• Äldre 22 Mar 12:28
    2098832 visningar
    7938 svar
    7938
    2098832

    Viktig info som MVC- och förlossningspersonal brukar hoppa över

    Här  tar vi upp viktig information som mvc- och förlossningspersonal inte brukar ta upp, främst avnavlingsfrågan.
    Det här är en fortsättningstråd, men både nya och gamla besökare  är hjärtligt välkomna att ställa frågor  och dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper. Kom ihåg att ingen fråga  är för "dum", och det gör inte heller något om en fråga redan varit uppe här flera gånger; Nya besökare tillkommer ständigt och då slipper de leta och behöver dessutom inte känna sig dumma om andra ställer lika "dumma" frågor som de själva undrar över.
    Ni som vill fortsätta tro att man kan lita helt och fullt på att sjukvården kan sin sak i alla lägen och inte undanhåller någon viktig information kan dock hoppa över den här tråden.


    Fyller på med info här så snart jag hinner. Under  tiden rekommenderar jag den gamla tråden och länkarna i den.
     www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-23 05:51
    Här kommer nu trådpresentationen (själv tycker jag att alla bifogade länkar är superviktiga och rekommenderar er därför att läsa dem) och i inlägg nr 1 har jag lagt in en hel radda med viktig information.

    Inom obstetriken har man länge haft för vana att börja med interventioner utan att först undersöka om det är skadligt eller ej. Det är först när man upptäckt att det är skadligt som man slutar med det (i bästa fall). Vilket Marsden Wagner, som under 15 år var chef WHOs mödra- och barnavårdsenhet, pratar om på det här klippet ur Business of Being Born



    Även tidig avnavling är en intervention som man börjat med inom obstetriken utan att först kolla upp om det var ofarligt. Och trots att det gjorts, och fortfarande görs, ett otal internationella avnavlingsstudier som alla visar att det är skadligt, så forstätter man ändå, ofattbart nog, med det på de flesta sjukhus i världen.

    Vid tidig avnavling (inom 20 sekunder efter födseln) blir ca 30-50% av barnets totala blodvolym kvar i moderkakan, vilket alltså innebär att barnet utsätts för en mycket kraftig blodförlust (vuxna blodgivare får inte lämna mer än 10% åt gången, högst 4 ggr per år) samtidigt som det går miste om syreförsörjningen från navelsträngen medan lungorna gör sig redo att ta över andningen, och även de viktiga stamcellerna i moderkaksblodet, som ska skydda mot sjukdomar under livet, ja kanske t.o.m. reparera vissa skador. Vilket stamcellsforskarna däremot har kommit på! Därför är detta blod så eftertraktat. Se min tråd om donation av navelsträngsblod www.familjeliv.se/Forum-2-115/m49012210-1.html
    (inte bara Göteborg, utan även sjukhusen i Stockholm och Skåne har nu börjat/ska börja med insamling av navelsträngblod)

    Och utan några undersökningar för att fastställa den optimala dosen av K-vitamin, och utan forskning för att undersöka om ökade koagulationsfaktorer faktiskt kan orsaka olika problem för en nyfödd (polycytemi t.ex.?), gjorde läkarna som rutinpraxis att injicera alla nyfödda med en dos av K-vitamin 20.000 gånger den normala nivån för en nyfödd. Denna praxis har förblivit i stort sett oförändrad sedan 1944, utan adekvat uppföljd forskning .

    Annat som ges rutinmässigt, utan att man får information om det i förväg och alltså inte själv kan sätta sig in i vad det här innebär, är livmodersammandragande medel.
    Läs min översättning av ett utdrag ur Michel Odents "Putting an End to Women's Global Slaughter: Bleeding to Death" blogg.aftonbladet.se/15613/2010/02/vill-ni-veta-varfor-nyforlosta-modrar-kan-forbloda-mam

    Interventionskaskaden vid barnafödande måste ifrågasättas! Läs Ulla Waldenströms artikel i Läkartidningen www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php

    En svensk studie på Karolinska 1990, som av någon anledning tydligen inte har publicerats för allmänheten eller nått ut till ansvariga inom och över förlossningsvården (annars skulle man väl vara mer försiktig med lustgas?) visar bl.a. att om mamman fått lustgas under förlossningen är det 5 ½ ggr större risk att barnet senare i livet blir amfetaminmissbrukare jämfört med syskon som inte blivit utsatta för lustgas vid födseln.
    Här är en artikel om den studien i British Medical Journal (nitrious oxide är lustgas) www.bmj.com/cgi/content/abstract/301/6760/1067

    Det smusslas verkligen bakom ryggen på intet ont anande blivande föräldrar. Man får inte heller någon information om att barnet ?somnar? i magen av EDA, att värkstimulerande dropp är en vanlig orsak till att barnen blir medtagna och föds med syrebrist. Läs Adams Familys tråd om värkstimulerande dropp (hennes son blev cp-skadad p.g.a. felaktigt använt vs-dropp) www.familjeliv.se/Forum-2-13/m45275145.html

    Men viktigast av allt är ändå att medtagna barn måste livräddas (neonatal HLR) med intakt navelsträng. Läs mitt blogginlägg ?Är neonatal HLR verkligen genomtänkt ???? :
    blogg.aftonbladet.se/15613/2010/03/ar-neonatal-hlr-verkligen-genomtankt-mam

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-23 16:52
    I inlägg 7 finns nu mer viktig information. Och missa inte inlägg 2 där Anna65 berättar om GBS !!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-24 14:59
    Glömde ju något jätteviktigt bland det jätteviktiga, nämligen doulaeffekten:

    ?Effekten av en stödjande doula har mätts i flera internationella vetenskapliga studier och visar på mycket goda resultat.

    Med en doula minskar:
    · antalet kejsarsnitt med 50%
    · förlossningens längd med 25%
    · behovet av medicinsk smärtlindring med 30%
    · önskemål om ryggbedövning med 60%
    Av studierna framgår också att föräldrar som haft stöd av doula är mer delaktiga i förlossningen och känner sig mer tillfreds med sin upplevelse.?
    www.doulakompaniet.se/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-28 15:20
    Mer intressant om k-vitamin, och den ?naturliga? viktminskningen under den första levnadsveckan, som tydligen inte är så naturlig. Start i inlägg 72 på den här sidan:
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086-8.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 14:08
    Var inte rädda att be om att få byta bm om ni känner att era personligheter inte klaffar. Prata igenom denna eventuella situation redan hemma så ni vet hur ni ska agera och vem som ska säga vad.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-21 09:08

    Eftersom BB-personal tyvärr ibland är väldigt dåligt pålästa vad gäller amning så är det viktigt att vara ordentligt påläst själv. Ta gärna hjälp av Amningshjälpen www.amningshjalpen.se/

    I inlägg 917, www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086-92.html berättar Chakito om hur hon fick kämpa för att slippa undan BB-personalens okunskap.

    ----------------------------------------

    Och här, i Linda Karlströms blogg Obesprutat, i Alternativjournalen, finns mer bra info om K-vitamin, och även om avnavling .
    www.alternativjournalen.se/obesprutat

    Särskilt det här tycker jag är jädrans bra skrivet:

    "Det är ALDRIG varken barnläkare eller barnmorska eller en hel hög med vitrockar som bestämmer vilka ingrepp som görs på ditt friska barn!!!! Eller sjuka heller för den delen. Oberoende av om det handlar om blodtransfusion, operation, vaccination eller sen avnavling är det föräldrarna som bestämmer! Allt annat är mot lagen. Ååååå jag blir så arg! Ursäkta men jag eldar lite nu. Hur kan det ha gått så här snett, att vårdpersonalen tror att barnen som föds fram på sjukhuset är deras egendom att förvalta i läkemedelsbolagens intresse? Och denna evinnerliga okunskap sedan. Att de liksom inte tycks fatta att det inte är upp till dem att bestämma! De gör sig själva till åtlöje, åtminstone i mina ögon. "

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 18:24
    Några nya bloggar om avnavling som jag rekommenderar:

    Viktig information till alla gravida!

    beckahbitch.blogg.se/2010/july/viktig-information-till-alla-gravida.html

    Tidig avnavling kontra Barnens Rättigheter

    blogg.aftonbladet.se/parisiska/2010/08/tidig-avnavling-kontra-barnens-rattigheter

    Läkareden kontra tidig avnavling

    blogg.aftonbladet.se/parisiska/2010/08/lakareden-kontra-tidig-avnavling

    Are Doctors Causing Infant Brain Damage By Clamping The Umbilical Cord Prematurley?

    medicalmisdiagnosisresearch.wordpress.com/2010/07/31/are-doctors-causing-infant-brain-damage-by-clamping-the-umbilical-cord-prematurely/

    Hemimammas kamp ? Kampen för att låta barnen få en chans att leva, mot alla odds.

    blogg.aftonbladet.se/hemimamma/2010/08/hemimammas-kamp-kampen-for-att-lata-barnen-fa-en-chans-att-leva-mot-alla-odds

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-11 14:43
    I det här blogginlägget har jag, Abuelita, försökt sammanfatta det viktigaste om avnavling.
    blogg.aftonbladet.se/15613/2010/07/varfor-tidig-avnavling-ar-skadligt-mam

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-18 11:08
    Examensarbete ? Magisternivå, om barnmorskors förhållningssätt kring tidig och sen avnavling
    bada.hb.se/bitstream/2320/7819/1/M2011_5.pdf

    50 minuter långt föredrag om avnavling, av den amerikanska obstetrikern Nicholas Fogelson- Delayed Cord Clamping Grand Rounds
    academicobgyn.com/2011/01/30/delayed-cord-clamping-grand-rounds/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-12 17:24
    ?Naturligt? kejsarsnitt.




    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-10 23:40
    #7263, som handlar om vattenförlossning, är så viktigt att jag nu kopierar in det här:

    "Hej alla ni som läser och skriver här. Jag har just fått veta att ni finns och att barnet som dog i samband med hemförlossning i vatten 1993 just har diskuterats. Det var min dotter. Det finns mycket att berätta om det, men det som är viktigt för många här om jag förstått saken rätt - är att Sofia inte hade ngt vatten i lungorna och inte några bakterier. Hon dog alltså inte pga att hon fötts i vatten. Hon drog inget andetag alls. För den som vill läsa mer finns boken "I dina spår" där jag berättat det viktigaste. Jag har dessvärre skrivit felaktigt att vattenfödslar förbjöds efter Sofias död i boken. Det blev aldrig förbjudet enligt lag, men rekommendationerna var starka och kvinnor tilläts inte att föda i vatten efter det. Jag heter Kristina Grahn. Och jag vet inte hur detta inlägg placeras, och misstänker att det kommer på fel ställe. Men ändå - på önskan av trådstartaren har jag nu gett mig in i samtalet"

    Länk till boken "I dina spår"
    www.adlibris.com/se/product.aspx

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-22 14:09
    Samlade inlägg av en mamma som fött sina 4 barn (varav ett tvillingpar) hemma. De två första helt oassisterat och den sista, tvillingfödseln, med doula närvarande . Helt komplikationsfritt. Alla 4 barnen sent avnavlade.
    Fantastiskt och underbart!
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086-1.html&searchField=3&searchRange=5&searchSort=1&searchLocation=2&doSearch=S%F6k&searchDisplay=2&ts=1
  • Svar på tråden Viktig info som MVC- och förlossningspersonal brukar hoppa över
  • Äldre 29 Mar 15:29
    vargaa skrev 2010-03-29 12:24:31 följande:
    Jag hade precis tänkt ta upp frågan om K-vitamin. Jag visste inget om det innan ett besök på föräldrautbildningen och kände direkt att detta måst jag fråga om. Kan det verkligen vara nödvändigt? Finns det ngn risk? Har hittat svar på frågorna i tåden nu, och står nu med frågan - vad borde jag välja för mitt barn? Att ge oralt om möjligt, eller att avstå helt?Ges K-vitamin om man föder hemma med barnmorska närvarande?
    K-vitamin ges för att blodet ska kogulera sig !!!
  • Äldre 29 Mar 15:33
    Zunrose skrev 2010-03-29 15:29:07 följande:
    K-vitamin ges för att blodet ska kogulera sig !!!
    Hej Gaddning!  Har du läst  det som skrivits om k-vitamin här i tråden?  Se hänsvisning i trådpresentationen.
  • Äldre 29 Mar 16:00
    abuelita skrev 2010-03-29 15:24:19 följande:
    Tack för viktig information!  Köper man det på Apoteket ? Så de tycker man är lite dum i huvudet då!!! 
    Ingen aning...måste ta reda på det :P BM på visningen (då jag tog upp detta) förklarade sen med överlägsen röst för de övriga (som inte hade en aning om vad K-vitamin-grejen handlade om) att man ger spruta för att man sett att oral administration inte görs på rätt sätt, att det klarar man inte av själv, det blir inte bra osv... Svammel...som efter alla sådana frågor
  • Ecorel­le
    Äldre 29 Mar 17:18
    abuelita skrev 2010-03-29 14:08:19 följande:
    Jag vet faktiskt inte om alla förlossningar har valmöjligheten  att  ge k-vitamin oralt eller via injektion.  Hoppas ni som tar reda på det meddelar oss här i tråden.Intressant är i alla fall det som  Mia 567 skrev om Österrike :”Jag bor i Österrike och här far bebisen en oral dos vid födseln och sen en till efter ngr veckor (kan ev. vara ngn mellan ocksa). Varan barnläkare förklarade att  man ger oral dos är för att det finns en stor risk för en överdos av k-vitamin vid injektion men om man ger oralt sa tar inte kroppen upp det (eller skadas av det) om det blir för mkt. Jag kommer inte ihag varför det var skadligt med överdos vid injektion.”Och sen kan man ju undra hur det kommer sig att 2 brittiska studier har kommit fram till att k-vitamininjektion, men inte oralt, ökar risken för barncancer. Och  hur den svenska studien kommit fram till att det inte gör det, trots att  i princip alla svenska barn injicerats med k-vitamin vid födseln.  Förstår någon hur man kan komma fram till det när det inte finns någon kontrollgrupp, alltså barn som inte injicerats med k-vitamin? 
    Nej, de kom ju knappast och tiggde och bad att vår son skulle vara med i en sådan studie när de inte fick ge honom K-vitamin på första läkarkontrollen när han var 5 dagar gammal, {#lang_emotions_undecided}.
      Enligt min hem-BM så är det inte nödvändigt alls att ge det, men jag vet inte huruvida närvarande hembarnmorskor har med sig det till de nyfödda barnen.
  • Äldre 29 Mar 19:23

    Verkligen intressant diskussion sen i morse.

    Jag har precis kommit hem från BM och sa då att jag ville att bebisen skulle få K-vitamin oralt. Hon visste inte hur det skulle administreras, om jag själv skulle köpa det på apoteket eller om det var något läkaren skulle skriva ut. Hon sa att vi båda skulle försöka forska på varsit håll och jag hade ju så klart hoppats på att få svar här i tråden. Antroposoferna ger det tydligen oralt. Kanske ska kontakta dem för att få reda på hur man gör.

    Angående sen avnavling sa hon att de alltid gör det (Södra BB) men att de håller bebisen under placentas nivå och mjölkar navelsträngen ungefär den tid det tar för mamman att pusta ut när bebisen väl kommit fram. Hon påstod att bebisen annars inte får i sig de sista stamseller som den behöver. Samtidigt som jag känner mig påläst så är det svårt att argumentera. Bara jag får upp bebisen på bröstet så fort jag vill så gör det väl inget om de mjölkar. Eller?

    Jag tog även upp sen avnavling vid medtaget barn och då sa hon att de alltid håller bebisen under placentas nivå och mjölkar i 30 sekunder. Förut höll de på i en minut men nu springer de iväg snabbare enligt de nya riktlinjerna.

    Livmoderssammandragande ges alltid efter att navelsträngen är klippt men det verkar som om de alltid ger det varken det behövs eller inte. Jag sa att jag läst i journalen att jag fått det med barn nr 2 men inte vetat om det och då sa hon att det är ju nästan ett övergrepp. Kan man ju hålla med om.

    Jag känner mig så där nöjd med svaren jag fick. Dessutom hade jag mina barn med mig för att de skulle få se var deras lillebror ska födas så det var ju inte världens lättaste tillfälle att diskutera förlossning. Kanske har mer skinn på näsan när jag ska dit om två veckor igen.

  • Monste­rpannk­aka
    Äldre 29 Mar 19:56
    LillaVild skrev 2010-03-29 16:00:59 följande:
    Ingen aning...måste ta reda på det :P BM på visningen (då jag tog upp detta) förklarade sen med överlägsen röst för de övriga (som inte hade en aning om vad K-vitamin-grejen handlade om) att man ger spruta för att man sett att oral administration inte görs på rätt sätt, att det klarar man inte av själv, det blir inte bra osv... Svammel...som efter alla sådana frågor
    haha
    Tänk att vi alltid blir idiotförklarade när vi ställer de bästa frågorna. Lite orättvist måste jag säga (:
    Jag ska komma ihåg och fråga min BM vid nästa träff, 8/4 om k-vitamin och vad rutinerna är här i Västerås. Gillar jag inte svaret får jag ringa förlossningen och sen fortsätta klura därifrån.. :)
  • Monste­rpannk­aka
    Äldre 29 Mar 20:02

    abuelita: det här med pappor..
    Det finns ingen som jag hellre skulle ha med mig än min sambo. Han är trygg och snäll och närvarande och tar upp svåra eller intima frågor med mig utan att känna ska meller att han rör vid något som inte har med honom att göra.
    Hade jag haft en annan sorts relation, med en man som jag inte kände denna sorts öppenhet med hade jag ALDRIG velat ha med honom där.
    Ska jag ligga utlämnad och blotta mitt innersta; både psykiskt och fysiskt måste JAG kunna lita på att den jag har med mig "Håller".
    Min biologiska mor poängterade att hon verkligen ville vara med på min förlossning och jag tänkte "Hahaha! Troligt!" men i hennes värld var det en självklarhet att hon skulle vara med och inte Kennet..?

    Är det en anledning till att vissa väljer att ha med en person till? I min värld är en förlossning väldigt privat och ska endast röra dem som är inblandade- moder och far..
    (Nu tänker jag inte på kulturella uttryck, utan tänker endast utifrån min och den här situationen.)

    Kort och gott, jag tror jätte mycket på att vissa kvinnor har med sina män fastän de inte alls känner sig förstådda eller att de får sina behov tillfredställda av sin partner.
    Hör det också till att man inte kan uttrycka vilka behov man faktiskt har? Inte ställer krav?

  • Schumi­Ferrar­i
    Äldre 29 Mar 20:26

    KOlla in den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-149/m51652937-16.html

    Har lust att svara på något sätt till inlägg 159 men känner att jag har för dåligt på fötterna...


    Zunrose skrev 2010-03-29 15:29:07 följande:
    K-vitamin ges för att blodet ska kogulera sig !!!
    Det finns ett sjukhus i england där det inte ges och de barnen klara sig utmärkt... Samma vid hemförlossningar... Så barnen klara bra av att koagulera sitt blod själva speciellt vid sen avnavling och sanbb amningsstart
    Muppen mars-08 Smurfen aug-09
  • Äldre 29 Mar 20:49
    Monsterpannkaka skrev 2010-03-29 20:02:59 följande:
    abuelita: det här med pappor..Det finns ingen som jag hellre skulle ha med mig än min sambo. Han är trygg och snäll och närvarande och tar upp svåra eller intima frågor med mig utan att känna ska meller att han rör vid något som inte har med honom att göra.Hade jag haft en annan sorts relation, med en man som jag inte kände denna sorts öppenhet med hade jag ALDRIG velat ha med honom där. Ska jag ligga utlämnad och blotta mitt innersta; både psykiskt och fysiskt måste JAG kunna lita på att den jag har med mig "Håller".Min biologiska mor poängterade att hon verkligen ville vara med på min förlossning och jag tänkte "Hahaha! Troligt!" men i hennes värld var det en självklarhet att hon skulle vara med och inte Kennet..?Är det en anledning till att vissa väljer att ha med en person till? I min värld är en förlossning väldigt privat och ska endast röra dem som är inblandade- moder och far.. (Nu tänker jag inte på kulturella uttryck, utan tänker endast utifrån min och den här situationen.)Kort och gott, jag tror jätte mycket på att vissa kvinnor har med sina män fastän de inte alls känner sig förstådda eller att de får sina behov tillfredställda av sin partner. Hör det också till att man inte kan uttrycka vilka behov man faktiskt har? Inte ställer krav?
       Om det över huvud taget hade varit tänkbart att ha någon annan person än pappan med när jag födde  äldsta dottern  så hade jag valt min bästa väninnan, eller kanske min mormor. Men nu var det bara så självklart att han skulle vara med att det  hade varit  helt otänkbart att föreslå någon annat. Och lika otänkbart hade det varit för honom att säga att han helst inte ville vara med (men jag tror faktiskt inte han ville det)
    När nästa dotter föddes var pappan,  min nuvarande man,  ett riktigt bra stöd och jag skulle inte velat ha någon annan än honom med.

    Att vissa väljer att ha med en person till, framför allt en doula ,  är att den doulan kan ge båda två stöd, så att de känner sig lugnare och tryggare, vilket förstås har en positiv inverkan på själva förlossningen.   Det är ju vanligt att papporna  är väldigt oroliga och nervösa och då är det inte så lätt för dem att vara ett bra stöd, utan de  behöver då stöd själva .

    Jag har själv varit med och doulat flera gånger, på vänners och släktingars förlossningar. Och var ju även med när mina barnbarn föddes. Och det var min dotter själv som bad mig om det.  Jag blev överlycklig eftersom jag så gärna ville vara med men inte ville föreslå det själv, utan  att det önskemålert skulle komma spontant från henne.  Det var meningen att hon skulle föda hemma. De hade redan träffat bm ett par gånger, och vid nästa möte skulle jag varit med. Men så bedömde mvc-bm att barnet var litet för graviditetsåldern och därför skulle hon inte få föda hemma. Då bokade de in sig på ABC-kliniken (nuvarande Södra BB) istället, men eftersom vattnet tyvärr gick en månad för tidigt fick det bli vanliga SÖS.

    Det kan också vara bra  med en extra person om något skulle hända. Som det faktiskt gjorde när första barnbarnet föddes. Vi hade då redan innan kommit överens om vad var och en skulle göra om något gick snett.  Han skulle vara med barnet  och jag skulle finnas till för min dotter. Så när det blev katastrofsnitt var han med barnet hela tiden, och jag fanns vid min dotters sida när hon vaknade upp. Jag hade då först videofilmat barnet så att det första hon fick se när hon slog upp ögonen var sin bebis där i videokameran. Det är så viktigt för anknytningen att det första en sövd nybliven mamma får sen när hon vaknar ur narkosen är barnet, om så än bara på kort eller på film.
    Och så snart hon fick lämna uppvaket hjälptes svärsonen och jag åt att rulla iväg hennes säng till NEO, så att  hon fick träffa sitt barn så fort som möjligt. Personalen hade inte tid med det, så hade inte han och jag varit där både två hade det dröjt väldigt länge innan hon fick träffa sitt barn.
  • Ecorel­le
    Äldre 29 Mar 21:29
    SchumiFerrari skrev 2010-03-29 20:26:12 följande:
    KOlla in den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m51652937-16.ht...Har lust att svara på något sätt till inlägg 159 men känner att jag har för dåligt på fötterna... Det finns ett sjukhus i england där det inte ges och de barnen klara sig utmärkt... Samma vid hemförlossningar... Så barnen klara bra av att koagulera sitt blod själva speciellt vid sen avnavling och sanbb amningsstart
    Jag har svarat på den men orkade verkligen inte läsa speciellt mycket. Det är klart att tex för tidigt födda barn hade dött om de varit födda där, men det är många komplikationer som sjukhusen och deras rutiner själva är ansvariga för, men det är det ju knappt någon som tror på. Det är nog det jag tycker är konstigast med Sverige och sjukhusförlossningar, först skapas så mycket stress hos kvinnan med många rutiner och diverse onaturliga saker som en värkstimulerande dropp, livmodersammandragande medel etc. att mycket kan gå galet, men sedan är kvinnorna otroligt tacksamma över att de födde på sjukhus trots klipp, sugklocka, akutsnitt eller en moderkaka som behövde opereras bort...
Svar på tråden Viktig info som MVC- och förlossningspersonal brukar hoppa över