• Suck och suck

    Hur målar ni med akrylfärger?

    Jag har aldrig målat med akrylfärger förr. Min dotter var kreativ igår och ville pröva mina färger. Men jag fattar inte riktigt hur man gör. Man måste ha väldigt stadiga penslar upptäckte jag. Sen fattar jag inte om man ska blanda ut det med vatten.


    Om man har en ca tio färger, kan man då blanda ihop olika färger på en palett och få nya färger?

  • Svar på tråden Hur målar ni med akrylfärger?
  • final

    Man ska inte känna pappret med fingret,
    fingret har fet, det går inte måla därefter.
    om man vill veta att den är fuktig ,då ska man känna fukten med armen.

  • final
    Trialanderror skrev 2010-08-16 07:41:07 följande:
    Varför måra akryl på papper???
    Akryl ska man måla på duk, annars går man miste om många bra egenskaper med akryl.
    Hennes fråga handlade om Akvarell, och inte akryl, har du inte läst det ?
  • Suck och suck
    final skrev 2010-08-18 20:19:22 följande:
    Hennes fråga handlade om Akvarell, och inte akryl, har du inte läst det ?
    Nej, frågan handlade ju om Akryl.
    Trialanderror skrev 2010-08-16 07:41:07 följande:
    Varför måra akryl på papper???
    Akryl ska man måla på duk, annars går man miste om många bra egenskaper med akryl.
    Aha, man ska ha duk?
  • Trialanderror
    final skrev 2010-08-18 20:19:22 följande:
    Hennes fråga handlade om Akvarell, och inte akryl, har du inte läst det ?
    Touché men uppenbarligen har inte DU läst TS...
  • Trialanderror
    Suck och suck skrev 2010-08-18 20:47:51 följande:
    Aha, man ska ha duk?
    Japp man kan använda akryl som olja.

    Vill du få ut rätt känsla och djup så ska du måla på duk.
  • solens
    final skrev 2010-08-15 22:15:02 följande:
    Man ska inte känna pappret med fingret,
    fingret har fet, det går inte måla därefter.
    om man vill veta att den är fuktig ,då ska man känna fukten med armen.
    Det håller jag med.
  • Wecallitakick

    Det första man ska göra oavsett färg är att lägga skolboken åt sidan. 

    Har målat mycket med akryl o experimenterar en hel del. Ibland med en gnutta vatten för att den ska flyta ut lite lättare,ibland med mycket vatten för en transparent färg. Använd olika penslar,knivar eller tuben direkt. Bara just du känner det är kul.  

    Fördelen och även nackdelen med akryl är den korta torktiden,beroende på vilket arbetssätt man har.Du kan blanda färger i det oändliga. Finns även en gel att blanda med om du vill ha en mer transparent färg utan att den blir tunn.  

    Finns även vattenbaserad oljefärg,blir en annan lyster i denna jämfört med akryl.
     

  • Suck och suck
    Wecallitakick skrev 2011-01-10 20:05:20 följande:
    Det första man ska göra oavsett färg är att lägga skolboken åt sidan. 

    Har målat mycket med akryl o experimenterar en hel del. Ibland med en gnutta vatten för att den ska flyta ut lite lättare,ibland med mycket vatten för en transparent färg. Använd olika penslar,knivar eller tuben direkt. Bara just du känner det är kul.  

    Fördelen och även nackdelen med akryl är den korta torktiden,beroende på vilket arbetssätt man har.Du kan blanda färger i det oändliga. Finns även en gel att blanda med om du vill ha en mer transparent färg utan att den blir tunn.  

    Finns även vattenbaserad oljefärg,blir en annan lyster i denna jämfört med akryl.
    Vilken härlig inspiration du sprider. Det är så man får lust att testa igen. Var ett tag sen jag startade tråden.
Svar på tråden Hur målar ni med akrylfärger?