• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Ogabinne
    tinni78 skrev 2011-03-22 20:18:48 följande:
    Ogabinne: Så snygga jeans! Har du haft något mönster när du har sytt dem? Jag skulle verkligen vilja sy ett par sådana själv.
    Tack! Jag har ett mönster jag ritat själv på muddbyxor, jag användet det men förstorade det och breddade vidden på benen för att få dom blir baggy.
  • Ogabinne
    grynet80 skrev 2011-03-23 09:03:28 följande:
    Ogabinne, jättesnygga jeans! Var har du köpt tyget?
    Det är från svindyra snorkiga affären i staun! Jag handlar aldrig där, men har letat efter den rätta denimnyansen i alla webshops och ingen hade det jag letade efter, så jag fick gå emot mina principer.

    På tal om svindyra lokala affären, när jag var där upptäckte jag att även dom tagit hem molnkopiorna. Fy sjutton vilken skillnad på kvalite! Skräpkvalite på kopiorna ju!! Och när en kund frågade vad de kostade höll jag på att smälla av, 175 spänn metern. För skräp!
  • grynet80
    Ogabinne skrev 2011-03-23 10:16:24 följande:
    Det är från svindyra snorkiga affären i staun! Jag handlar aldrig där, men har letat efter den rätta denimnyansen i alla webshops och ingen hade det jag letade efter, så jag fick gå emot mina principer.

    På tal om svindyra lokala affären, när jag var där upptäckte jag att även dom tagit hem molnkopiorna. Fy sjutton vilken skillnad på kvalite! Skräpkvalite på kopiorna ju!! Och när en kund frågade vad de kostade höll jag på att smälla av, 175 spänn metern. För skräp!
    AJ´s? Det är inte gratis där.. Jag skulle ha  svart interlock och tog en meter utan att kolla priset. 185 pix!! JNY tar väl en hundring.. Men jag skulle ju inte ha något mer så med frakten gick det väl nästan +- noll.
    Vad kostade jeanstyget?
  • mrs lundin

    gör ett nytt försök med min fråga: När man ska klippa till kantband i trikå, är det viktigt att kanten man utgår från är helt rak? eller gör det inget så länge bandet man klipper till är lika brett hela vägen?

    Har bara kantat med köpt kantband i trikå innan, men finns ju inte så många färger så tänkte ge mig på att klippa till själv och göra eget. 

  • Stormorsan
    mrs lundin skrev 2011-03-23 13:17:59 följande:
    gör ett nytt försök med min fråga: När man ska klippa till kantband i trikå, är det viktigt att kanten man utgår från är helt rak? eller gör det inget så länge bandet man klipper till är lika brett hela vägen?

    Har bara kantat med köpt kantband i trikå innan, men finns ju inte så många färger så tänkte ge mig på att klippa till själv och göra eget. 
    Jag utgår alltid från en rak kant. Rullkniv, skärlinjal och skärmatta gör jobbet lätt.
  • mrs lundin
    Stormorsan skrev 2011-03-23 13:35:33 följande:
    Jag utgår alltid från en rak kant. Rullkniv, skärlinjal och skärmatta gör jobbet lätt.
    har tyvärr inte så fancy verktyg än så länge, får önska mig det i födelsedagspresent Men har iaf en bra skräddarsax. får lägga ut tyget och mäta med en tumstock så borde jag väl kunna få en ganska rak kant att ugtå ifrån. 
  • mrsIce

    Jag har inte alltid en helt rak kant och det funkar ändå ganska bra! Beror på vilken perfektionist man är...

  • Ogabinne
    HJÄLP!!

    Kan någon vänlig själ som använder/använt sig av kams plasttryckknappar och tång SNÄLLA förklara för mig hur i hela fridens namn man trycker i dom?

    Jag har använt upp flera stycken men får det inte att fungera.

    1. Jag måste först trycka hatten med piggen genom tyget, sedan sätta på maken för hand och trycka ihop den tillräckligt platt med händerna för att den ska gå in i tången, ska det vara så?

    2. När jag sedan trycker ihop knappen med tången trycker jag antingen för lite så att piggen inte trycks ihop helt och därmed är piggen i vägen när den andra knappen ska tryckas i, eller trycker jag för hårt så att hatten spricker och går sönder.

    Snälla hjälp innan jag får ett anfall!!
  • Ogabinne
    Ogabinne skrev 2011-03-23 17:41:14 följande:
    HJÄLP!!

    Kan någon vänlig själ som använder/använt sig av kams plasttryckknappar och tång SNÄLLA förklara för mig hur i hela fridens namn man trycker i dom?

    Jag har använt upp flera stycken men får det inte att fungera.

    1. Jag måste först trycka hatten med piggen genom tyget, sedan sätta på maken för hand och trycka ihop den tillräckligt platt med händerna för att den ska gå in i tången, ska det vara så?

    2. När jag sedan trycker ihop knappen med tången trycker jag antingen för lite så att piggen inte trycks ihop helt och därmed är piggen i vägen när den andra knappen ska tryckas i, eller trycker jag för hårt så att hatten spricker och går sönder.

    Snälla hjälp innan jag får ett anfall!!
    Ingen?
  • uniMog

    Har du rätt storlek på verktyget? Jag har ingen så jag vet eg inte...

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd