• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Knastroll82

    Ingen som kan hjälpa med mått på byxor i bebisstorlek 44?
    Innerbenlängd och midjemått skulle vara bra...
    Hjälp?


  • Ogabinne


    Hallå tjejer! Kan ni hjälpa mig är ni snälla? Jag har sytt lite välkommen till världen kläder ikväll, och fick en chock när jag kollade på byxorna. Enligt Ottobre är de i storlek 62, men jag tycker de ser aaaaalldeles för korta ut i innerbenen!! ÄR bebisar så här små eller har jag gjort bort mig? Mätte innerbenslängden till ca 10,5 cm, räcker det?
  • Lallan
    Knastroll82 skrev 2010-10-01 18:47:19 följande:
    Ingen som kan hjälpa med mått på byxor i bebisstorlek 44?
    Innerbenlängd och midjemått skulle vara bra...
    Hjälp?
    Tänkte ställa exakt samma fråga idag så jag hoppas på ett svar jag med
  • Du och Jag ver2
    Ogabinne skrev 2010-10-01 21:56:13 följande:

     


    Hallå tjejer! Kan ni hjälpa mig är ni snälla? Jag har sytt lite välkommen till världen kläder ikväll, och fick en chock när jag kollade på byxorna. Enligt Ottobre är de i storlek 62, men jag tycker de ser aaaaalldeles för korta ut i innerbenen!! ÄR bebisar så här små eller har jag gjort bort mig? Mätte innerbenslängden till ca 10,5 cm, räcker det?
    Hm, jag har också sytt sånna (skulle tyro efter samma mönster). De är lite korta - men å andra sidan så kan man ha lite häng på dem då de är ganska höga i mijdan istället!

    Jätetfina var de iaf!!!
  • Ogabinne
    Du och Jag ver2 skrev 2010-10-01 22:38:21 följande:
    Hm, jag har också sytt sånna (skulle tyro efter samma mönster). De är lite korta - men å andra sidan så kan man ha lite häng på dem då de är ganska höga i mijdan istället!

    Jätetfina var de iaf!!!
    Tack!! Ja visst var det en lite märklig form på dom! Korta ben o himmelskt hög midja. Nu skulle det egentligen varit resår i midjan så originalmönstret var ju ännu högre, tycker ändå jag klippte av en rejäl bit i midjelängden... Flickan som ska ha dom föddes 51 cm lång, jag klippte ut byxan i 62 cm utan sömsmån. Jag hoppas hon kan ha dom.
    Boleroomlotten var väldigt bred tycker jag när jag ser den så här, ändå klippte jag den i 56 utan sömsmån..
    Aldrig blir man nöjd.

    Är det ngn som minns bredden på Iris Visa? Har för mig den var rätt rejäl men hittar inte info om det inne på shopen.
  • Jalapeno
    ak74 skrev 2010-10-01 18:23:34 följande:
    Är det inte så att Bibbis "vanliga" tråd och overlocktråden är samma tråd, bara att det är olika stora koner/rullar?
    Det är i alla fall vad jag har fått för mig.... Den tråden funkar kanon i alla mina maskiner (har Husqvarna, Pfaff och Janome). Jag har en härlig blandning av stora och små rullar  
    yep, samma tråd
  • Ogabinne

    Efter att ha bläddrat igenom Strömmings blogg till 24 juni hittade jag svaret själv. 165 cm.

  • plura
    Ogabinne skrev 2010-10-01 23:12:08 följande:
    Tack!! Ja visst var det en lite märklig form på dom! Korta ben o himmelskt hög midja. Nu skulle det egentligen varit resår i midjan så originalmönstret var ju ännu högre, tycker ändå jag klippte av en rejäl bit i midjelängden... Flickan som ska ha dom föddes 51 cm lång, jag klippte ut byxan i 62 cm utan sömsmån. Jag hoppas hon kan ha dom.
    Boleroomlotten var väldigt bred tycker jag när jag ser den så här, ändå klippte jag den i 56 utan sömsmån..
    Aldrig blir man nöjd.

    Är det ngn som minns bredden på Iris Visa? Har för mig den var rätt rejäl men hittar inte info om det inne på shopen.
    Nu är ju 62 ganska kort, men tog du kanske bort även sömsmånen på längden -då blir de ju lite kortare (tycker att Ottobres mönster framförallt är breda)
    Själv brukar jag kunna trassla till det rejält för mig när jag lägger till, eller drar bort sömsmån här och där
    Appropå manchestern så skulle jag inte vända den, inte för att jag alltid är så noga med trådriktning (ibland måste ju tyget räcka=)), men manchester har väl lugg (eller vad man nu säger) och det blir nog lite konstigt på tvären -tänker jag.
    Preppy skrev 2010-10-01 12:30:11 följande:
    Hej!
    Är det någon som har köpt det stora paketet med ol-trådrullar från Bibbis?
    Jag är så sugen för irritationen är stor då jag bara har svart och vit tråd.
    Är det bra färger och bra kavalla på tråden?

    Vad ska man köpa för tråd när man gör dekorationsstickningar?
    Tror även jag att de mindre rullarna räcker, unna dig nån till färg istället =)
  • plura

    Vuxenmössa vilken omkrets och hur hög gör ni?
    Jag har så litet huvud så mitt eget kan jag nog inte ha som standardmått  

  • plura
    Ogabinne skrev 2010-10-01 23:12:08 följande:
    Tack!! Ja visst var det en lite märklig form på dom! Korta ben o himmelskt hög midja. Nu skulle det egentligen varit resår i midjan så originalmönstret var ju ännu högre, tycker ändå jag klippte av en rejäl bit i midjelängden... Flickan som ska ha dom föddes 51 cm lång, jag klippte ut byxan i 62 cm utan sömsmån. Jag hoppas hon kan ha dom.
    Boleroomlotten var väldigt bred tycker jag när jag ser den så här, ändå klippte jag den i 56 utan sömsmån..
    Aldrig blir man nöjd.

    Är det ngn som minns bredden på Iris Visa? Har för mig den var rätt rejäl men hittar inte info om det inne på shopen.
    Glömde ju att säga att det var ett jättefint set
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd