• Äldre 14 Mar 13:11
    6524 visningar
    38 svar
    38
    6524

    Vaccin till Egypten?

    Kan ingenting om sånthär, men måste man vaccinera sig och barnet när man åker till Egypten?


  • Svar på tråden Vaccin till Egypten?
  • Miss Maya
    Äldre 14 Mar 13:11
    #1

    Ja det måste ni göra.

  • Äldre 14 Mar 13:15
    #2
    Miss Maya skrev 2010-03-14 13:11:49 följande:
    Ja det måste ni göra.
    Tack för ditt snabba svar! Vart gör man det och hur mycket kostar det? Det är minst 4 veckor innan resan va?
  • glasbu­bblan
    Äldre 14 Mar 13:21
    #3

    Tar du twinrix (vilket jag antar...) måste det hinna gå lite tid mellan doserna (det är två doser). Kostar väl runt tusenlappen har jag för mig. 

  • Äldre 14 Mar 13:22
    #4
    glasbubblan skrev 2010-03-14 13:21:17 följande:
    Tar du twinrix (vilket jag antar...) måste det hinna gå lite tid mellan doserna (det är två doser). Kostar väl runt tusenlappen har jag för mig. 
    Hur går man tillväga? Köper man det själv eller får man det typ på vårdcentralen?
  • glasbu­bblan
    Äldre 14 Mar 13:23
    #5

    Här är en prislista från Stockholm. som exempel. www.cityakuten.se/vaccination/priser.php

  • Äldre 14 Mar 13:24
    #6
    glasbubblan skrev 2010-03-14 13:23:12 följande:
    Här är en prislista från Stockholm. som exempel. www.cityakuten.se/vaccination/pris er.php
    Tackar
  • glasbu­bblan
    Äldre 14 Mar 13:24
    #7
    Lev livet som du borde ha gjort skrev 2010-03-14 13:22:50 följande:
    Hur går man tillväga? Köper man det själv eller får man det typ på vårdcentralen?
    Du går till en vaccinationmottagning och får en spruta. Vet inte var du bor men i Sthlm län finns det "drop-in" vaccinationcentraler lite varstans. 
  • längta­r och väntar
    Äldre 14 Mar 13:24
    #8
    Lev livet som du borde ha gjort skrev 2010-03-14 13:22:50 följande:
    Hur går man tillväga? Köper man det själv eller får man det typ på vårdcentralen?
    Twinrix är sprutor man tar, så det är till vaccinationsmottagning (eller vad det heter) som du ska vända dig.
  • Äldre 14 Mar 13:26
    #9

    Twinrix (hepatit A och B)  de tar man 4veckor innan på vårdcentrelen (boka tid) eller på en vaccinations centraler som brukar ha dropp in  någon gång i veckan.  de kostar mellan 600-800kr tror jag, sen ska man ta dem 2ggr till efter de. Sen bukar jag ta Ducoral som halverar att man får magsjuka vilket rekomenderas.
    Vart ska du i Egypten?

  • Miss Maya
    Äldre 14 Mar 13:26
    #10
    Lev livet som du borde ha gjort skrev 2010-03-14 13:22:50 följande:
    Hur går man tillväga? Köper man det själv eller får man det typ på vårdcentralen?
    Nej, jag tror inte man går till vårdcentralen, är dock inte säker. Cityakuten i större städer brukar vaccinera i alla fall. Och man måste ta den första sprutan minst en månad innan man åker!

    Och man tar twinrix plus en till tror jag. Eller det är väl valfritt, ingen kan ju tvinga en, men för att ni vara säker. Och det kostar nog strax över 1000-lappen per person tror jag. Eller är det kanske billigare för barn, är inte säker.
Svar på tråden Vaccin till Egypten?