• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Ogabinne

    Intressant om manchestern. Det är mkt man inte tänker på faktiskt. Men alltid lika intressant att lära sig nya saker.

  • Ullerull
    Ogabinne skrev 2010-10-05 18:01:25 följande:
    Är det någon som vet hur Jofotex velour är i jämförelse med SoS?
    Hmmm, nja, sos velour vet jag inte så mycket om men jofotex velour som de tagit fram själv (alltså inte de med prickar, blommor, bilar, stjärnor som även finns hos bla ohlsson) är helt underbar och håller tvätt efter tvätt.
  • Ogabinne
    Ullerull skrev 2010-10-05 19:27:58 följande:
    Hmmm, nja, sos velour vet jag inte så mycket om men jofotex velour som de tagit fram själv (alltså inte de med prickar, blommor, bilar, stjärnor som även finns hos bla ohlsson) är helt underbar och håller tvätt efter tvätt.
    Tack! Det är deras enfärgade jag är sugen på att testa. Jag har kört på SoS ganska länge och jag tycker den är väldigt prisvärd. Den är skön att sy i, skön att använda och håller mycket bra i tvätt. Däremot blev jag lite bortskämd sist då jag köpte en herrans massa meter av Miniskunks randiga velour som är übertjock och otrolig i jämförelse med SoS.. Är Jofotex också så där tjock och rejäl liksom?
  • Längtan efter dig

    Är nybörjare och tänkte kika in i er tråd för att be om lite råd, hoppas att det går bra. Jag vill sy en kjol eftersom jag sällan hittar någon jag gillar i affärerna, dessutom har vi ganska begränsat utbud häruppe.

    Jag vill sy en varm kjol som jag kan ha höst/vinter (hatar att ha byxor ), gärna med lite "rörelse" i tyget (alltså inte helt stelt). Vilket/vilka tyger kan jag använda mig av?


    You want to see a miracle? Be the miracle.
  • Ullerull

    För några år sedan köpte jag en grå manchester med vit prickar från sos. Prickarna var nästan genomskinliga och manchestern hur tunn som helst, mycket besviken, harfortfarande inte ytt något av den biten. Köpte samtidigt ett rutigt tunns tyg som jag skulle göra gubbyxor av, trodde det var just gubbyxetyg men det var också jättetunns och sladdrigt, gjorde byxor ändå och fodrade med trikå. Men tyget höll inte måttet, efter bara ett par tvättar var det jättenopprigt.

  • Ullerull

    ogabinne: jag vet ju inte hur den andra velouren är men ser man till att köpa av jofotex dyrare/bättre variant tror jag inte man blir missnöjd, jag tycker den är jättehärlig och mjuk. Men de har som sagt andra sorter också som inte är av den kvallan.

  • melizza

    hur får man så att resår i midjan på ett par muddisar inte vrider sig?? hatar när resåren vrider sig hela tiden


    (¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)Daniela 1996 Emilia 2000 Stella 2006(¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)
  • Ullerull
    melizza skrev 2010-10-05 20:23:52 följande:
    hur får man så att resår i midjan på ett par muddisar inte vrider sig?? hatar när resåren vrider sig hela tiden
    Antingen så syr du fast dem i linningen typ som en mudd, viker ner och stickar ner den. Eller så syr du små sömmar rakt över mudden på några ställen så den itne kan sno sig. Någon som har något annat smart förslag?
  • melizza
    Ullerull skrev 2010-10-05 20:31:29 följande:
    Antingen så syr du fast dem i linningen typ som en mudd, viker ner och stickar ner den. Eller så syr du små sömmar rakt över mudden på några ställen så den itne kan sno sig. Någon som har något annat smart förslag?
    tack ska sy rakt över på några ställen då och hoppas inte dem vrider sig......
    (¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)Daniela 1996 Emilia 2000 Stella 2006(¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd