• Anonym (ledse­n)
    Äldre 18 Mar 18:56
    11263 visningar
    42 svar
    42
    11263

    Någon har anmält mig anonymt till Socialen!!!!

    Jag är sååå orolig,rädd...vad kommer hända nu? Blir jag av med mina barn?

    Jag fick samtal från Soc idag, någon har anmält mig anonymt...för att det tydligen alltid är ett himla liv hemma hos oss:((

    Jag vet att det är min granne för vi har bara en enda granne!

    Iaf sa hon som ringde att anmälaren sagt att vi alltid skriker o gapar på min äldsta son, och att dom tror att han far illa hemma:(

    Han går på utredning för ADHD, så han är väldigt stökig och jobbig.

    Han slåss och bråkar med allt och alla. Mest med sin lillebror, och när dom är ute blir det ju ett jäkla liv ibland. Och ibland måste man skrika på dom, man skriker o skäller ju inte bara på en...Och man måste verkligen skrika annars hör dom ju fan INGET!

    Tagit tag i mina barn har jag gjort, men jag har då inte misshandlat någon, inte deras pappa heller!!!

    Nu har det varit liv här hemma hela kvällen, då har ändå en varit iväg på annan aktivitet ikväll. Men våran äldsta han har skrikit och gapat som bara den, han har försökt spela TV-spel och det är för svårt.

    Men alltså när man har 4 barn mellan 1½-9år så blir det livat!

    Och vad ska man göra ska man låta dom slå ihjäl varandra?

    Nu vill soc ha ett möte med oss ang. anmälan...hur går det till? Hon sa att man utreder alla barn som bor i hushållet.

    Som om man inte har tillräckligt med problem!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-24 11:55
    Lite uppdatering!

    Jag tror det var i fredags som jag ringde till soc. tanten och pratade med henne igen. Då sa hon att vi ska dit och prata om ifall vi skulle behöva ha lite avlastning med vårat äldsta barn. Hon förstod att det är jobbigt med barn som ev. har ADHD som min son nu ska utredas för.

    Hon hörde även när jag pratade med henne att det va livat hemma, minstingen snubblade o började gråta, 4&6 åringen sprang runt o lekte så som barn kan göra...hos oss blir det ganska mkt ljud vid sånna tillfällen.
    Hon sa då att det är ju så i en barnfamilj.

    Kändes ganska bra, och hon anklagade mig inte för något. Och sa även att vi inte är misstänkta för något.

    Imorgon blir då mötet:((( Jag är så orolig så jag mår illa...jag blir så stressad av sånna här saker. USCH!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 18:38
    NUUU har samtalet äntligen ägt rum!!! Jag är sååååååååååååååååå lättad, fy fan vilken helvetes vecka det har varit.

    Fick träffa 2 tjejer(brukar dom va 2?) Och berättade som det va hemma hos oss.

    Tydligen så har anmälaren sagt att vi inte tar hand om barnen och dom får klara sig själva?!!!
    blev helt chokad (stavning?) Vi är aldrig ute o festar,dricker inte sprit,öl,vin eller nåt sånt...vet inte ens när jag tog något senast. Jag tar ALLTID rena kläder på barnen varje dag,dom duschar varje dag...jag tvättar städar m.m alltid!
    Ute får dom va själva (bor ute på landet) Ok inte minstingen men dom 3 större...men jag kollar ju i fönstret hela tiden så jag har koll på dom. Sen ibland sticker dom iväg bort till grannen(går på ett ögonblick) det är kanske 50m dit...och då går jag ju ut o ropar på dom o så kommer dom hem. Ibland har dom hunnit gå in till henne, o då ringer jag bort o ber henne skicka hem dom. Är jag en dålig mamma för det liksom?

    Dom sa iag att dom tyckte det lät som att det finns mkt gott i oss föräldrar...men dom skulle ta ett beslut ihop med chefen om det blir utredning. hoppas INTE!

  • Svar på tråden Någon har anmält mig anonymt till Socialen!!!!
  • Anonym
    Äldre 18 Mar 19:00
    #1

    Du kan vara alldeles lugn. Eftersom ni går på utredning för ett av barnen ang ADHD så har ni tagit tag i situationen på bästa vis. Ni får den hjälp ni behöver och har inget att oroa er för.

    Det blir bara ett samtal och ingen utredning mest troligt.

    Jag hatar männsikor som springer och anmäl till soc för allt och ingenting.

  • Anonym
    Äldre 18 Mar 19:01
    #2

    Dom kommer väl och besöker er och pratar om hur er livssituation ser ut. Jag tror at för din egen skull ska du inte vara för agressiv även om du känner dig kränkt. Se det som att hellre att ett par bli anmälda i onödan än att man missar ett barn som faktikst har det dåligt.

    Det där med att skrika och att dom inte hör annars tycker jag verkar konstigt om dom inte är hörselskadade så är det klart att dom hör dig fast dom kanske ignorerar dig och då tror inte jag att skrika är den bästa lösningen.. men det kan jag ju inte veta efter att ha läst dina få rader här..
    lycka till :)

  • saltab­andite­n
    Äldre 18 Mar 19:02
    #3

    Det kanske det här är vägen till hjälp?
    Det låter som att ni behöver råd eller stöd av något slag.

    Misshandel handlar inte bara om att slåss, den kan vara fysisk likväl som psykisk.
    Det behöver inte vara livat för att man har många barn och barn med diagnoser. Är det alltid liv och bråk kan det finnas anledning att bli lite bekymrad.

    Ärligt, anklaga inte grannen för något du inte har bevis för. Det kan lika gärna vara din syster, mamma, en förälder is kolan eller din vän.
    Kort sagt den som blivit oroad över hur ni har det.

  • Lillan­1971
    Äldre 18 Mar 19:04
    #4

    Det krävs väldigt mycket för att barn ska bli omhändertagna, det är sista utvägen. Och som anonym #1 sa så har ni ju redan tagit tag i det med att ett av barnen går på ADHD utredning.

    Var inte orolig! Du ska se att det löser sig, lycka till!


    Mamma till fem ♥ Från&med dagen du blir mamma har du ditt hjärta springandes utanför kroppen för alltid ♥
  • Anonym (ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 18 Mar 19:05
    #5

    nej döva är dom inte, men dom lyssnar ju inte...o visst det är inte rätt att skrika, men jag misshandlar ju inte dom heller.

    Klart man säger till vanligt först men när man har sagt 20ggr o inget händer...då måste man ju skrika, och ev. sära på ungarna!

    Jag va inte aggressiv mot hon som ringde!

    Utredningen har inte börjat än, men han står på kö...genom skolan har vi äntligen kommit så långt!!

  • Mei
    Äldre 18 Mar 19:08
    #6

    Usch vad jobbigt att bli anmäld! Jag förstår att det är ledsamt och läskigt. Och att det inte är kul när andra tror dåliga saker om en.

    Försök se på det ur ett annat perspektiv när du väl lugnat dig. Tex att det är bra att du har en granne som bryr dig om hur dina barn har det. Att det är bättre att någon anmäls i onödan än att det inte anmäls när barn verkligen far illa. För att hitta alla måste några anmälas i onödan kan man säga.

    En annan möjlig positiv effekt: Om du faktiskt har det jobbigt och stökigt på ett sätt som gör att du eller dina barn faktiskt lider (utan att de för den skull far illa) så kanske du till och med kan lära dig något/få någon hjälp via soc. Eller så kanske det här på ett jobbigt vis men ändå sporrar dig till att fundera igenom familjesituationen, ljudnivån eller något annat och göra något av det.

    Men jag förstår att du tar illa vid dig. Det hade jag också gjort!

  • Äldre 18 Mar 19:29
    #7

    Altså om du gapar och skriker mest hela tiden så är det inte konstigt att nån reagerar för det är inte sunt att skrika hela tiden. Barn blir högljuda av att deras föräldrar är högljuda och de lyssnar inte mer bara för att man skriker, snarare mindre.

    Om de slåss mycket så kan det vara ett sätt att få uppmärksamhet, det kan enkaslt få bort genom att jobba mer på att få fram positiv uppmärksamhet.

  • Anonym
    Äldre 19 Mar 00:10
    #8

    vet hur det är!!
    min mamma har anmält mig för 3e gången i hämd att jag brytit kontakt med henne.
    fast familjerätten gjort en utredning och klargjort mig som aktuell vårdnadshavare(i e tvist)

    men helvetet tar aldrig slut.
    ts du kan va lugn tycker ja de kommer gå bra.

  • Anonym (..)
    Äldre 19 Mar 00:26
    #9

    Du behöver nog inte vara orolig.. Det ska mycket till för att dom ska ta barnen ifrån er.. Dom arbetar inte så, fast det är många som tror det. De sista dom vill göra är att ta barnen ifrån sina föräldrar...


    Du är kallad på möte, där kommer en kärring ställa lite frågor efter hur anmälan såg ut och så kommer hon bedöma om det behövs en utredning eller inte.. i ditt fall låter det som att det inte kommer bli det.. Men OM det skulle bli en så går det till så att ni blir kallade på några möten och sen blir det ett nötverksmöte med barnens närmsta.
    Dom vill bara hjälpa så om ni blir utredda så kommer ni bli erbjudna familjestöd eller liknande, vad ni nu skulle kunna behöva...
    Du kan bara vara lugn.
    Jag och min sambo vart utredda. BVC gjorde en anmälan då min sambo (missbrukare, nu mer nykter:D:D) var med dit påverkad av droger.. vilket sågs som väldigt allvarligt (givetvis)
    Jag mådde verkligen piss under det halvåret vi vart utredda, men det gick bra:D
    Men det var nog det värsta jag varit med om, fick magsår och allt möjligt.. man tror ju det värsta... dom sa gång på gång att dom absolut inte kommer ta våran dotter då jag värkar vara en bra mamma som ser till barnets bästa osv... men man hade det ändå på hjärnan
  • Anonym
    Äldre 19 Mar 00:28
    #10
    Anonym (..) skrev 2010-03-19 00:26:33 följande:
    Du behöver nog inte vara orolig.. Det ska mycket till för att dom ska ta barnen ifrån er.. Dom arbetar inte så, fast det är många som tror det. De sista dom vill göra är att ta barnen ifrån sina föräldrar... Du är kallad på möte, där kommer en kärring ställa lite frågor efter hur anmälan såg ut och så kommer hon bedöma om det behövs en utredning eller inte.. i ditt fall låter det som att det inte kommer bli det.. Men OM det skulle bli en så går det till så att ni blir kallade på några möten och sen blir det ett nötverksmöte med barnens närmsta. Dom vill bara hjälpa så om ni blir utredda så kommer ni bli erbjudna familjestöd eller liknande, vad ni nu skulle kunna behöva... Du kan bara vara lugn. Jag och min sambo vart utredda. BVC gjorde en anmälan då min sambo (missbrukare, nu mer nykter:D:D) var med dit påverkad av droger.. vilket sågs som väldigt allvarligt (givetvis) Jag mådde verkligen piss under det halvåret vi vart utredda, men det gick bra:D Men det var nog det värsta jag varit med om, fick magsår och allt möjligt.. man tror ju det värsta... dom sa gång på gång att dom absolut inte kommer ta våran dotter då jag värkar vara en bra mamma som ser till barnets bästa osv... men man hade det ändå på hjärnan
    vad krävs för att de ska ta barnen?
Svar på tråden Någon har anmält mig anonymt till Socialen!!!!