• Äldre 7 Mar 15:10
    598728 visningar
    11405 svar
    11405
    598728

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Äldre 6 Jul 23:48
    plura skrev 2010-07-06 23:42:53 följande:
    "I Fablernas värld"
    exakt!!
  • Äldre 7 Jul 07:35
    Jalapeno skrev 2010-07-06 23:40:53 följande:
    åh så söt. Både lindex designers och Johanna Ahlard måste tittat på klassiska 70-talsdjur. Kolla teckande filmer från 70 talet så vimlar det av söta ugglor och rävar

    Man önskar ju lite att de skulle anlita Ahlard fast då skulle ju inte allas hemsydda kläder bli lika unika längre


     


    Gaah! Vi flyttade i lördags och jag har huur mycket tyg som helst ju! Dessutom en hel del gamla kläder som jag har tänkt att sy med. Jag tror nog att jag MÅSTE sälja av lite, känns inte som det får plats . Är tex. inte så sugen på velour längre och har en stor låda med det. Fast det kanske ändrar sig när velourkläderna börjar ploppa upp på bloggarna till hösten


    och så hittar jag för mycket fina kläder hela tiden + att jag ska en sväng till Gekås (iofs så brukar de inte ha så snygga barnkläder).

  • LumLum­Lum
    Äldre 7 Jul 11:11

    Är det alldeles för länge sedan man satt vid symaskinen om man måste ta en rejäl funderare på vilket håll undertrådsspolen ska sitta? Skäms Eller kan man skylla på semesterhjärna?

  • Kaja
    Äldre 7 Jul 11:29

    Idag är snövit och hälsar på i bloggen med tre kaniner...


     


    Sew much fabric - sew little time!
  • melizz­a
    Äldre 7 Jul 12:28
    Emstersalster skrev 2010-07-06 10:58:58 följande:
    När jag syr mina trekvartsbyxor klipper jag framgrenen rakt vinkelrätt mot midjekanten. Den ska inte slutta som en rutschkana utan gå rakt ner. I grenen böjer man av ganska tvärt, då bör det inte bli bylsigt alls. Maila mig gärna om jag har skrivit otydligt! [email protected]

    Vad gäller min egen maskin är den inoljad men går fortfarande trögt så det blir väl att lämna in den.
    tack ska prova det....ska ändra på det mönstret jag har nu och göra den rak som du säger då....

    tack för tipset!
    (¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)Daniela 1996 Emilia 2000 Stella 2006(¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)
  • Äldre 7 Jul 17:27

    Tack för att ni bara skrivit 19 sidor medan jag varit borta, fasade för att det skulle vara mer

  • Äldre 7 Jul 18:33
    Fiffa5 skrev 2010-07-06 11:11:56 följande:
    Hur ofta oljar ni era maskiner?? Jag har haft min vanliga symaskin i snart ett år och aldrig oljat den. Läste nu i manualen till min OL att man bör olja den varje VECKA!? Ska man det???

    Bör man lämna in maskiner på ngn slags service/genomgång ibland eller gör man bara det om de går sönder?? 
    Tja, jag har haft min overlock i 3 år nu, demoex var det oxå. Oljat in den 1 gång har jag gjort, blåser dock rent den på damm ganska ofta, speciellt efter jag sytt i velour och annat som dammar mycket.

    Köpte den i min hemkommun och när jag råkade vara in där för nån vecka sen så frågade jag om jag borde lämna in den på service då jag haft den så länge. Hon sa bara, vadå, krånglar den? När jag sa att den funkade utmärkt sa hon att det räckte att damma ur och olja den själv, och börjar den krångla kan man lämna in den på service.
  • NCL
    Äldre 7 Jul 20:11

    Idag har jag varit till Jofotex och handlat lite fårtyg. Jag köpte bara lila/lime, de andra var också fina men jag har så trångt i tygförråden hemma och så har jag så nära så jag kan ju alltid åka dit igen.
    Dessutom har jag fallit för grupptrycket och beställt en rynkfot.


  • Äldre 7 Jul 20:31

    Nu blev jag också sugen på fåren. Hur var det blå i färgen? På bilden ser det ganska blått ut med röda blommor, men det står mörk turkos och orange. Och hur är de i kvalitén? Jag gillar JNY men är inte nöjd med mina tidiga elefanter.


    Stitch längtar efter Lilo
  • LumLum­Lum
    Äldre 7 Jul 22:05

    Har suttit åtskilliga timmar vid maskinerna idag. Det känns i ryggen. Märks att man inte är van.

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd