• levand­echara­der
    Äldre 13 Mar 13:24
    27616 visningar
    6 svar
    6
    27616

    Såstips till oxfilé?

    Jag skulle lagat oxfilé med sherrysås igår men av olika anledningar blev det inte av så jag tänkte laga till oxfilén imorgon istället. Nu till kruxet, jag hade ingen sherry hemma så nu vill jag ha tips på andra goda såser som passar till oxfilé.

    Alla slags tips mottages tacksamt

  • Svar på tråden Såstips till oxfilé?
  • Äldre 13 Mar 13:25
    #1

    bearnaisesås?


    Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • Äldre 13 Mar 13:27
    #2
    http://www.hittarecept.se/receptkort/s%C3%A5s-oxfil%C3%A9

    fler tips
    Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • Äldre 13 Mar 13:29
    #3

    kantarellsås är kanongott till om du mixar kantarellerna =) krämigt och gott. och helst hemgjorda klyftpotatis =)


    Du & Jag
  • Äldre 13 Mar 13:37
    #4

    Vår godaste sås till oxfilé är vår egen balsamicosås:


    Jag häller 2 msk strösocker i en kastrull och låter det smälta på svag värme tills det blivit ljusbrunt. Sen häller jag på 2 msk balsamvinäger (passa händerna, det sprätter!). Förmodligen fastnar vispen nu i det stelnade sockret, men det gör inget. På med 2 dl rött vin och 2 dl vatten och vispa tills det kokat upp, så löser sockret upp sig igen. Vi brukar också hälla i 2-3 msk kalvfond. Sen får såsen puttra lite lagomt i ungefär tio minuter. Och bäst av allt, hit kan man förbereda! Sen inför servering så kokar man upp såsen igen, reder den med 1 msk maizena majsstärkelse blandat i en skvätt vatten. Till sist så rundas såsen av med en rejäl klick smör. 
    Den blir så himla god! Mustig och både syrlig och söt, passar perfekt till oxfilé. Funkar också bra att kombinera med en lite fetare, krämigare sås, tex. fetaost som mosas och blandas med hårdvispad créme fraiche. Eller varför inte bea, om man gillar det? Jag gillar att ha två såser på bordet, så jag har ofta den här såsen tillsammans med nån annan.
    Bäst just nu: HIMYM
  • levand­echara­der
    Äldre 13 Mar 18:26
    #5
    Mumu skrev 2010-03-13 13:37:52 följande:
    Vår godaste sås till oxfilé är vår egen balsamicosås: Jag häller 2 msk strösocker i en kastrull och låter det smälta på svag värme tills det blivit ljusbrunt. Sen häller jag på 2 msk balsamvinäger (passa händerna, det sprätter!). Förmodligen fastnar vispen nu i det stelnade sockret, men det gör inget. På med 2 dl rött vin och 2 dl vatten och vispa tills det kokat upp, så löser sockret upp sig igen. Vi brukar också hälla i 2-3 msk kalvfond. Sen får såsen puttra lite lagomt i ungefär tio minuter. Och bäst av allt, hit kan man förbereda! Sen inför servering så kokar man upp såsen igen, reder den med 1 msk maizena majsstärkelse blandat i en skvätt vatten. Till sist så rundas såsen av med en rejäl klick smör.  Den blir så himla god! Mustig och både syrlig och söt, passar perfekt till oxfilé. Funkar också bra att kombinera med en lite fetare, krämigare sås, tex. fetaost som mosas och blandas med hårdvispad créme fraiche. Eller varför inte bea, om man gillar det? Jag gillar att ha två såser på bordet, så jag har ofta den här såsen tillsammans med nån annan.
    Gud vad god den lät, kanske blir den imorgon i kombination med någon annan sås.

    Tack ni andra också för smarriga förslag. Jag tar gärna emot fler tips
  • ALJO
    Äldre 13 Mar 21:16
    #6

    konjak o grönpepparsås. Tror det  är lite mycket finhackad lök, kalvfond, rödvin, konjak,grönpeppar i lag och creme fraice.

Svar på tråden Såstips till oxfilé?