• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • sarahl

    ingen som vet vilken pressarfot för kantband samt fållguide jag skall köpa på Ebay till min coverpro?

  • Pumpalicious

    Är det inte typiskt att barn ska bli sjuka precis i fel tidpunkt jämt? Denna helg är jag som sagt helt ensam och då går båda och får 39graders feber. Att ens testa sy känns inte värt!!

  • Ogabinne
    Pumpa, åh nej! Vad typiskt! Hoppas de kryar på sig fort de små liven!

    Min lillasyster är för härlig. Hon är 15 år och har lite svårt att tro att mammas generation hänger med hennes. För ett tag sedan ville hon ha en bergsprängare och frågade mamma om hon visste vad det är tex. Mamma var 15-25 under 80 talet och växte därmed upp med bergsprängare.

    Nu ringde hon mig då hon vill att jag ordnar balongmodell på en kjol hon har, och hon vill ha elastiskt runt benen. Ja då måste vi ha resår svarar jag, jag har en smal men du kanske ska köpa en som är så bred som du vill ha kanten sa jag. Ni kan väl kolla om det finns på Jysk när ni ändå ska dit?
    Hör hur hon vänder sig om till mamma och säger "mamma vet du vad en resår är?".

    Underbara unge!
  • Pumpalicious
    Ogabinne skrev 2010-11-13 12:42:16 följande:
    Pumpa, åh nej! Vad typiskt! Hoppas de kryar på sig fort de små liven!

    Min lillasyster är för härlig. Hon är 15 år och har lite svårt att tro att mammas generation hänger med hennes. För ett tag sedan ville hon ha en bergsprängare och frågade mamma om hon visste vad det är tex. Mamma var 15-25 under 80 talet och växte därmed upp med bergsprängare.

    Nu ringde hon mig då hon vill att jag ordnar balongmodell på en kjol hon har, och hon vill ha elastiskt runt benen. Ja då måste vi ha resår svarar jag, jag har en smal men du kanske ska köpa en som är så bred som du vill ha kanten sa jag. Ni kan väl kolla om det finns på Jysk när ni ändå ska dit?
    Hör hur hon vänder sig om till mamma och säger "mamma vet du vad en resår är?".

    Underbara unge!
    Haha
  • Du och Jag ver2

    Jag hänger lite efter ja - jag har en 08å en 10:a! (24mån emellan), så vet vad jag har att vänta

    Ang sy kläder till barnen så syr jag de flesta muddbyxorna iaf - å mössor. Sen blir det lite annat smått å gott. Jag är ju inte bara sy/tyg galen - utan älskar även att shoppa kläder på halva rea priset....så blir en hel del där!


  • plura
    Du och Jag ver2 skrev 2010-11-13 13:06:27 följande:
    Jag hänger lite efter ja - jag har en 08å en 10:a! (24mån emellan), så vet vad jag har att vänta

    Ang sy kläder till barnen så syr jag de flesta muddbyxorna iaf - å mössor. Sen blir det lite annat smått å gott. Jag är ju inte bara sy/tyg galen - utan älskar även att shoppa kläder på halva rea priset....så blir en hel del där!
    Har också en 08 och en 10a
    Hihi gillar också att handla kläder så en blandning av sånt jag sytt och lite "märkeskläder" handlat beg. eller på rean.
    Men nu har jag stort tygförråd och liten plånbok, så då får det bli mest hemsytt tillsvidare.

    Ogabinne:
    Heter det alltså fortfarande bergssprängare?

    Syr i nåt gammalt collegetyg lite slapp kvalitet -men det var nästan gratis och sött mönster, men sömmen (ol) delar på sig när jag drar isär tygerna.
    Får inte till det trots att jag rattar lite hit och dit.
    När den delar på sig -vilka tråd är det jag ska spänna då? 
  • plura
    Fiffa5 skrev 2010-11-13 13:18:44 följande:
    Jag har en 06 och en 08. Två flickor.  Så det är full fart här hemma med. Mannen jobbar till sjöss och är borta 4 veckor i taget o då vet man iaf att man lever
    Nu är ju min man arbetslös, men tidigare jobbade han borta 2,5 vecka i stöten (Norge)
    Tror inte jag hade överlevt 4 veckor *haha* -Hade nedräkning hela sista veckan

    Slänger in en till fråga -vet att ni har egna mönster, men vilket är ert bästa tröjmönster tips till barn 1-4 år?
    Alla jag provat måste man förändra ganska mycket tycker jag, vill hitta ett som är bra från grunden. 
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd