Varning för ANA!
De säljer på "ful" reklam. I.o.m att de bara säljer sina sängar i fabrik/egna butiker så får man inget att jämföra med (gentemot andra märken), sen påstår de att deras sängar är väldigt billiga mot alla andra märken eftersom de säljer direkt utan mellanhänder och visar i sin broschyr att alla andra sängtillverkare har 7-9 mellanhänder vilket ger påslag på priset med flera hundra procent (vilket är ren bullshit). Och precis som alla andra tillverkare så gör de inte sina sängar helt från skratch själva, de måste precis som alla andra köpa sin resårfjädring från t.ex Stjernfjäder. Tygerna till sängarna köper de in, likaså träramarna. Ana, precis som alla andra tillverkare
monterar sina sängar själva men köper in råmaterial från utomstående. Alla som har lite koll på tillverkningsföretag vet att det inte är lönsamt att göra allt från grunden själva utan att det är bättre på att specialisera sig på det man är bra på och köpa in det man är mindre bra på.
Ana´s säljare brukar även påstå att de tillverkar sängar åt Sova, Mio, Carpe Diem etc vilket är rena lögner men svårt för de flesta kunder att motbevisa när de står i Ana´s butik utan att kunna göra en bakgrundskoll på.
Eftersom Ana inte säljs tillsammans med andra sängar så att man kan göra komfort och prisjämförelser själv så kan de påstå allt möjligt om sina och andras sängar. Oftast så brukar det låta som t.ex "Denna säng borde kosta 40.000:- men eftersom vi inte har några mellanhänder så kostar den nu bara 10.000:-! Bra va!? Köp nu annars är du dum i huvudet!" Men i själva verket så är sängen de säljer för 10k bara värd 10k.
Som jämförelse så kan jag ta att om jag skulle vilja sälja en Hästens Naturally 180x200 med BJ-bäddmadrass till en kund och säga att den kostar 60.000:- i ordinariepris men att de ska få 20% rabatt och därmed få köpa den för 48.000:- så kan det ju låta bra, men eftersom Hästens saluförs av flera olika ÅF så kan kunden snabbt få reda på att ordinariepris är 47.500:- och jag igentligen tar 500:- mer än rekomenderat pris.
Denna jämförelse kan Ana´s kunder inte göra och de blir därmed blåsta...