• Suck och suck
    Äldre 10 Mar 12:00
    82215 visningar
    41 svar
    41
    82215

    Hur målar ni med akrylfärger?

    Jag har aldrig målat med akrylfärger förr. Min dotter var kreativ igår och ville pröva mina färger. Men jag fattar inte riktigt hur man gör. Man måste ha väldigt stadiga penslar upptäckte jag. Sen fattar jag inte om man ska blanda ut det med vatten.


    Om man har en ca tio färger, kan man då blanda ihop olika färger på en palett och få nya färger?

  • Svar på tråden Hur målar ni med akrylfärger?
  • MissLi­llan
    Äldre 10 Mar 12:03
    #1

    Du behöver inte blanda ut med vatten! Och visst kan man blanda dem!

  • Äldre 10 Mar 12:04
    #2

    Man kan blanda med vatten om man vill, men måste verkligen inte! Färgerna går bra att blanda på palett och stadiga "riktiga" penslar rekomenderas! Färgerna används ofta som ett snabbtorkande allternativ till oljefärger men går bra att späda ut till akvarellkonsistens om man absolut vill. 

  • Suck och suck
    Äldre 10 Mar 12:05
    #3

    Oj, jag tyckte de var så tjocka och svåra att få till. Jag förstår inte hur folk kan måla så snygga konstverk med dem.

  • Suck och suck
    Äldre 10 Mar 12:07
    #4

    Tänk vad dottern är kreativ och framåt som iallafall ville pröva . Jag har liksom inte vågat. Gått på konstutställningar och diskuterat olika färgmaterialval med bekanta men sen inte prövat mig fram ändå. Man ska få barn, det är bra .

  • Äldre 10 Mar 12:08
    #5

    Vatten tunnar ut akrylfärgen, så vatten är ett måste..
    Det går utmärkt att blanda olika akrylfärger på palett, och t.ex. använda vitt för att få en ljusare ton.
    Då det gäller penslar finns det särskilda akrylpenslar, bäst är ju dem av t.ex. svinborst, men det finns syntetpenslar också.

    Akryl är ganska trevligt, men  det torkar vädligt snabbt.. Men det går ju alltid att måla över om det blivit fel. Hur gammal är dottern? Akryl kanske inte är den mest lämpliga färgen att göra med, akvarell är nog bättre (dock svårare tekniskt sett tycker jag)

    Ska själv iväg och måla nu.. Är du konstintresserad så gå en studiecirkel för att lära dig mer.

  • Suck och suck
    Äldre 10 Mar 12:10
    #6

    Vill förresten tipsa om att ta med barnen till konstutställningar. Var på Liljevalchs häromdagen och DET var en RIKTIG HIT. Det är fantastiskt att ha en mindre med som har sitt sätt att ta sig an konsten. Och vissa installationer fick man dra henne ifrån. De är ju lite exprimenterande sådär, på Liljevalchs vårutställning, som kan passa perfekt för barn.

  • Suck och suck
    Äldre 10 Mar 12:11
    #7
    Anova skrev 2010-03-10 12:08:09 följande:
    . Är du konstintresserad så gå en studiecirkel för att lära dig mer.

     


    Jo, jag borde gå en. Tack för påminnelsen.

  • Suck och suck
    Äldre 10 Mar 12:13
    #8

    Vi har målat med akvarell också, fast hon tyckte det var "lite mesigt", att det inte blev så mycket färg av det.


    Så nu letar vi andra material.

  • Stinky
    Äldre 10 Mar 12:13
    #9

    Akryl är den enklaste färgen att måla med! Jag använder hellre akryl än oljefärg när jag målar tavlor (på duk), då det torkar snabbt och är lätt att hantera. Det är dessutom billigare.


    Och nej, akryl är ingen färg som ska blandas med vatten.
  • Suck och suck
    Äldre 10 Mar 12:14
    #10

    Oj,  h e l t  delade meningar om man ska blanda det ut med vatten, akrylen.

Svar på tråden Hur målar ni med akrylfärger?