull skrev 2010-06-16 16:38:30 följande:
    Åhhh...om du går dit igen, kan du tänka dig införskaffa lite till moi? (hoppas man får skriva så) vi har iof ohlssons här men de har säkert inte samma utbud. Ska nog ta en sväng imorgon och kolla. Ska inte ens nämna vad jag fick betala för min lilla bit...wohhooo, hon gjorde sig en hacka kan jag väl säga!
    Det var sladdrigare än pop:s tyg, men fint ändå!

    Har sytt en kjol och en tröja av det + en applikation...finns på ett ställe nära dig!
    Mhmm, jag skrev en kommentar på det inlägget (när hon sålde) om att jag precis köpt det tyget billigt på Ohlssons. Vet inte om du hunnit köpa innan dess eller om hon helt enkelt tog bort kommentaren, för nu finns ju inte ens inlägget kvar.

    OM det är så att hon hade köpt det på Ohlssons tycker jag faktiskt det är lite taskigt att kränga det för det flerdubbla genom sin syblogg... den riktar sig ju liksom till "vänner".
    Förstår ni hur jag menar?

    Nåja, här så syns det fortfarande väldigt lite, hoppas på att semestern skall komma med många kvällspass med sytid :D

     
  • yrväder
    Brooks skrev 2010-06-16 22:19:39 följande:
    Mhmm, jag skrev en kommentar på det inlägget (när hon sålde) om att jag precis köpt det tyget billigt på Ohlssons. Vet inte om du hunnit köpa innan dess eller om hon helt enkelt tog bort kommentaren, för nu finns ju inte ens inlägget kvar.

    OM det är så att hon hade köpt det på Ohlssons tycker jag faktiskt det är lite taskigt att kränga det för det flerdubbla genom sin syblogg... den riktar sig ju liksom till "vänner".
    Förstår ni hur jag menar?

    Nåja, här så syns det fortfarande väldigt lite, hoppas på att semestern skall komma med många kvällspass med sytid :D

     
    Jag vet att det var uppe här då hon hade lagt upp det inlägget i bloggen, jag höll på att storkna då jag såg det, hade själv precis köpt det på ohlssons för 39 kr. Det är väl en sak att lägga upp det på tradera där folk kan buda och själv kan välja hur mkt dom vill ge, men att lägga upp det för överpris på bloggen tycker jag är fel.

    Tror hon köpt det på ohlssons, hon har nog angett det när hon bloggat om plagg sydda av det tyget.
  • Kaja
    klara07 skrev 2010-06-16 19:50:47 följande:
    Va kul att du hittade, är det samma motiv på det gula? Du såg möjligtvis inte om de hade nåt Bambityg där?
    Nä. Det är ett motiv där familjen föreställer flygande saker. Samma tyg som IEMS säljer, fast deras är bättre kvalitet och kostar 199 kronor metern.

    Såg inget Bambityg. Råkade slinka med lite annat i stället... Som om jag inte hade tillräckligt attt göra....
    Sew much fabric - sew little time!
  • Made in Taiwan
    car skrev 2010-06-16 21:12:20 följande:
    Vad syr ni av alla era bomullstyg?

    Har bestämt mig för att använda upp de tyger jag samlat på mig så jag rymmer nya , men brister på fantasisidan.

    Alla trikåtyger är slut, men vad syr ni av "hårdtyger" som min son kallar de.

    Av de lite tunnare bomullstygerna har jag sytt några kjolar och byxor, men fler idéer? och av de kraftigare tygerna, vad kan jag sy av de??

    Hoppas ni har bättre fantasi än vad jag har
    - lapptäcken åt stora och små
    - omlottröjor
    - hättor
    - solhattar
    - tossor

    eller singoallatröjor... ;) 
  • plura

    Nä nu är det väl dags att prova på en singoalla antar jag. Vissa syr 5 på en kväll ( ) och jag har inte ens provat på denna ädla form.
    Jag har inget mönster så det blir att prova sig fram -så hur mycket extra måste man ta till i halsen för att det ska bli fint. Kan säga att strl jag tänkt sy blir ungerfär 98
    Eller ska jag skaffa mig ett mönster och i så fall vilket?
     

  • plura
    Akleja skrev 2010-06-16 16:08:36 följande:
    Jag har ett gäng som jag har sytt. Nu har de inte behövts på ett tag då jag är gravid i v.35 men jag använde inget annat under i alla fall ett års tid och kommer att återgå till de när mensen återvänder. Jag tycker de är kanonbra. Jag sydde i fuskmocka närmast kroppen, några lager frotté (gamla handdukar) som kärna och ytters PUL. De har vingar med tryckknapp.
    Beställde tyger från babyheaven då. Fuskmockan tror jag tyvärr inte att de har kvar längre. Den var kanon. Men det går ju att använda tex flanell eller bambuvelour mm.
    Sen vet jag att många beställer från myllymuksut.fi också. 
    Vad kul att höra att du gillar dem. Tänkte att jag kanske var knäpp där ett tag -som övervägde tygbindor. Med mens varannan månad (sorry för infon) så bidrar jag kanske bara måttligt till sopberget och inte blir jag ruinerad av Always heller.
    Visste väl att det var en finsk sida jag tittat på -att de har mer fint gör ju inte saken sämre  
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd