• Ulson
    Äldre 9 Mar 15:23
    66276 visningar
    8 svar
    8
    66276

    Ont i underlivet

    Hej
    Jag är gravid med mitt andra barn och har sedan i julas haft ont i underlivet/blygdläpparna när jag går eller ställer mig upp. Är nu i vecka 25 och det blir värre och värre.
    Vill inte gå några längre prommenader för det trycker och värker. Bara av att jag lyfter ena benet över det andra gör det mycket ont.
    Barnmorskan sa att hon inte kände till detta men att det möjligen kunde vara åderbråck. Hon tittade inte efter men jag kan inte se några själv.
    Borde ta mig ut i friska luften mer i bot mot min trötthet. Men vill ej på grund av smärtan.
    Ska tillägga att det INTE gör ont om jag trycker eller klämmer.
    Är det någon som känner igen sig i detta och vet vad man kan göra åt det?
    Har inga andra problem med foglossningar eller sånt.
    Tacksam för all hjälp!

  • Svar på tråden Ont i underlivet
  • sannzi­bar
    Äldre 9 Mar 22:49
    #1

    Hej jag är gravid i v 20 och har samma problem men jag vet ej vad det beror på, jag kan gå ett tag sen gör det ont o det trycker neråt.

  • Äldre 10 Mar 07:13
    #2

    Jga får ont i hela "botten" (underliv, skelettet runt underlivet och strålande ner på insidan av låren) när jag stått eller gått ett tag. Tänker att det är nåt foglossningsrelaterat, kanske i kombination med att jag spänner mig i underlivet pga foglossningen. Jag tycker det brukar kännas bättre om jag gör lite knipövningar eller sätter mig ner.

    Är oxå svullen i underlivet, det var jag med ettan oxå, känns lixom som att bebisens tyngd trycker allt utåt, neråt. Det gick tillbaka helt efter förlossningen i alla fall.

  • Äldre 10 Mar 09:34
    #3

    Låter som foglossing. Var hos en sjukgymnast som beskrev det så här:
    Om du får ont mellan benen när du försöker rätta till en mattkant med ena foten så är det fogarna som spökar. Testa det.
    Jag har oxå foglossning men det sitter (som tur är) i nederdelan av ryggen. Känns lite lättare att hantera än om det skulle sitta mellan benen.
    Jag skulle kontakta sjukgymnast om jag var du. Bäckenbälte, vattengympa, akupunktur mm kan hjälpa.

  • Äldre 10 Mar 12:05
    #4

    Jag sökte för detta problemet. Jag hade foglossing med mitt första barn men hade ej detta besväret så jag blev orolig att det var något annat. Men hon tryckte på ovansidan av bäckenet och där sitter det för mig. Jag kände mig svullen och illningar som gick uppåt. Detta är foglossning. (I alla fall i mitt fall). Jag har bälte, kryckor, fått ett bäcken program att träna 2ggr /dagen och ska börja med tens och akupunktur.
    Sök hjälp direkt!

  • Äldre 10 Mar 18:50
    #5

    Det du beskriver, ont i underlivet, blygdläppar etc kan mycket väl vara åderbråck. De behöver inte synas på "utsidan" för att de ska finnas där. Jag har drabbats av detta nu under min andra graviditet och den enda "boten" enligt min BM är förlossning. Sen kan man undvika att lyfta/bära tungt för att inte belasta ytterligare. Hon säger också att hon aldrig hört om någon som fått bestående besvär efter förlossningen, jag hoppas att det är sant

  • Ulson
    Äldre 11 Mar 11:19
    #6

    Tack för svaren. Skönt att höra att man inte är ensam - om ni ursäktar ;)
    Har också tänkt om det kan hjälpa med akupunktur eller nåt sånt.
    Absolut gör det ont om jag ska rätta till mattkanten med foten!
    Att försöka knipa gör i mitt fall bara saken värre. Eller rättare sagt, det är svårt att knipa stående/gående pga smärtan.
    Om det skulle vara åderbrock - finns det ingen bot då eller?
    Jag får ta upp det på allvar nästa gång jag är hos barnmorskan. Det är lite för lång tid till förlossningen ännu.

  • Madzo
    Äldre 23 Mar 21:28
    #7

    Känner av precis samma! Det trycker & spänner & drar & liksom pumpar i blygdläpparna & jag är jättesvullen i heala underlivet. Har faktiskt inte tittat efter ifall det är åderbråck.. Min bm sa att det kunde vara det & att det är vanligt pga att bebisen tynger ner.

    Har även svår foglossning i själva blygdbenet & det där med mattkanten stämmer verkligen in. Helt omöjligt att lyfta upp fötterna/benen från golvet för att sätta på mej skorna ståendes..

    Hoppas på att dessa besvär försvinner sen efter förlossningen!


  • hannas­anden
    Äldre 24 Mar 11:54
    #8

    Jag har också haft ont i underlivet/blygläpparna som ts skriver. Det gjorde skitont när jag t.ex. låg i sängen o skulle flytta på benen, eller resa mig upp. Tror att det var/är åderbråck i mitt fall, har ganska mycket på benen också.

    Nu är jag i vecka 39 och just det onda i underlivet/blygläpparna har försvunnit sen nån månad tillbaka. (Dock har man ju lite andra kramper så här långt in i graviditeten{#lang_emotions_smile})

    Har inte gjort något speciellt för att bli av med smärtan i underlivet, och även mina foglossningar blev bättre sen jag slutade jobba (fick havanskeskapsp.) så jag tror att vila hjälpte mig helt enkelt...

Svar på tråden Ont i underlivet