• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • yrväder
    Ogabinne skrev 2010-10-02 16:26:30 följande:

    Plura o Lillofant

    Eftersom jag ville ha strl 56 och inte 62 som var minsta storleken på det mönstret tog jag bort all sömsmån på strl 62.

    Jag var också osäker på vilket håll mönstret skulle vara åt och rädd att jag tagit ben som midja och midja som ben, men enligt mönstret och där man kan se de utklippta bitarna i sömnadsbeskrivningen ser de likadana ut - mönsterdelarna alltså...

    10,5 cm, det är ingen som har ett byxmönster i 56 som vill mäta för säkerhets skull?

    Angående manchestern så tror jag ni har rätt... synd att de inte valde bredrandigt.


    mamma på vift skrev ovan att i storlek 44 är benet 8+5 cm så 13, vilket låter ganska lagomt, tror det är 15 i 50, och 17 i 56. Ökar ca 2-3 cm per storlek.
  • mamma på vift
    Lallan skrev 2010-10-02 16:43:08 följande:
    Vet du ungefärligt mått från grenen och upp till midjan också?
    16 cm fram och 18 cm bak. Byxorna som jag mäter på har resår i midjan, måtten är med resåren inräknat. Resåren är 2 cm.
    Home Is Where The Heart Is
  • Lallan
    mamma på vift skrev 2010-10-02 16:53:09 följande:
    16 cm fram och 18 cm bak. Byxorna som jag mäter på har resår i midjan, måtten är med resåren inräknat. Resåren är 2 cm.
    Tack, supersnällt!
  • Lallan

    Är det förresten någon som sytt prematuromlotttröjan ur Ottobre som vet om den funkar bra eller om något behöver ändras?

  • Riskiflickan
    Lallan skrev 2010-10-02 17:14:52 följande:
    Är det förresten någon som sytt prematuromlotttröjan ur Ottobre som vet om den funkar bra eller om något behöver ändras?
    Den var något bred, jag minskade sömnsmånen i sidorna.
  • Du och Jag ver2
    Lallan skrev 2010-10-02 17:14:52 följande:
    Är det förresten någon som sytt prematuromlotttröjan ur Ottobre som vet om den funkar bra eller om något behöver ändras?
    Jag har sytt den! Ärmarna  blev dock för korta - men, har kommit farm till att jag tror att Minna har långa armar helt enkelt - för de flesta bodys är korta i ärmarna!!!
  • Knastroll82
    uppochner skrev 2010-10-02 18:12:04 följande:
    Hur viktigt är det med reglerbart pressarfotstryck på maskinen? Jag kanske ska köpa en ny och då vill jag ju välja rätt : )
    Ska du sy i mjuka, tretchiga tyger (interlock, velour, jersey m.m) så är det oumbärligt.
    Annars kommer du får ett h*****e med krulliga sömmar och tyg som drar sig.
    Syr du enbart i ostretchiga tyger, som bomullsväv, så kvittar det nog.
  • Jalapeno
    Strumpan 78 skrev 2010-10-02 15:56:48 följande:
    Någon som har tips på en (eller flera) bra böcker om man vill börja sy barnkläder? Jag räknar mig som totalt nybörjare, har typ bara sytt gardiner förr...
    Kikade lite på ica förlagest bok "sy", är den bra?
    Finns det någon bra bok (att få tag i) om just barnkläder?

    Är så sugen på att komma igång, men vet liksom inte hur.
    kolla trdstarten eller biblioteket
    jag tror meedoms böcker är bra för nybörjare 
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd