• snusmu­mriken­2
    Äldre 17 Mar 20:19
    18231 visningar
    9 svar
    9
    18231

    Hur vet man om man har mögel i huset?

    Ja, hur vet man?

    Är orolig att vi har mögel i vårt hus. Vet egentligen inte varför, huset besiktigades när vi köpte det, två gänger, o det som hittades var en fuktindikation på gästtoan som vi nu aldrig använder. Det luktar inte konstigt nånstans o jag har inag andra indikationer på att det skulle kunna finnas mögel i huset. Men jag är ändå orolig! Antagligen för att jag har en tendens att måla fan på väggen ibland, utan anledning.
    Vi har lite problem med ventilationen, har bara såna där självdragsventiler på toaletterna. tycker det funkar urkasst! Så jag tror ju då att vi har fukt i huset o det leder ju då i sin tur till mögel...
    Vi håller på att byta ut alla fönster på huset nu o ska efter de försöka se över vår ventilation.
    Hur farligt är mögel egetligen? Är det alltid skadligt för oss? Kan man på nåt sätt märka på ens hälsa om man har mögel?
    Har ju små barn o är orolig att jag ska utsätta dem för hälsofara ju

    Nån som kan dela med sig av sin kunskap o sina erfarenheter? Jag skulle bli mycket tacksam

  • Svar på tråden Hur vet man om man har mögel i huset?
  • Jezami­ne
    Äldre 17 Mar 20:24
    #1

    Ta dit en mögelhund.


    Avstängd tills vidare
  • snusmu­mriken­2
    Äldre 17 Mar 20:26
    #2
    Jezamine skrev 2010-03-17 20:24:39 följande:
    Ta dit en mögelhund.
    Är inte det rätt dyrt?

    Finns det inga andra sätt att ta reda på om det finns mögel?
  • Jezami­ne
    Äldre 17 Mar 20:27
    #3
    snusmumriken2 skrev 2010-03-17 20:26:59 följande:
    Är inte det rätt dyrt?Finns det inga andra sätt att ta reda på om det finns mögel?
    har du kollat www.google.se?
    Avstängd tills vidare
  • Äldre 17 Mar 20:34
    #4

    Jag är sån där typ som är superkänslig. Jag mår skit när jag är i lokaler som är drabbade. Kan känna bara på lukten när jag kommer in.
    När vi flyttat in i vårt hus höll jag på att knäckas av lilla toan och var helt förkrossad och tänkte att vi gjort en dålig affär med mögeltoa. Det visade sig sedemera att förra ägaren "glömt" städa under duschkabinen där hundhår samsades med människohår och hundleksaker. Bläää....

     Primära fysiska tecken på mögel i omgivningen är att man får allergiska reaktioner, ont i huvudet...

    Ang. sitt hus gäller det att regelbundet titta till vind och källarutrymmen, lukta, titta efter konstiga fläckar, kolla avlopp

    Googla på upptäcka mögel så finner du en mängd länkar bra sidor med info. =)

  • Äldre 17 Mar 20:42
    #5

    Installera luftvärmepump kan ju vara klokt om man vill undvika fukt och få bra klimat inomhus...
    Det är en rätt stor investering, men kan löna sig på sikt...

  • snusmu­mriken­2
    Äldre 17 Mar 20:46
    #6
    crazy mom skrev 2010-03-17 20:42:23 följande:
    Installera luftvärmepump kan ju vara klokt om man vill undvika fukt och få bra klimat inomhus...Det är en rätt stor investering, men kan löna sig på sikt...
    Vi har en sådan
    Menar du att inomhusklimatet blir bättre av en sådan?
    Har inte tänkt i de banorna då vi köpte den utan bara i ekonomiska. Vi har direktverkande el i vårt hus o har sänkt elförbrukningen med 20 000kwh/år
    Toppen ju om den kan hjälpa till med inomhusklimatet också!
  • snusmu­mriken­2
    Äldre 17 Mar 20:48
    #7
    crazy mom skrev 2010-03-17 20:34:02 följande:
    Jag är sån där typ som är superkänslig. Jag mår skit när jag är i lokaler som är drabbade. Kan känna bara på lukten när jag kommer in. När vi flyttat in i vårt hus höll jag på att knäckas av lilla toan och var helt förkrossad och tänkte att vi gjort en dålig affär med mögeltoa. Det visade sig sedemera att förra ägaren "glömt" städa under duschkabinen där hundhår samsades med människohår och hundleksaker. Bläää....  Primära fysiska tecken på mögel i omgivningen är att man får allergiska reaktioner, ont i huvudet...Ang. sitt hus gäller det att regelbundet titta till vind och källarutrymmen, lukta, titta efter konstiga fläckar, kolla avloppGoogla på upptäcka mögel så finner du en mängd länkar bra sidor med info. =)
    Googlade o läste en del
    Ingen av oss mår ju dåligt, vi är inte sjuka speciellt ofta eller känner oss sjuka på nåt sätt. Inte mer än vanligt
  • Äldre 17 Mar 20:58
    #8

    Men då tänker jag såhär...

    Om ni följer någon av checklistorna på facksidorna, inte har något speciellt symtom så kanske du kan börja känna dig lite lugn.

    Att ha hus är ju "rätt läskigt", mycket kan paja osv. Men man får ta det lite lugnt annars stressar man nog ihjäl sig =)

  • Äldre 18 Mar 09:40
    #9

    Om man byter fönstertyp (till tätare variant) så är det ju viktigt att man också ser över ventilationen, precis som du är inne på..

Svar på tråden Hur vet man om man har mögel i huset?