• Anonym (ledse­n)
    Äldre 18 Mar 18:56
    11259 visningar
    42 svar
    42
    11259

    Någon har anmält mig anonymt till Socialen!!!!

    Jag är sååå orolig,rädd...vad kommer hända nu? Blir jag av med mina barn?

    Jag fick samtal från Soc idag, någon har anmält mig anonymt...för att det tydligen alltid är ett himla liv hemma hos oss:((

    Jag vet att det är min granne för vi har bara en enda granne!

    Iaf sa hon som ringde att anmälaren sagt att vi alltid skriker o gapar på min äldsta son, och att dom tror att han far illa hemma:(

    Han går på utredning för ADHD, så han är väldigt stökig och jobbig.

    Han slåss och bråkar med allt och alla. Mest med sin lillebror, och när dom är ute blir det ju ett jäkla liv ibland. Och ibland måste man skrika på dom, man skriker o skäller ju inte bara på en...Och man måste verkligen skrika annars hör dom ju fan INGET!

    Tagit tag i mina barn har jag gjort, men jag har då inte misshandlat någon, inte deras pappa heller!!!

    Nu har det varit liv här hemma hela kvällen, då har ändå en varit iväg på annan aktivitet ikväll. Men våran äldsta han har skrikit och gapat som bara den, han har försökt spela TV-spel och det är för svårt.

    Men alltså när man har 4 barn mellan 1½-9år så blir det livat!

    Och vad ska man göra ska man låta dom slå ihjäl varandra?

    Nu vill soc ha ett möte med oss ang. anmälan...hur går det till? Hon sa att man utreder alla barn som bor i hushållet.

    Som om man inte har tillräckligt med problem!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-24 11:55
    Lite uppdatering!

    Jag tror det var i fredags som jag ringde till soc. tanten och pratade med henne igen. Då sa hon att vi ska dit och prata om ifall vi skulle behöva ha lite avlastning med vårat äldsta barn. Hon förstod att det är jobbigt med barn som ev. har ADHD som min son nu ska utredas för.

    Hon hörde även när jag pratade med henne att det va livat hemma, minstingen snubblade o började gråta, 4&6 åringen sprang runt o lekte så som barn kan göra...hos oss blir det ganska mkt ljud vid sånna tillfällen.
    Hon sa då att det är ju så i en barnfamilj.

    Kändes ganska bra, och hon anklagade mig inte för något. Och sa även att vi inte är misstänkta för något.

    Imorgon blir då mötet:((( Jag är så orolig så jag mår illa...jag blir så stressad av sånna här saker. USCH!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 18:38
    NUUU har samtalet äntligen ägt rum!!! Jag är sååååååååååååååååå lättad, fy fan vilken helvetes vecka det har varit.

    Fick träffa 2 tjejer(brukar dom va 2?) Och berättade som det va hemma hos oss.

    Tydligen så har anmälaren sagt att vi inte tar hand om barnen och dom får klara sig själva?!!!
    blev helt chokad (stavning?) Vi är aldrig ute o festar,dricker inte sprit,öl,vin eller nåt sånt...vet inte ens när jag tog något senast. Jag tar ALLTID rena kläder på barnen varje dag,dom duschar varje dag...jag tvättar städar m.m alltid!
    Ute får dom va själva (bor ute på landet) Ok inte minstingen men dom 3 större...men jag kollar ju i fönstret hela tiden så jag har koll på dom. Sen ibland sticker dom iväg bort till grannen(går på ett ögonblick) det är kanske 50m dit...och då går jag ju ut o ropar på dom o så kommer dom hem. Ibland har dom hunnit gå in till henne, o då ringer jag bort o ber henne skicka hem dom. Är jag en dålig mamma för det liksom?

    Dom sa iag att dom tyckte det lät som att det finns mkt gott i oss föräldrar...men dom skulle ta ett beslut ihop med chefen om det blir utredning. hoppas INTE!

  • Svar på tråden Någon har anmält mig anonymt till Socialen!!!!
  • Anonym (sugar­free)
    Äldre 28 Mar 17:40
    #31

    Hej!

    Jag vill bara fråga hur man anmäler någån anonimt på socialen!
    Saken är att mamma har slagit sitt barn några gånger och vi vet inte vad ska vi göra som grannar.
    pojken hade kommit hos oss och klagat på mamma. han är 7 år gammal

  • Anonym (ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 28 Mar 18:24
    #32

    du får ringa socialen och säg att du vill va anonym och att du är orolig för ett barn!

  • Äldre 28 Mar 20:19
    #33
    Anonym (sugarfree) skrev 2010-03-28 17:40:16 följande:
    Hej!Jag vill bara fråga hur man anmäler någån anonimt på socialen!Saken är att mamma har slagit sitt barn några gånger och vi vet inte vad ska vi göra som grannar.pojken hade kommit hos oss och klagat på mamma. han är 7 år gammal
    ja eller stå för att du ringer! Det är allas vår skyldighet att anmäla om ett barn far illa!! Om barnet desutom kommer och söker hjälp......hur kan man då låta bli?

    Annars är det bara att du inte uppger ditt namn när du ringer så blir du anonym.
  • Anonym (sugar­free)
    Äldre 28 Mar 22:29
    #34

    Tack för alla svar!

  • Anonym (Eh?)
    Äldre 29 Mar 02:25
    #35

    Undrar lite över detta, ts...
    "Ute får dom va själva (bor ute på landet) Ok inte minstingen men dom 3 större...men jag kollar ju i fönstret hela tiden så jag har koll på dom. Sen ibland sticker dom iväg bort till grannen(går på ett ögonblick) det är kanske 50m dit...och då går jag ju ut o ropar på dom o så kommer dom hem. Ibland har dom hunnit gå in till henne, o då ringer jag bort o ber henne skicka hem dom."

    Går de alltså in i grannens hus oinbjudna? I så fall kan jag förstå om hon blir irriterad, det skulle jag också blivit! För du skriver ju att du bara har en granne så det måste ju vara samma som anmält.

  • Äldre 29 Mar 04:33
    #36
    Anonym (ledsen) skrev 2010-03-28 18:24:43 följande:
    du får ringa socialen och säg att du vill va anonym och att du är orolig för ett barn!
    Varför anonym? Kan man inte stå för sin anmälan anser jag att man inte ska anmäla öht.
    Sedan är det så här (fick det förklarat för mig vid vår soc.anmälan), att om den som ringer presenterar sig "hej jag heter Lisa Persson" har man redan valt att INTE göra en anonym anmälan. Det försökte min anmälare med men det gick inte så bra. Så när jag fick reda på vem det var som anmält kunde jag ju direkt tala om för soc hur jag kände denna person och hur ofta hon varit i mitt hem (dvs aldrig).
    Så den utredning och helvete personen i fråga var ute efter, uteblev.
  • Krätch­en
    Äldre 29 Mar 04:57
    #37
    qenzo skrev 2010-03-29 04:33:30 följande:
    Varför anonym? Kan man inte stå för sin anmälan anser jag att man inte ska anmäla öht. Sedan är det så här (fick det förklarat för mig vid vår soc.anmälan), att om den som ringer presenterar sig "hej jag heter Lisa Persson" har man redan valt att INTE göra en anonym anmälan. Det försökte min anmälare med men det gick inte så bra. Så när jag fick reda på vem det var som anmält kunde jag ju direkt tala om för soc hur jag kände denna person och hur ofta hon varit i mitt hem (dvs aldrig). Så den utredning och helvete personen i fråga var ute efter, uteblev.
    Klart som fan att man ska anmäla som anonym!!!
    Det är barnets bästa som är i fokus!
  • Äldre 29 Mar 08:16
    #38
    qenzo skrev 2010-03-29 04:33:30 följande:
    Varför anonym? Kan man inte stå för sin anmälan anser jag att man inte ska anmäla öht.Sedan är det så här (fick det förklarat för mig vid vår soc.anmälan), att om den som ringer presenterar sig "hej jag heter Lisa Persson" har man redan valt att INTE göra en anonym anmälan. Det försökte min anmälare med men det gick inte så bra. Så när jag fick reda på vem det var som anmält kunde jag ju direkt tala om för soc hur jag kände denna person och hur ofta hon varit i mitt hem (dvs aldrig).Så den utredning och helvete personen i fråga var ute efter, uteblev.

    Anonym anmälan finns för att fokl ska våga anmäla. Det finns idioter som ger sig på den som gör en anmälan och handlar det tex om en nära släkting så kanske man faktikst inte vill stöta sig med släkten samtidigt som en anmälan verkligen behövs. Det är för barnens skull som man kan göra en anonym anmälan och det är bättre med en anonym anmälan än ingen alls, men du kanske tycker det är bättre att barnen misssköts än att nån anmäler anonymt.
  • Anonym (ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 29 Mar 08:39
    #39

    Går in till grannen oinbjudna? Nä det gör dom inte dom knackar på och hon öppnar!

    ibland tycker hon det är helt OK, att dom kommer o leker med hennes 2 barn, och ibland tycker hon att det inte är OK. Vad ska jag göra?

    Klart jag har sagt till mina barn att inte gå dit
    Grannen har även sagt att det är kul när dom kommer på besök ibland...och dom får komma när dom vill. men hur ska jag veta om det passar eller inte?

    Och jag vill inte att dom ska gå dit, men ibland hinner jag inte mer än se att dom är på väg, och då går jag ut o säger till
    Våran granne blir irriterad över allt, tex. får vi inte grilla ute då ska hon ut o promenera o kolla vad vi gör...det är farligt att grilla tydligen!

    En gång eldade vi löv ute...då kom hon ut o fotograferade o skulle anmäla oss för miljöförstöring. (Dock va det ju tilllåtet att elda löv,grenar osv.)

  • Anonym (Puuuu­h)
    Äldre 29 Mar 09:01
    #40

    Va skönt att det känns bra nu...

    Jag gick igenom samma sak som du i höstas. Tyvärr så var det mitt ex nya sambo som ringde och anmälde mig.. och de hade även ringt till polisen???? De ringde för att mamma (som bor granne med mig och som varit stöd till barnen sedan de var nyfödda) hade barnen när jag var inne på sjukhus för min sjukdom.

    Som tur var så blev det inget för mig heller.. de hade ju inget att komma med. Mitt ex satt där och talade om att han visste att barnen hade det bra hos mig och mamma. ???!!!!???!!! Så varför de anmälde vet jag inte.. men nu funkar kommunikationen oss emellan igen som tur är, men fy fan va jobbigt det var.

    Nu har jag blivit sambo och här är det en granne som anmäler oss till bostadsbolaget för skitsaker och ljuger.. är också jobbigt, men inte alls som att bli anmäld till soc.

  • Anonym (socio­nom)
    Äldre 29 Mar 22:33
    #41

    TS: Skönt att mötet gick bra. Glöm inte att ofta är även socialsekreterare föräldrar och vet mkt väl hur rörig vardagen kan vara! Jag har varit hemma hos föräldrar på utredningssamtal som hade det bra mkt mer välstädat än jag själv

    Och ang anonyma anmälningar så är det bra att möjligheten finns, men det är som någon skrev atpresenterar sig anmälaren i början av samtalet så är anmälan inte anonym och det går inte att ta tillbaka. Sen är det klart att det finns med ngnstans i bakhuvudet att anmälaren är anonym när förhandsbedöningen/utredningen genomförs - man funderar ju på varför. Är anmälaren rädd för represalier eller ute efter att jävlas?

  • susann­a Eklund
    Äldre 13 Apr 16:44
    #42

    vet inte om jag kan vara till hjälp ?

    Har ni tänkt på det där med att se över pojkens kost

    inte för att jag har nån aning om vad han äter idag   men rent allmänt  så skall man försöka ge så lite SOCKER o snabba KOLHYDRATER som möjligt  
    barn blir ofta väldigt livliga, griniga mm av det.

    Dessutom behöver hjärnan mycket MÄTTAT FETT  från fullfeta produkter
    Äkta smör istf lättmargarin   fet riktig grädde istf lätt   

    har hört det  på flera ställen  nu senast i filmen FAT HEAD 

    Dessutom kanske man skall låta barnen dricka vatten o inte mjölk  allra värst e lätt mjölk

    Natriumglutamat är även det omdiskuterat i sådana här sammanhang.

Svar på tråden Någon har anmält mig anonymt till Socialen!!!!