• Äldre 19 Mar 20:14
    25552 visningar
    18 svar
    18
    25552

    Hur lång tid innan på flygplatsen?

    Hur lång tid innan bör/måste man vara på flygplatsen vid sharter resa?
    Planet går vid 7.20, måste väl räcka att vara där vid 6-tiden?

  • Svar på tråden Hur lång tid innan på flygplatsen?
  • Äldre 19 Mar 20:34
    #1

    Kolla vad som står på biljetten för incheckningen stänger en viss tid innan avgång
    jag brukar vara på plats minst 2 tim innan avgång
    ibland kan det vara lång kö vid incheckningen hinner ta en vända i taxfree butiken och sitta o kolla på folk och kanske ett toa besök innan planet lyfter
    själv så hatar jag att stressa när jag ska ut och resa

  • Fiyali
    Äldre 19 Mar 20:35
    #2

    ja, vi brukar satsa på en timme i förväg, så har man gott om tid att checka in osv!


    ...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Äldre 19 Mar 20:36
    #3

    6-tiden låter sent för charter... Kolla vad som står i informationen stället. Vissa stänger ju incheckningen tidigt (typ 1.30 före avgång)...

  • Äldre 19 Mar 20:38
    #4

    det brukar stå på biljetten när incheckning stänger - en timme innan är nog i minsta laget, kan ju hända saker på vägen som gör att ni blir försenade.

  • Äldre 19 Mar 20:41
    #5

    Har tittat på biljetten men hittar ingn info om när man skall vara där.

  • Äldre 19 Mar 20:45
    #6
    Gozzi skrev 2010-03-19 20:41:42 följande:
    Har tittat på biljetten men hittar ingn info om när man skall vara där.
    kolla på hemsidan för det resebolag ni reser med - annars hade jag nog ringt och frågat! sur om man missar resan för att man är sen till flygplatsen.....
  • Äldre 19 Mar 20:49
    #7

    Reser med Solresor, men hittar inget på deras hemsida heller.
    Får nog ringa och kolla i morgon så man inte missar planet!

  • Äldre 19 Mar 20:56
    #8

    Det kanske står om du loggar in på "Min sida" där?

    Annars skulle jag nog rekommendera 2 timmar före för säkerhets skull... Om ni inte ska till/via USA.. då ska ni nog räkna med längre tid än så...

  • Äldre 19 Mar 20:58
    #9

    Skall titta på "min sida"

  • Äldre 19 Mar 21:02
    #10

    Enligt Arlandas hemsida sätts reglerna upp av flygbolagen så de hänvisar dit.


    Linnea 080310
  • Äldre 19 Mar 21:03
    #11

    ............står inget där heller, eller så är jag blind.

  • Äldre 19 Mar 21:15
    #12

    Incheckningar till charterflyg brukar stänga minst en timme före avgång! Vi brukar vara 2 timmar innan på plats redan just för att man ska slippa stressa, sen är det rätt skönt att bara strosa omkring där "inne" och kanske handla, äta osv.

  • Äldre 19 Mar 21:34
    #13

    Jag vill också vara ute i god tid, men mannen min reser/flyger mycket i sitt jobb (typ varje vecka) men han reser ju inte charter då. 
    Sedan har han redan checkat in via sin mobiltelefon så han går till sin gate med en gång.

    Han tycker inta alls att det är "mysigt" att vara där en stund innan, utan vill komma helst i sista minten!

    Men jag kommer ringa flygplatsen i morgon och kolla, för missa planet gör jag inte!

  • Äldre 19 Mar 22:03
    #14
    Gozzi skrev 2010-03-19 21:34:23 följande:
    Jag vill också vara ute i god tid, men mannen min reser/flyger mycket i sitt jobb (typ varje vecka) men han reser ju inte charter då.  Sedan har han redan checkat in via sin mobiltelefon så han går till sin gate med en gång.Han tycker inta alls att det är "mysigt" att vara där en stund innan, utan vill komma helst i sista minten!Men jag kommer ringa flygplatsen i morgon och kolla, för missa planet gör jag inte!
    Nå men det är ju som sagt en viss skillnad på charter och reguljärflyg... så din man får nog lov att inse att som charterturist är det andra regler Hoppas du hittar information, kolla resevillkoren, där kan det stå.
  • vackra­starfl­ow
    Äldre 20 Mar 07:48
    #15

    En bra tumregel vid utlandsresa är att man ska vara på plats två timmar innan avresa. Tänk så att boardingen är ca 30 minuter innan av resa. Innan dess ska ni ha stått i kö till incheckningen (som kan delas av andra flygbolag) och gå igenom säkerhetskontrollen.
    Ert flyg kommer boardas ca 6.50. Då kommer ni att vara vid incheckningsdisken 50 minuter innan... Det gäller isåfall definitivt att ni inte blir försenade.

    Jag tycker personligen att det är skönt att kunna ta det lugnt. Hur kul är det att starta sin semester med stress?

  • Äldre 20 Mar 14:19
    #16

    Nu är det bestämt, 05.30 är vi på flygplatsen i morgon!
    Har pratat med flygplatsen och man skall vara där 1,5-2 timmar innan avgånag!

  • vackra­starfl­ow
    Äldre 20 Mar 19:27
    #17
    Gozzi skrev 2010-03-20 14:19:22 följande:
    Nu är det bestämt, 05.30 är vi på flygplatsen i morgon! Har pratat med flygplatsen och man skall vara där 1,5-2 timmar innan avgånag!
    låter som ett smart beslut!! ha en trevlig resa!!
  • Äldre 20 Mar 19:44
    #18
    vackrastarflow skrev 2010-03-20 19:27:04 följande:
    låter som ett smart beslut!! ha en trevlig resa!!
    Tack!
Svar på tråden Hur lång tid innan på flygplatsen?