• Det ljuva livet
    Äldre 17 Mar 20:35
    39090 visningar
    24 svar
    24
    39090

    Sovpåse, blir inte armarna kalla?!

    Sonen som strax blir ett år sparkar av sig täcket på nätterna, så jag funderar på att köpa en sovpåse till honom.

    Men hur blir det med armarna? Han har ju självklart pyjamas på sig men vi har det väldigt kallt i sovrummet. Själv skulle jag aldrig ligga med armarna utanför täcket!

    Hur har ni gjort?


  • Svar på tråden Sovpåse, blir inte armarna kalla?!
  • Det ljuva livet
    Äldre 17 Mar 20:47
    #11
    Stinky skrev 2010-03-17 20:36:42 följande:
    Vill du koka honom levandes, eller?
    Vårt sovrum går under benämningen kylskåpet här hemma ..
  • Det ljuva livet
    Äldre 17 Mar 20:50
    #12
    Veladis skrev 2010-03-17 20:45:04 följande:
    Sånt här bäddset? Täket sitter fast med blixtlås i lakanet. www.laredoute.se/DetailPages/DetailPage.aspx?...=
    Fiffigt, men på tok för mönstrat för mig. *petig*

    Han brukar gnälla när han inte har något täcke på sig. Lägger jag på honom det och ger honom nappen så sover han vidare. Så jag tror bestämt att han fryser.
    norgesessan skrev 2010-03-17 20:37:19 följande:
    Jo, jag har p en långärmad body med....Det är ett av dom bästa köpen vi har gjort!! Köpte på Ikea. Det behövs inte täcke över hennes armar.
    Så hon har ingen pyjamas under?
  • Äldre 17 Mar 20:51
    #13
    Det ljuva livet skrev 2010-03-17 20:50:42 följande:
    Fiffigt, men på tok för mönstrat för mig. *petig*
    Det finns fler mönster...
  • Äldre 17 Mar 20:53
    #14

    Nej, body, sen sovpåsen. Det blir perfekt. ibland har hon legat utan bodyn, då är hon en tanke för kall på armarna.
    Hon är aldrig för varm...
    Men nu har inte vi bastu i sovrummet häller...


    Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Blå Flygar­e
    Äldre 17 Mar 21:10
    #15

    Vi började med sovpåse för nån månad sen tror jag det var. Han är 12 mån nu, trivs perfekt i den, innan sparkade han runt som en tok och läggningarna gick ut på att fånga täcket Med sovpåsen kommer han direkt till ro.
    Jag skulle inte säga att han rör sig obehindrat i den, men han kan med möda ställa sig upp och vända sig till andra sidan sängen. Krypa gör han som en oljad blixt även i sovpåsen, ser ut som en racer-larv
    Vi har ganska varmt i sovrummet, runt 20 grader tror jag. Han har långärmat på sig under, oftast body men ibland tröja. Han kan bli lite varm ibland. När vi har ovanligt kallt i sovrummet har han strumpor på sig, det räcker. Aldrig att jag hade haft på honom pyjamas under, det blir mycket varmare med påse än vanligt täcke.

  • Äldre 17 Mar 21:29
    #16

    Jag kör pyjamas under dotterns sovpåse.
    En sovpåse är INTE tänkt att ersätta sovkläderna - den är tänkt att ersätta täcke!
    De sovpåsar man köper från IKEA har det speciellt noterat i den medföljande "bruksanvisningen"...barnet bör ha sovkläder på sig i sovpåsen.

    Ang. kall om armarna så kan jag säga att dottern inte är märkbart kall om armarna efter en natt i sovpåsen. Dessutom så sover hon alltid med armarna uppsträckta ovanför huvudet, så hon är ju lika "kall" om armarna oavsett om hon sover i sovpåse eller med täcke


    Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
  • Äldre 18 Mar 07:25
    #17

    JAg sover då inte med pyjamas under mitt täcke....Hade svättats ihjäl då...


    Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Äldre 18 Mar 07:43
    #18

    Jag har har bara body i sovpåsen. Min dotter skulle bli alldeles för varm. Vi har mellan 19-20 grader. Hon vaknar alltid på natten o vill ha en ny blöja och varken ben eller fötter känns för kalla eller varma. 

  • januar­ibebis­09
    Äldre 18 Mar 20:54
    #19

    Hej,


    Det finns en jättebra guide för hur man bör klä barnet under sovpåsen beroende på hur varmt man har det i rummet och hur tjock sovpåsen är och den finns på denna sida:
    Det gäller sovpåsar från Grobag men riktlinjerna bör vara generella. På den webbutiken (som för övrigt har sjukt mycket fina grejer - kolla på www.babylooba.se) kan man köpa sovpåsar från just Grobag och det tycker jag är det överlägset bästa märket på sovpåsar. Visst, de kostra några hundra mer än sovpåsarna på IKEA men de går inte att jämföra alls tycker jag. Grobag är av så mycket högre kvalitet och är så mycket skönare för barnet. Här är ex på en jättefin sovpåse med djur på från Grobag:
    I övrigt så har vi använt sovpåse till vår son ända sedan han föddes. Han är nu 15 månader och det fungerar fortfarande hur bra som helst! Jag tycker att det är en utav de allra smartaste babyprodukterna som finns. Han behöver ju aldrig vakna och frysa utan har jämn sovtemperatur hela tiden. Ursmart!
    Han brukar ha en långärmad body på sig under sovpåsen (som är 2,5 tog), och på somrarna när det är varmare brukar han sova med kortärmad body eller utan någon alls under. Det beror som sagt på rumstemperaturen och kolla på guiden ovan så får du bra info!
    Visst kan man använda sovpåse för äldre barn än 12 månader. Grobag har sovpåsar ända upp till ca 3 år! Däremot tror jag kanske det blir lite svårare för barnet ett vänja sig ju äldre de är. Det skulle väl vara enda nackdelen.
    Lycka till!
  • Äldre 18 Mar 21:05
    #20

    Januaribebis, det bästa, när man har ett barn som somnar i famnen eller någon annanstans än sängen, då märker inte barnet att man byter sovplats,eftersom sovpåsen håller samma temp.


    Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Äldre 18 Mar 21:07
    #21

    Så oskön är inte ikeapåsen att det är värt 500 kr


    Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Sandra­kim
    Äldre 18 Mar 21:15
    #22

    Mina flickor sover fortfarande i sovpåse och de är nu 2 år och 2 månader. Vi fick sovpåsar i stl 90 redan på BB. Min kompis är hemma från Holland och där säger man att alla barn under två år SKA sova i sovpåse. I europa så har man ju inte lika välisolerade hus som vi har så det är säkert därför. Flickorna har vanlig pyjamas på sig och sedan sovpåsen som består av ett lager t-shirt trikå och ett lager fleece. Det fanns ärmar på påsarna också men de gick att ta bort med dragkjed så de har vi aldrig använt. Vi har mellan 20 och 22 grader i sovrummet.

  • Sandra­kim
    Äldre 18 Mar 21:16
    #23
    norgesessan skrev 2010-03-18 21:05:53 följande:
    Januaribebis, det bästa, när man har ett barn som somnar i famnen eller någon annanstans än sängen, då märker inte barnet att man byter sovplats,eftersom sovpåsen håller samma temp.
    Håller helt med! {#lang_emotions_smile}
  • Äldre 19 Mar 09:27
    #24

    min gnuffe sover i sovpåse som jag sytt av gamla t-shirts, han skulle få för varmt i en fodrad då täcket åker av när han får varmt. armarna är alltid ute, ett tag hade jag extra tröja för det. men sen slutade jag med det. Han har alltid kalla händer och fötter, men det har jag oxå (alltså, de är iskalla utan att jag för den skull fryser om dem) och strumpor myglar han av sig på 5 sekunder.
    Täcket har bans som man ska stänga påslakanet med, dem har jag knutit fast i spjälsängen för att hålla täcket (någorlunnda) på plats.


    091109 ♥ Linus ♥
Svar på tråden Sovpåse, blir inte armarna kalla?!