• Äldre 9 Mar 17:58
    64029 visningar
    637 svar
    637
    64029

    Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*

    NY TRÅD!

    Samlingstråd för oss med GBS (Streptokocker B)


    Samlingstråd för oss med GBS (Streptokocker B)
    Dags för ny tråd, gamla som nya är välkomna att läsa information eller informera sig och dela sina tankar runt GBS under graviditeten.
    Kom ihåg att titta in i tråden och berätta om din förlossning när den långa väntan är över!
    Stå på er tjejer, det är en alldeles för jobbig kamp mot vården som många av oss fått/får driva. Men resultatet är värt allt slit.

    I Sverige har man valt att inte informera blivande mödrar om GBS och dess faror. De som får information är ett fåtal och informationen varierar från person till person.
    De flesta som blir hårt drabbade av GBS hade ingen aning om att det fanns något som hette GBS innan de blev drabbade. Det är viktigt att vi som vet om GBS informerar alla som söker information runt GBS.
    I flera länder i Europa går man aktivt ut och informera om GBS till alla gravida, tyvärr så har Sverige valt en annan linje. I vissa länder screenar man alla gravida i slutet av graviditeten, men inte Sverige.

    Infpreg, Kunskapscentrum för infektioner under graviditet:
    www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?top...
    Socialstyrelsens rekommendationer:
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2008/2008...
    Smittskyddsinstitutet:
    www.smi.se/sjukdomar/streptokocker-grupp-b
    Artikel på familjeliv om en liten kille som klarade sig mot alla oss:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.501977
    Artikel på familjeliv om hur GBS smittar:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.502067
    Internationell GBS sida:
    www.groupbstrepinternational.org//index.html
    Amerikansk sida:
    www.groupbstrep.org/
    Engelsk sida:
    www.gbss.org.uk/index.php
    Norsk sida:
    www.gbs-info.net/

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m44817645-77.ht...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-18 10:33
    Infpreg.Kunskapscentrum för infektioner under graviditet:
    www.medscinet.se/infpreg/allinfo/mai
    n.asp?topic=6

    Socialstyrelsens rekommendationer:
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2008/2008...

    Smittskyddsinstitutet:
    www.smi.se/sjukdomar/streptokocker-grupp-b

    Artikel på Familjeliv om en liten kille som klarade sig mot alla odds:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.501977

    Artikel på familjeliv om hur GBS smittar:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.502067

    Amerikansk sida
    www.groupbstrep.org/

    Engelsk sida:
    www.gbss.org.uk/index.php

    Norsk sida:
    www.gbs-info.net/

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m49381971.html
  • Svar på tråden Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*
  • Äldre 10 Dec 11:07

    En gång GBS - alltid GBS... Be om odling ett par gånger under graviditeten...

  • Äldre 11 Dec 14:51
    L E A skrev 2012-12-10 11:07:27 följande:
    En gång GBS - alltid GBS... Be om odling ett par gånger under graviditeten...
    min bm sa att det kan komma och gå men att vi gör ett test nu och ett senare inför förlossningen, ska man göra flera?
  • Äldre 11 Dec 23:15

    Lyssna på din kropp... På mig yttrade sig en stigande halt gbs i klåda och uvi. Sökte hjälp direkt och fick penicillin. Lämnade odling 1v efter avslutad kur och hann vara allt mellan 3-6v fri innan det var igång igen... Du känner din kropp bäst... Om jag vore du så skulle jag krävt fler odlingar oavsett bara för att stämma av. Bättre att vara på den säkra sidan. Alla får inte besvär sv sin gbs, inte förän det oftast är försent...

  • Äldre 17 Jan 20:32

    Hej!

    Jag är i v 30 nu (väntar mitt andra barn  ) och har lämnat urin för odling 3-4 gånger. Har inte haft GBS i urinet alls denna graviditet.

    När jag väntade sonen åt jag 4 pencilinkurer och fick antibiotika vid förlossningen pga av höga halter GBS i urinet under hela graviditeten.

    Tänkte lämna en odling till i v 36-37 för att kolla så att det inte har kommit tillbaka innan förlossningen. Vet inte om de ger mig antibiotika ändå eller bara om jag är positiv för GBS ??? 

  • Äldre 19 Jan 20:44

    Bozno, grattis till bebisen i magen!

    Det sägs en gång GBs alltid gbs... Det ligger vilande i kroppen... Tycker du ska höra med dom så slipper du oroa dig...

  • Äldre 20 Jan 09:00
    L E A skrev 2013-01-19 20:44:04 följande:
    Bozno, grattis till bebisen i magen!

    Det sägs en gång GBs alltid gbs... Det ligger vilande i kroppen... Tycker du ska höra med dom så slipper du oroa dig...
    Jag fattar ingenting, jag har hört att man kan ha GBS och sedan att det "försvinner" eller att det är så låga nivåer att det inte är någon fara speciellt vid vaginal förlossning.

  • Äldre 21 Jan 10:20

    Gedansk, gbs är som herpes... Många kvinnor har gbs utan å veta om det. Det är en lömsk bakterie som kan skada i smyg utan att ens göra sig påmind. Många gravida har dessutom inga känningar alls. Tänk på alla dom kvinnor som har höga halter utan å veta om det men som står inför en förlossning!! Vi är många som vill att gbs odlingen ska vara ett prov lika viktigt som hiv och allt annat som tas på gravida under graviditeten.

  • Äldre 21 Mar 12:47

    Blev lite förvånad över att inte hitta någon aktiv GBS-tråd? Nu är det iaf aktuellt för mig igen, gravid i vecka 12 med tredje barnet, förra veckan började jag känna "den" känslan från underlivet och visst... GBS igen, så har börjat äta en Kåvepeninkur på 10 dagar. Känns såå himla dystert att ha en hel graviditet till framför sig med det här eländet Rynkar på näsan

  • Äldre 2 Jul 01:04

    Jag försöker oxå skaka liv i den här tråden...

    ja88, hur går det för dig? Har det blivit flera penicillin-kurer?

    Jag är i vecka 10 och har förmodligen oxå GBS. Jag hade det förra graviditeten. Ska lämna urinprov för odling.

  • Äldre 5 Jul 23:53

    Jag åkte in till fl i vecka 31 för jag hade mkt sammandragningar och ont under magen ovanför blygdbenet.

    Tappen var förkortad o påverkad, 3 cm. Fick bricanyl i låret. Dagen efter hade tappen gått tillbaka till 3,5 cm.

    Visade sug att jag hade uvi, fick penicillin mot de.

    Några veckor senare var jag på vanlig kontroll vid bm med förlossningsplanering.

    Då säger bm, "pratade de ngt med dig om att du hade gbs i urinen"?

    Varpå jag frågande säger: eh...nej vad innebär det..?

    Varpå hon förklarar och jag blev lite chockad måste jag säga....och orolig såklart. Men tydligen hade man inte skrivit ngt om att jag skulle bli behandlad med antibiotika nät jag kommer in på fl och det är dags....hon skulle kolla upp det och jag kan säga att efter att jag har läst om allt hemskt som kan ske så ska jag fan kräva det!

    Är dock orolig att inte hinna få de i tid då man ju vet att andra förlossningen kan gå mkt fort, första barnet föddes inom 7h.

Svar på tråden Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*