• Äldre 9 Mar 17:58
    64031 visningar
    637 svar
    637
    64031

    Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*

    NY TRÅD!

    Samlingstråd för oss med GBS (Streptokocker B)


    Samlingstråd för oss med GBS (Streptokocker B)
    Dags för ny tråd, gamla som nya är välkomna att läsa information eller informera sig och dela sina tankar runt GBS under graviditeten.
    Kom ihåg att titta in i tråden och berätta om din förlossning när den långa väntan är över!
    Stå på er tjejer, det är en alldeles för jobbig kamp mot vården som många av oss fått/får driva. Men resultatet är värt allt slit.

    I Sverige har man valt att inte informera blivande mödrar om GBS och dess faror. De som får information är ett fåtal och informationen varierar från person till person.
    De flesta som blir hårt drabbade av GBS hade ingen aning om att det fanns något som hette GBS innan de blev drabbade. Det är viktigt att vi som vet om GBS informerar alla som söker information runt GBS.
    I flera länder i Europa går man aktivt ut och informera om GBS till alla gravida, tyvärr så har Sverige valt en annan linje. I vissa länder screenar man alla gravida i slutet av graviditeten, men inte Sverige.

    Infpreg, Kunskapscentrum för infektioner under graviditet:
    www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?top...
    Socialstyrelsens rekommendationer:
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2008/2008...
    Smittskyddsinstitutet:
    www.smi.se/sjukdomar/streptokocker-grupp-b
    Artikel på familjeliv om en liten kille som klarade sig mot alla oss:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.501977
    Artikel på familjeliv om hur GBS smittar:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.502067
    Internationell GBS sida:
    www.groupbstrepinternational.org//index.html
    Amerikansk sida:
    www.groupbstrep.org/
    Engelsk sida:
    www.gbss.org.uk/index.php
    Norsk sida:
    www.gbs-info.net/

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m44817645-77.ht...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-18 10:33
    Infpreg.Kunskapscentrum för infektioner under graviditet:
    www.medscinet.se/infpreg/allinfo/mai
    n.asp?topic=6

    Socialstyrelsens rekommendationer:
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2008/2008...

    Smittskyddsinstitutet:
    www.smi.se/sjukdomar/streptokocker-grupp-b

    Artikel på Familjeliv om en liten kille som klarade sig mot alla odds:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.501977

    Artikel på familjeliv om hur GBS smittar:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.502067

    Amerikansk sida
    www.groupbstrep.org/

    Engelsk sida:
    www.gbss.org.uk/index.php

    Norsk sida:
    www.gbs-info.net/

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m49381971.html
  • Svar på tråden Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*
  • Äldre 6 Jul 15:33
    Dimisi skrev 2014-07-02 01:04:25 följande:

    Jag försöker oxå skaka liv i den här tråden...

    ja88, hur går det för dig? Har det blivit flera penicillin-kurer?

    Jag är i vecka 10 och har förmodligen oxå GBS. Jag hade det förra graviditeten. Ska lämna urinprov för odling.


    Ja, en till alldeles nyligen, ska lämna in kontrollodlingen nu till veckan. Är i v 27 nu. Har iaf varit på Specmvc och fått klart att om jag får ytterligare en positiv odling till så kommer jag att få understödjande långtidsbehandling.
  • Äldre 6 Jul 15:36
    Kalksten84 skrev 2014-07-05 23:53:22 följande:

    Jag åkte in till fl i vecka 31 för jag hade mkt sammandragningar och ont under magen ovanför blygdbenet.

    Tappen var förkortad o påverkad, 3 cm. Fick bricanyl i låret. Dagen efter hade tappen gått tillbaka till 3,5 cm.

    Visade sug att jag hade uvi, fick penicillin mot de.

    Några veckor senare var jag på vanlig kontroll vid bm med förlossningsplanering.

    Då säger bm, "pratade de ngt med dig om att du hade gbs i urinen"?

    Varpå jag frågande säger: eh...nej vad innebär det..?

    Varpå hon förklarar och jag blev lite chockad måste jag säga....och orolig såklart. Men tydligen hade man inte skrivit ngt om att jag skulle bli behandlad med antibiotika nät jag kommer in på fl och det är dags....hon skulle kolla upp det och jag kan säga att efter att jag har läst om allt hemskt som kan ske så ska jag fan kräva det!

    Är dock orolig att inte hinna få de i tid då man ju vet att andra förlossningen kan gå mkt fort, första barnet föddes inom 7h.


    Har man haft GBS i urinen under graviditeten så SKA man ha profylax vid förlossningen, det är Socialstyrelsens riktlinjer så det är inget att fundera på. Men se till att vara övertydlig, be din BM att skriva ut det tydligt i din journal och acceptera inte att stanna hemma för länge med värkar eller alls om det skulle starta med vattengång.
  • Äldre 15 Aug 14:08

    Jag var med här i förra graviditeten och tjötade med er. Nu är jag gravid igen, vecka 12, och fick häromdagen veta att jag har måttlig tillväxt av gbs i urinodlingen. Min egen BM har semester och den jag pratade med bedyrade att jag inte behöver nån kur nu. Jag känner mig orolig... Min BM är tillbaka den 25.


  • Äldre 15 Aug 19:11
    isis bianco skrev 2014-08-15 14:08:33 följande:

    Jag var med här i förra graviditeten och tjötade med er. Nu är jag gravid igen, vecka 12, och fick häromdagen veta att jag har måttlig tillväxt av gbs i urinodlingen. Min egen BM har semester och den jag pratade med bedyrade att jag inte behöver nån kur nu. Jag känner mig orolig... Min BM är tillbaka den 25.


    Självklart ska du ha kur! Vad baserar hon det på att du inte ska ha det? GBS i urinen ska behandlas - bakterier i urinen öht ska alltid behandlas hos gravida. Jag har haft mina första positiva odlingar lika tidigt som du, v 12 i grav nr 2 och v 10 under denna graviditet...

    Stå på dig!
  • Äldre 15 Aug 22:21

    Tack ja88, är det okej för mig att ringa på måndag tror du eller behöver jag uppsöka läkare i helgen?


  • Äldre 16 Aug 21:09
    isis bianco skrev 2014-08-15 22:21:20 följande:

    Tack ja88, är det okej för mig att ringa på måndag tror du eller behöver jag uppsöka läkare i helgen?


    Jag hade nog ringt på måndag, om du inte har uttalade besvär.
  • Äldre 19 Apr 16:36

    Hej! Lever den här tråden fortfarande? Är gravid med tredje barnet v 10+5 idag. Har haft stora problem med GBS redan i den här graviditeten. Känns lite hopplöst.

  • Äldre 28 May 16:09

    Hoppas också på att teåden lever. Har förlorad ett barn i magen pga gbs infektionoch nu gravid i v 9 där urinodling påvisade gbs. Vad kan man kräva? Vad gör jag? Livrädd!!!

  • Äldre 28 May 22:50

    Hej! Ja vad gör man? Min strategi är att lämna odling väldigt ofta, så fort jag känner minsta lilla. Har säkert lämnat en i veckan sedan det upptäcktes. Sån tur är har ingen av odlingarna visat att jag har streptokocker i urinen sedan jag åt Kåvepenin i v 8. Men man vet ju aldrig när det kan blossa upp igen. De får tycka att jag är jobbig som lämnar urinprov så ofta, jag orkar inte ta hänsyn till det, huvudsaken är att allt går bra.

  • Äldre 29 May 08:32

    Ja precis, huvudsaken allt går bra. Vilken vecka är du i? Vad har sjukvården sagt till dig ang behandling om det kommer åter? Ringde nu och ev ska jag få antibiotika pga min bakgrund, hoppas på det även om det kan komma tillbaka fort efter. Tro hur många kurer man kan tänka sig få under en grav? Jobbigt att vara såå orolig och rädd!

  • Äldre 29 May 12:34

    Får jag fråga vad du känner, när de skriver "känner minsta lilla". När vår bebis insjukna av gbs i magen hade jag ingen infektion och kände heller inget vad jag vet...

  • Äldre 29 May 21:22

    Jag har känt att det gör ont i magen, molande värk och att jag måste gå och kissa oftare. Har också ibland sett att jag har konstiga flytningar, ser ut som snor när man är förkyld typ gula( ursäkta det låter ganska äckligt). Jag har också "vanlig"urinvägsinfektion ofta och det kan vara svårt att känna skillnaden. Idag hände nåt konstigt, jag har ju trott att man kan ha koll genom att lämna urinprov ofta. Var på vc och lämnade ett prov för ca två veckor sedan. Stickan visade inget men de skulle skicka på odling i allafall och sa att svaret skulle komma om ca 2-3 dagar om det visade något skulle de höra av sig. Hörde inget, så jag trodde att provet inte visade nåt, tyckte också att mina symtom försvann har dock haft väldigt mkt sammandragningar. I natt hade jag också väldigt ont i magen. Så i morse ringer en sköterska och säger att provet visade att det växer bakterier. Har nu börjat att äta amimox ( tål inte Kåvepenin så bra). Men två veckor senare, inte så kul att gå runt med uvi så länge och ganska riskfyllt. Är i v17 och andra gången jag äter antibiotika mot streptokocker och fjärde gången jag äter antibiotika mot uvi under den här graviditeten. Vet inte om det finns nån gräns för hur många ggr man får behandling mot gbs, tror att det är upp till läkaren. har märkt att olika läkare har ganska olika syn på behandling av uvi under graviditeten och de kan heller inte se vad de har skrivit ut på andra vårdcentraler. Om du bor i en stor stad kan du ju försöka att hitta en vc och läkare som tar gbs på allvar.

  • Äldre 29 May 22:14

    Ok tack för att du delar med dig av din historia och kunskap. Jag ringde specmödra (bor i en liten stad) idag och läkaren där skrev it furadantin, som jag ska ta 3 tabletter av i 5 dagar och sedan en tablett dagligen fram till v 36 typ. Tycker det känns bra att detta togs på allvar trots att jag inte har någon uttalad infektion. Har du testat denna form av antibiotikaprofylax som ska ta bort gbs alt hålla dem "nere"?

  • Äldre 29 May 22:51

    Nej, ingen som har föreslagit det heller. Det låter ju bra att äta varje dag så att GBS håller sig borta och otroligt skönt att slippa att oroa sig för den. Min bm har sagt att de prover jag har tagit fram till nu och mellan den första har inte visat några streptokocker, så de kanske tycker att det är onödigt för mig. Problemet närvjag äter Kåvepenin är att jag lätt får uvi orsakad av annan bakterie direkt efter, så furadantin låter ju bättre. Beklagar att du förlorade ett barn i magen. Vilken vecka var du då i?

  • Äldre 30 May 06:57

    Ja tycker också det låter bra. Ska lämna några urinodlingar ändå för att säkerställa att de håller sig borta.Har förlorat två barn i magen, en i v 27 och en i v 23 Har som tur är ett barn i livet också. Är det din första grav?

  • Äldre 30 May 07:54

    Usch då. Har bägge berott på GBS? Det är mitt tredje barn, hade mkt uvi i de två första också, men inte orsakade av GBS. Är glad att jag slapp det i de första för det känns ganska jobbigt.

  • Äldre 30 May 13:35

    Nä en psd (ingen direkt förklaring) och sen gbs infektion. Ja det känns oroande när man vet att man bär på gbs. Men denna gång ska det gå bra. Lycka till för dig!

Svar på tråden Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*