• Suck och suck

    Hur målar ni med akrylfärger?

    Jag har aldrig målat med akrylfärger förr. Min dotter var kreativ igår och ville pröva mina färger. Men jag fattar inte riktigt hur man gör. Man måste ha väldigt stadiga penslar upptäckte jag. Sen fattar jag inte om man ska blanda ut det med vatten.


    Om man har en ca tio färger, kan man då blanda ihop olika färger på en palett och få nya färger?

  • Svar på tråden Hur målar ni med akrylfärger?
  • Motivlackarn

    Hej.

    Jo det torkar väldgt snabbt, så därför är det bra att köpa olika medium att blanda ut färgen med om man vill ha längre torktid.

    Jo det behövs penslar i svinborst för att få dit färgen, sedan kan man alltid gjöra detaljarbeten med andra penslar så klart, men då behöver du tunna ut färgen rätt ordentligt med vatten för att det ska flyta fint.

    Kör du stort kan du ju köra bakgrunden med liten roller tom....

    Det är alltid bra tycker jag att lägga bakgrund först, så suger inte materialet så mycket sedan,,,,

    Om du vill ha mer glans , så kan du köpa en fernissa och dra på på slutresultatet, fungerar på samma sätt som en klarlack,det kan få färgerna att poppa upp en bit om man nu vill det,,,är ju en smaksak :)

    Blir du väldigt irriterad av att färgerna torkar långsamt...är du kanske mer en oljemålarmänniska, de färgerna smälter lättare samman...om man tex målar en himmel eller porträtt...

    Lycka till!

    Presentera gärna dina alster här. Jätteroligt att se tycker jag :)

  • fetsnygg

    jag har lite akrylmålningar i galleriet på min sida.. men man måste ju inte måla som med olja.. det är egentligen en väldigt mångsidig färg.. om du vill kan du använda den ungefär som man använder akvarell.. ju mer vatten ju genomskinligare blir den.. fördelen med akryl är ju att det bara är att måla över om man inte blir nöjd.

  • fetsnygg

    för övrigt.. så brukar jag köpa billiga penslar.. inte alls bara med svinborst.. kan lika gärna använda konstgjorda penslar.. allt efter tycke och smak. Just när det gäller akrylen alltså.. ska du testa akvarell tycker jag du ska satsa på riktiga penslar, gärna med mårdhår, eftersom de konstgjorda materialen inte binder vattnet på samma vis.. Akryl är ju plast, så det kvittar ju. Var uppmärksam bara.. när penslarna blir slitna släpper de lätt hår, som fastnar i färgen. Gör jag detaljer använder jag tunn akvarellpensel dessutom.. allt beror på vad du är ute efter..

    Sen om du vill exprimentera ytterligare, så kan du ju smeta på värsta färglagret och sätta fast saker i färgen.. funkar som lim när du låter den torka. Var på målarkurs i höstas och konstnären som höll i kursen hade smetat en stor klick och satt fast både en målartub och en pensel på själva tavlan. Tror han tolkade Strindberg just då.

    Och du behöver inte måla på duk heller.. du kan måla på i princip vad som helst, bara fantasin sätter gränser. Glas, playwood etc. Vill du "skulptera" i färgen är playwood att föredra.. blir färglagret för tungt på duk, kan det lossna..

    Nu ska du väl iofs precis börja måla vad jag har förstått.. men hitta på något.. konst behöver inte vara perfekt, eller fotolikt.. exprimentera ;) Sand kan man också ha i färgen, för skrovlig yta.. eller måla och strö på sand efteråt..

  • Suck och suck
    fetsnygg skrev 2011-01-23 22:57:49 följande:
    för övrigt.. så brukar jag köpa billiga penslar.. inte alls bara med svinborst.. kan lika gärna använda konstgjorda penslar.. allt efter tycke och smak. Just när det gäller akrylen alltså.. ska du testa akvarell tycker jag du ska satsa på riktiga penslar, gärna med mårdhår, eftersom de konstgjorda materialen inte binder vattnet på samma vis.. Akryl är ju plast, så det kvittar ju. Var uppmärksam bara.. när penslarna blir slitna släpper de lätt hår, som fastnar i färgen. Gör jag detaljer använder jag tunn akvarellpensel dessutom.. allt beror på vad du är ute efter..

    Sen om du vill exprimentera ytterligare, så kan du ju smeta på värsta färglagret och sätta fast saker i färgen.. funkar som lim när du låter den torka. Var på målarkurs i höstas och konstnären som höll i kursen hade smetat en stor klick och satt fast både en målartub och en pensel på själva tavlan. Tror han tolkade Strindberg just då.

    Och du behöver inte måla på duk heller.. du kan måla på i princip vad som helst, bara fantasin sätter gränser. Glas, playwood etc. Vill du "skulptera" i färgen är playwood att föredra.. blir färglagret för tungt på duk, kan det lossna..

    Nu ska du väl iofs precis börja måla vad jag har förstått.. men hitta på något.. konst behöver inte vara perfekt, eller fotolikt.. exprimentera ;) Sand kan man också ha i färgen, för skrovlig yta.. eller måla och strö på sand efteråt..
    Här har vi en med kunskap! Nu blev jag sugen på att gå min kurs igen som jag anmält mig till (akvarell). Jag som började bli lite tveksam här. "Ska jag gå en oljekurs?"
    Tack för det informativa svaret.
  • fetsnygg
    Suck och suck skrev 2011-01-24 00:25:44 följande:
    Här har vi en med kunskap! Nu blev jag sugen på att gå min kurs igen som jag anmält mig till (akvarell). Jag som började bli lite tveksam här. "Ska jag gå en oljekurs?"
    Tack för det informativa svaret.
    Beror lite på.. de kunskaper du får på kursen kan du tillämpa inom olika måleri.. Oftast, om det är en nybörjarkurs, så lär ni er olika sätt att måla, med olika redskap. Svamp (tvättsvamp, perfekt till buskar osv), tandborste (perfekt till gräs!), målarkniv om det är akryl/olja.. går du akvarellen lär du dig vått i vått, vått på torrt, använda rakblad, stearin etc. Det är väldigt inspirerande att gå kurs oavsett vilken du väljer. Dessutom träffar du ju intressanta människor. Klart du ska gå kurs!
  • Suck och suck
    fetsnygg skrev 2011-01-24 07:16:55 följande:
    Beror lite på.. de kunskaper du får på kursen kan du tillämpa inom olika måleri.. Oftast, om det är en nybörjarkurs, så lär ni er olika sätt att måla, med olika redskap. Svamp (tvättsvamp, perfekt till buskar osv), tandborste (perfekt till gräs!), målarkniv om det är akryl/olja.. går du akvarellen lär du dig vått i vått, vått på torrt, använda rakblad, stearin etc. Det är väldigt inspirerande att gå kurs oavsett vilken du väljer. Dessutom träffar du ju intressanta människor. Klart du ska gå kurs!
  • litesollitemoln

    IBLANDPAPPA

    Hej, har en liten 1,5 åring som gör att jag nu målar i Akryl istället för Olja (för lång torktid med en ettåring), men ja den där platta känslan suck. Hur fungerar vattenbaserad Oljefärg. Torktid?
    Tack

  • Motivlackarn
    litesollitemoln skrev 2011-01-27 12:40:38 följande:
    IBLANDPAPPA

    Hej, har en liten 1,5 åring som gör att jag nu målar i Akryl istället för Olja (för lång torktid med en ettåring), men ja den där platta känslan suck. Hur fungerar vattenbaserad Oljefärg. Torktid?
    Tack
    Hej, kan faktiskt förstå dig. Har samma problem med thinnerfärger vs akrylfärgerna till airbrush,,,det finns effekter som faktiskt blir mycket snyggare i thinnerfärg, men det är ju så hälsovådligt och luktar brutalt,precis som oljan,
    så man får se till de positiva egenskaperna och låtsas att hindren inte finns,,,hi hi...

    Jag har ingen aning om vattenburna oljefärger heller tyvärr, men är också nyfiken att höra om det :). 
  • Motivlackarn

    Annars är det kul som fasen att blanda tekniker också....
    Jag brukade dra bakgrund o övrigt måleri med akryl, sedan använde jag oljefärg ovanpå det när jag ville ha en mer utsmetad o soft o glansig yta... som tex dimma, vattendroppar mm
    (det är nog värre att få akrylen att fästa på oljan dock....)

    Man ska inte va rädd att prova....påt bara!

    Ta vad man har, som Kajsa Varg, är kul...

  • Motivlackarn
    Suck och suck skrev 2010-03-10 12:00:52 följande:

    Jag har aldrig målat med akrylfärger förr. Min dotter var kreativ igår och ville pröva mina färger. Men jag fattar inte riktigt hur man gör. Man måste ha väldigt stadiga penslar upptäckte jag. Sen fattar jag inte om man ska blanda ut det med vatten.


    Om man har en ca tio färger, kan man då blanda ihop olika färger på en palett och få nya färger?


    vad har du för färger att arbeta med ?

    Du behövligt är eg bara grundfärgerna...
    vitt
    svart
    gult
    blått
    varm klarröd
    magenta

    fast det är gött att ha:
    varm brun (burnt umber eller sienna)
    kall brun (raw umber)
    vinröd
    neapel eller ochra
    varm ljusgrön
    grön

    också.....tycker JAG. jobbigt blanda hela tiden tex gul o blå till grön, grön o röd till brun, bara för att sedan göra den beige med vit osv...Beror ju på hur färgglad man är som person med :)
Svar på tråden Hur målar ni med akrylfärger?