• abuelita

    Viktig info som MVC- och förlossningspersonal brukar hoppa över

    Här  tar vi upp viktig information som mvc- och förlossningspersonal inte brukar ta upp, främst avnavlingsfrågan.
    Det här är en fortsättningstråd, men både nya och gamla besökare  är hjärtligt välkomna att ställa frågor  och dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper. Kom ihåg att ingen fråga  är för "dum", och det gör inte heller något om en fråga redan varit uppe här flera gånger; Nya besökare tillkommer ständigt och då slipper de leta och behöver dessutom inte känna sig dumma om andra ställer lika "dumma" frågor som de själva undrar över.
    Ni som vill fortsätta tro att man kan lita helt och fullt på att sjukvården kan sin sak i alla lägen och inte undanhåller någon viktig information kan dock hoppa över den här tråden.


    Fyller på med info här så snart jag hinner. Under  tiden rekommenderar jag den gamla tråden och länkarna i den.
     www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-23 05:51
    Här kommer nu trådpresentationen (själv tycker jag att alla bifogade länkar är superviktiga och rekommenderar er därför att läsa dem) och i inlägg nr 1 har jag lagt in en hel radda med viktig information.

    Inom obstetriken har man länge haft för vana att börja med interventioner utan att först undersöka om det är skadligt eller ej. Det är först när man upptäckt att det är skadligt som man slutar med det (i bästa fall). Vilket Marsden Wagner, som under 15 år var chef WHOs mödra- och barnavårdsenhet, pratar om på det här klippet ur Business of Being Born



    Även tidig avnavling är en intervention som man börjat med inom obstetriken utan att först kolla upp om det var ofarligt. Och trots att det gjorts, och fortfarande görs, ett otal internationella avnavlingsstudier som alla visar att det är skadligt, så forstätter man ändå, ofattbart nog, med det på de flesta sjukhus i världen.

    Vid tidig avnavling (inom 20 sekunder efter födseln) blir ca 30-50% av barnets totala blodvolym kvar i moderkakan, vilket alltså innebär att barnet utsätts för en mycket kraftig blodförlust (vuxna blodgivare får inte lämna mer än 10% åt gången, högst 4 ggr per år) samtidigt som det går miste om syreförsörjningen från navelsträngen medan lungorna gör sig redo att ta över andningen, och även de viktiga stamcellerna i moderkaksblodet, som ska skydda mot sjukdomar under livet, ja kanske t.o.m. reparera vissa skador. Vilket stamcellsforskarna däremot har kommit på! Därför är detta blod så eftertraktat. Se min tråd om donation av navelsträngsblod www.familjeliv.se/Forum-2-115/m49012210-1.html
    (inte bara Göteborg, utan även sjukhusen i Stockholm och Skåne har nu börjat/ska börja med insamling av navelsträngblod)

    Och utan några undersökningar för att fastställa den optimala dosen av K-vitamin, och utan forskning för att undersöka om ökade koagulationsfaktorer faktiskt kan orsaka olika problem för en nyfödd (polycytemi t.ex.?), gjorde läkarna som rutinpraxis att injicera alla nyfödda med en dos av K-vitamin 20.000 gånger den normala nivån för en nyfödd. Denna praxis har förblivit i stort sett oförändrad sedan 1944, utan adekvat uppföljd forskning .

    Annat som ges rutinmässigt, utan att man får information om det i förväg och alltså inte själv kan sätta sig in i vad det här innebär, är livmodersammandragande medel.
    Läs min översättning av ett utdrag ur Michel Odents "Putting an End to Women's Global Slaughter: Bleeding to Death" blogg.aftonbladet.se/15613/2010/02/vill-ni-veta-varfor-nyforlosta-modrar-kan-forbloda-mam

    Interventionskaskaden vid barnafödande måste ifrågasättas! Läs Ulla Waldenströms artikel i Läkartidningen www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php

    En svensk studie på Karolinska 1990, som av någon anledning tydligen inte har publicerats för allmänheten eller nått ut till ansvariga inom och över förlossningsvården (annars skulle man väl vara mer försiktig med lustgas?) visar bl.a. att om mamman fått lustgas under förlossningen är det 5 ½ ggr större risk att barnet senare i livet blir amfetaminmissbrukare jämfört med syskon som inte blivit utsatta för lustgas vid födseln.
    Här är en artikel om den studien i British Medical Journal (nitrious oxide är lustgas) www.bmj.com/cgi/content/abstract/301/6760/1067

    Det smusslas verkligen bakom ryggen på intet ont anande blivande föräldrar. Man får inte heller någon information om att barnet ?somnar? i magen av EDA, att värkstimulerande dropp är en vanlig orsak till att barnen blir medtagna och föds med syrebrist. Läs Adams Familys tråd om värkstimulerande dropp (hennes son blev cp-skadad p.g.a. felaktigt använt vs-dropp) www.familjeliv.se/Forum-2-13/m45275145.html

    Men viktigast av allt är ändå att medtagna barn måste livräddas (neonatal HLR) med intakt navelsträng. Läs mitt blogginlägg ?Är neonatal HLR verkligen genomtänkt ???? :
    blogg.aftonbladet.se/15613/2010/03/ar-neonatal-hlr-verkligen-genomtankt-mam

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-23 16:52
    I inlägg 7 finns nu mer viktig information. Och missa inte inlägg 2 där Anna65 berättar om GBS !!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-24 14:59
    Glömde ju något jätteviktigt bland det jätteviktiga, nämligen doulaeffekten:

    ?Effekten av en stödjande doula har mätts i flera internationella vetenskapliga studier och visar på mycket goda resultat.

    Med en doula minskar:
    · antalet kejsarsnitt med 50%
    · förlossningens längd med 25%
    · behovet av medicinsk smärtlindring med 30%
    · önskemål om ryggbedövning med 60%
    Av studierna framgår också att föräldrar som haft stöd av doula är mer delaktiga i förlossningen och känner sig mer tillfreds med sin upplevelse.?
    www.doulakompaniet.se/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-28 15:20
    Mer intressant om k-vitamin, och den ?naturliga? viktminskningen under den första levnadsveckan, som tydligen inte är så naturlig. Start i inlägg 72 på den här sidan:
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086-8.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 14:08
    Var inte rädda att be om att få byta bm om ni känner att era personligheter inte klaffar. Prata igenom denna eventuella situation redan hemma så ni vet hur ni ska agera och vem som ska säga vad.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-21 09:08

    Eftersom BB-personal tyvärr ibland är väldigt dåligt pålästa vad gäller amning så är det viktigt att vara ordentligt påläst själv. Ta gärna hjälp av Amningshjälpen www.amningshjalpen.se/

    I inlägg 917, www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086-92.html berättar Chakito om hur hon fick kämpa för att slippa undan BB-personalens okunskap.

    ----------------------------------------

    Och här, i Linda Karlströms blogg Obesprutat, i Alternativjournalen, finns mer bra info om K-vitamin, och även om avnavling .
    www.alternativjournalen.se/obesprutat

    Särskilt det här tycker jag är jädrans bra skrivet:

    "Det är ALDRIG varken barnläkare eller barnmorska eller en hel hög med vitrockar som bestämmer vilka ingrepp som görs på ditt friska barn!!!! Eller sjuka heller för den delen. Oberoende av om det handlar om blodtransfusion, operation, vaccination eller sen avnavling är det föräldrarna som bestämmer! Allt annat är mot lagen. Ååååå jag blir så arg! Ursäkta men jag eldar lite nu. Hur kan det ha gått så här snett, att vårdpersonalen tror att barnen som föds fram på sjukhuset är deras egendom att förvalta i läkemedelsbolagens intresse? Och denna evinnerliga okunskap sedan. Att de liksom inte tycks fatta att det inte är upp till dem att bestämma! De gör sig själva till åtlöje, åtminstone i mina ögon. "

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 18:24
    Några nya bloggar om avnavling som jag rekommenderar:

    Viktig information till alla gravida!

    beckahbitch.blogg.se/2010/july/viktig-information-till-alla-gravida.html

    Tidig avnavling kontra Barnens Rättigheter

    blogg.aftonbladet.se/parisiska/2010/08/tidig-avnavling-kontra-barnens-rattigheter

    Läkareden kontra tidig avnavling

    blogg.aftonbladet.se/parisiska/2010/08/lakareden-kontra-tidig-avnavling

    Are Doctors Causing Infant Brain Damage By Clamping The Umbilical Cord Prematurley?

    medicalmisdiagnosisresearch.wordpress.com/2010/07/31/are-doctors-causing-infant-brain-damage-by-clamping-the-umbilical-cord-prematurely/

    Hemimammas kamp ? Kampen för att låta barnen få en chans att leva, mot alla odds.

    blogg.aftonbladet.se/hemimamma/2010/08/hemimammas-kamp-kampen-for-att-lata-barnen-fa-en-chans-att-leva-mot-alla-odds

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-11 14:43
    I det här blogginlägget har jag, Abuelita, försökt sammanfatta det viktigaste om avnavling.
    blogg.aftonbladet.se/15613/2010/07/varfor-tidig-avnavling-ar-skadligt-mam

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-18 11:08
    Examensarbete ? Magisternivå, om barnmorskors förhållningssätt kring tidig och sen avnavling
    bada.hb.se/bitstream/2320/7819/1/M2011_5.pdf

    50 minuter långt föredrag om avnavling, av den amerikanska obstetrikern Nicholas Fogelson- Delayed Cord Clamping Grand Rounds
    academicobgyn.com/2011/01/30/delayed-cord-clamping-grand-rounds/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-12 17:24
    ?Naturligt? kejsarsnitt.




    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-10 23:40
    #7263, som handlar om vattenförlossning, är så viktigt att jag nu kopierar in det här:

    "Hej alla ni som läser och skriver här. Jag har just fått veta att ni finns och att barnet som dog i samband med hemförlossning i vatten 1993 just har diskuterats. Det var min dotter. Det finns mycket att berätta om det, men det som är viktigt för många här om jag förstått saken rätt - är att Sofia inte hade ngt vatten i lungorna och inte några bakterier. Hon dog alltså inte pga att hon fötts i vatten. Hon drog inget andetag alls. För den som vill läsa mer finns boken "I dina spår" där jag berättat det viktigaste. Jag har dessvärre skrivit felaktigt att vattenfödslar förbjöds efter Sofias död i boken. Det blev aldrig förbjudet enligt lag, men rekommendationerna var starka och kvinnor tilläts inte att föda i vatten efter det. Jag heter Kristina Grahn. Och jag vet inte hur detta inlägg placeras, och misstänker att det kommer på fel ställe. Men ändå - på önskan av trådstartaren har jag nu gett mig in i samtalet"

    Länk till boken "I dina spår"
    www.adlibris.com/se/product.aspx

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-22 14:09
    Samlade inlägg av en mamma som fött sina 4 barn (varav ett tvillingpar) hemma. De två första helt oassisterat och den sista, tvillingfödseln, med doula närvarande . Helt komplikationsfritt. Alla 4 barnen sent avnavlade.
    Fantastiskt och underbart!
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086-1.html&searchField=3&searchRange=5&searchSort=1&searchLocation=2&doSearch=S%F6k&searchDisplay=2&ts=1
  • Svar på tråden Viktig info som MVC- och förlossningspersonal brukar hoppa över
  • Ocean WoW
    Ocean WoW skrev 2010-04-19 15:37:36 följande:
     Jag tycker mig kunna läsa att de har använt empirisk data (alltså inte refererat till någon annan undersökning utan själva plockat fram "case studies" direkt från förlossningsjournalerna slumpvist)
    Detta var FEL! Jag hade skummat för fort. Det var trial studies. Dvs INTE empiriskt utan de stödjer sig på andras studier (11 st andra studier).

    Jag hatar att man inte kan redigera sina inlägg i detta forum! {#lang_emotions_death}
  • Monsterpannkaka

    Ocean WoW: men du kämpade tappert (: Trist att det inte var det du sökte efter..

  • Ecorelle
    Monsterpannkaka skrev 2010-04-19 15:00:27 följande:
    Ecorelle: Aha! Så om jag har en lite mindre sambo får jag ge han något slags vapen? :D En sån där grillgaffel kanske?Jag ska definitivt föreslå det när han kommer hem.. ;)Hur går det för dig förresten?
    Det räcker nog om han är armstark så att han vänligt och bestämt kan lotsa ut de som inte är välkomna, .

    Själv mår jag bra, bebisarna växer fint och jag har precis kommit in i v. 29. Snart börjar det bli dags att planera för födsel på allvar, känns lite nervöst. Ska nog träffa en läkare i v. 31 igen, får se vad hon tänker säga för galenskaper den här gången, .
  • abuelita
    Ocean WoW skrev 2010-04-19 15:37:36 följande:
    Jag körde en liten fuling på jobbet och snabbt googlade på jaundice samt cord och hittade en studie där de skrev: ... although delaying clamping increases the risk of jaundice requiring phototherapy.Namn:Effect of timing of umbilical cord clamping of term infants on maternal and neonatal outcomes - Susan J McDonald, Philippa Middletondx.doi.org/10.1002/14651858.CD004074.pub2(funkar länken?)Har inte hunnit granska metoden de använt och datat. Men studien är från 2008 och verkar ha färska källor. Jag tycker mig kunna läsa att de har använt empirisk data (alltså inte refererat till någon annan undersökning utan själva plockat fram "case studies" direkt från förlossningsjournalerna slumpvist)Är Phototherapy något som räknas som behandling för behandlingskrävande gulsot?Nu får du inte tro ont om mig, jag letar inte efter fel här - jag är såld på sen avnavling! Jag har faktiskt blivit så intresserad av detta och vill verkligen veta vad källan  är till att de har haft en sån knasig praxis trots att det bevisligen finns så stora fördelar att inte klampa och klippa. Ska senare ikväll googla fram lite mer och se om jag kan hitta faktiskt EMPIRISK data till att gulsoten ökar (den svåra sorten för det finns fler?). Tänk om man kan följa alla referenser tillbaka till en enda studie utförd i mitten på 1900-talet och alla bara hänviar till varandra. (Förresten för att vara källkritisk, är det någon som vet vad the Cochrane Collaboration är för något? Jag fann det första abstraktet här www2.cochrane.org/reviews/en/ab004074.html)Jag hittade även en gammal artikel från en Australisk "midwife" tidning som var mycket intressant (www.whale.to/a/butler7.html) Nu förstår jag lite hur det hela fungerar med de röda blodkropparna och när de bryts ner. Det finns alltså två sorters gulsot och den farligare kan man egentligen skylla på medikeringen under och efter förlossningen och inte på det extra blodet? Har bråttom - förlåt för alla stavfel och förlåt för att jag skräpade ner din tråd med ett sånt långt snurrigt inlägg. Blev bara så helt till mig att jag kunde hitta massa rolig info att gräva i. Nu ska jag komma till botten med detta.

    Ja länken funkar. Fototerapi är när barnet behandlas i "sollampa" mot höga bilirubinvärden.

    Vad bra att du körde den där fulingen på jobbet!  Hade nämligen nästan glömt den där Cochrane-Rewieven.

    Som jag förstått det är Cochrane  en internationell icke-vinstdrivande organisation som tillhandahåller  systematiska översikter av effekterna av hälso- och sjukvård

    TT publicerade den där reviewen   i april 08,  och den kom  då ut i många av  Sveriges dagstidningar.
     Jag mailade då mina  ”navelskådarvänner” (Judith Mercer, George M Morley, Sarah J  Buckley, Eileen Nicole Simon, David JR Hutchon)  och berättade om  TT-artikeln.  Fick då svar från dem att själva studien om gulsot tyvärr är förlegad och 12-15 år gammal. Och Judith Mercer berättade att hon tillsammans med Debra A. Erickson-Owens  hade skickat in en kommentar till  artikeln, men att den tyvärr inte blev synlig där av någon anledning.

    Här kommer deras kommentar:
    Re: Cochrane Review: Effect of timing of umbilical cord clamping of term infants on maternal and neonatal outcomes
    To Whom It May Concern:
    First we would like to thank Susan J. MacDonald and Philippa Middleton on completion of the huge task of reviewing all of the literature on delayed cord clamping in term infants. This is a daunting task and they are to be commended.
    However, we do have two serious concerns that we feel significantly weaken this Cochrane review. Our first concern is that the evidence for an increase in “jaundice requiring phototherapy” is based upon “one” unpublished trial completed over 12 years ago by the lead author of this Cochrane Review (MacDonald) in Australia. When that one trial is removed from data (offered in Analysis 1.15) the variable of “jaundice requiring phototherapy” does not reach significance. A recent meta-analysis found in JAMA did not agree with the outcome that delayed cord clamping (DCC) leads to “jaundice requiring phototherapy.” (Hutton) We question the emphasis given to the outcome drawn from this one study.
    There are several reasons in this Cochrane Review why “jaundice needing phototherapy” (associated with DCC) may be misleading. First, no information is offered to tell the reader if the providers ordering the phototherapy in the MacDonald trial were blinded to the infants grouping. Secondly, guidelines to treat jaundice have changed over time and no mention is given of what the guidelines were in Australia 12 to 16 years ago. How high were the bilirubin levels? What was the age of the infants at the time that phototherapy was indicated? Did any of the infants require further treatment such as exchange transfusions? What were the feeding policies at the time and how many mothers were breastfeeding and bottle feeding? What was the racial mix and was metabolic screening to rule out G6PD, galactosemia and other conditions considered? These questions suggest competing factors and other potential influences rather than DCC only on the incidence of jaundice needing phototherapy in McDonald’s unpublished controlled trial.
    Our second main concern is that harm to infants from DCC is inferred but not demonstrated in this review. The use of the word “severe” in the Plain Language Summary is particularly misleading. Was there “harm” to any of the infants in the MacDonald study or simply more infants receiving phototherapy? What were peak bilirubin levels? The use of phototherapy does not necessary imply “severe” jaundice. Maisals (2006) recommends that the term severe be used when the total serum bilirubin level is 20 mg/dL (340 umol/L) or higher. The issue of hyperbilirubinemia is extremely complex (AAP, Technical Report 7/04). Recent information on bilirubin tells us that it is an anti-oxidant and that the elevations seen after birth especially in breastfed infants may be initially protective (Hammerman C et al, 2002). It does everyone an injustice to infer “harm” in the face of the evidence from the two large randomized controlled trials published in 2006. These trials indicate less anemia and better iron stores at 6 months of age in infants with DCC at birth.(Cernadas et al 2006; Chaparro et al, 2006). A follow-up of one trial indicates lower lead levels in infants at 6 mo. of age who had DCC after controlling for maternal lead exposure and other variables.(Chaparro 08)
    In analysis 1.16 “Clinical Jaundice” did not result in significant differences between the delayed group and the immediate clamped group even though the 90 infants who were clamped at 3 minutes in the Cernadas study (2006) with no increase in jaundice are left out and the MacDonald study results are included here as well.
    It is important to blind pediatric providers when one is using a management decision as an outcome variable. Strauss (2008) recently published findings on 105 preterm neonates randomized to immediate clamping or a one minute delay in cord clamping. Use of phototherapy was an outcome variable and the providers caring for the infants were not blinded to the infants grouping. He reported that even though there were “no differences in serum bilirubin values prompting therapy or in intensity of therapy required,” more infants with the delay in cord clamping group received phototherapy (Strauss, 2008) This information concerning treatment when neonatologists are unblinded to an infant’s grouping suggests that the belief that DCC causes jaundice effects clinical practice. It demonstartes the need for pediatric providers to be blinded in trials using jaundice requiring phototherapy as an outcome variable. Fortunately, Strauss balanced his variables and reported that there were no differences in initial bilirubin levels at decision to treat or in the extent of phototherapy used.
    In order to prevent regional biases, we suggest that the Cochrane Collaboration recommend groups of authors representing more than one country, one continent, and one specialty. This is imperative to offer balance for such an important review.
    Other points are:
    1. The abstract offers that both benefits and harm are shown for late cord clamping. The evidence of harm in this review is much too weak (based on one older unpublished study’s findings) to be stated so definitively.
    2. Under “Significant increase in infants needing jaundice,” five trials are listed but only one trial gives any weight to this finding and that is a 12 year old unpublished dissertation.
    3. Under Authors’ Comments, the authors state “One definition of active management [of third stage labor]” but do not refer to the current definition as offered by WHO, ICM, and FIGO. It is imperative that such documents use and refer to the most current definitions.
    References
    AAP Technical Report. An evidence-based review of important issues concerning neonatal hyperbilirubinemia. Pediatrics 2004, 114(1):e130-153.
    Cernadas, J., et al. (2006). The effect of timing of cord clamping on neonatal venous hematocrit values and clinical outcome at term: A randomized controlled trial. Obstetrical & Gynecolgical Survey,, 61(9):564-565.
    Chaparro, C.M., et al. (2006). Effect of timing of umbilical cord clamping on iron status in Mexican infants: a randomised controlled trial. Lancet, 367 (9527):1997-2004.
    Chaparro, C.M. et al. (2007) Early Umbilical Cord Clamping Contributes to Elevated Blood Lead Levels among Infants with Higher Lead Exposure. Journal of Pediatrics;151:506-12


    Hammerman C, Goldschmidt, D, Caplan, M. S, Kaplan, M. Bromiker, R. Eidelman, A. I.et al. (2002) Protective Effect of Bilirubin in Ischemia–Reperfusion Injury in the Rat Intestine Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition, 35:344–349.


    Hutton, E.K. and Hassan, E.S. (2007). Late vs early clamping of the umbilical cord in full-term neonates: systematic review and meta-analysis of controlled trials. JAMA, 297(11):1241-52.
    Maisels, MJ. (2006). What’s in a Name? Physiologic and pathologic ja undice: the conundrum of defining normal bilirubin levels in the newborn. Pediatrics, 118(2):805-807.
    Strauss,R.G. et al. (2008). A randomized clinical trial comparing immediate versus delayed clamping of the umbilical cord in preterm infants: short-term clinical and laboratory endpoints.Transfusion, 48(4):658-65.


    Respectfully submitted,
    Judith S. Mercer, PhD, CNM, FACNM Debra A. Erickson-Owens, PhD(c) CNM
    Clinical Professor, University of Rhode Island Senior Nurse-Midwife
    Adjunct Professor of Pediatrics, Brown University Doctoral student, University of Rhode Island

  • Medusan
    Monsterpannkaka skrev 2010-04-19 10:28:04 följande:
    NU blir jag nästan lite upprörd. Tur för personalen att jag ska kolla med dem när de läst mitt förlossningsbrev om vad de tycker och tänker och sen byter jag snällt bara ut barnmorskorna som inte håller med ;) Glöm att jag stryker något ur mitt brev. Icke sa nicke. Låter som att hon i blogginlägget pratade med knastanten jag träffade på förlossnings-informationen..
    Jag ska föda i Västerås och blir vädigt nyfiken på vem surkärringen är så att jag vet vem jag ska hålla mig undan ifrån

    Om ni vet vad hon heter och inte vill outa henne i tråden skulle jag uppskatta om någon inboxade mig.
  • Monsterpannkaka

    Medusan: jag önskar att jag visste... Vi var på en sån där informationsträff och hon var där för att tala om Förlossningen och deras avdelning. en blond kvinna som var barnmorska där. Hon var ju trevlig tills jag ställde frågan om hur deras avnavlingsrutiner såg ut, sen vart hon tvär och tyckte nog att jag tog för mycket plats ;)

    Hur långt gången är du? Om du möter henne eller någon annan knäppis på informationen så ring till hon som är avdelningsansvarig(huvudbarnmorskan?) och tala hellre med henne. Hon var toppen (:

  • abuelita
    Ocean WOW, i  Facebook-gruppen Leaving A Baby´s Umbilical Cord To Stop Pulsating (Delayed Cord Clamping) skrev  Judith Mercer den  här intressanta kommentaren om gulsot:

    “Babies who have delayed cord clamping get much more albumin which is what the baby needs to bind the bilirubin to keep it from being harmful. this question will never be answered until someone scientifically measures the albumin. It is mentioned in the American Academy of Pediatrics statement on treatment of jaundice that the albumin should be measured to determine treatment.” -- Judith Mercer

    Läs om albium här:  http://sv.wikipedia.org/wiki/Albumin
  • Medusan
    Monsterpannkaka skrev 2010-04-19 17:26:23 följande:
    Medusan: jag önskar att jag visste... Vi var på en sån där informationsträff och hon var där för att tala om Förlossningen och deras avdelning. en blond kvinna som var barnmorska där. Hon var ju trevlig tills jag ställde frågan om hur deras avnavlingsrutiner såg ut, sen vart hon tvär och tyckte nog att jag tog för mycket plats ;) Hur långt gången är du? Om du möter henne eller någon annan knäppis på informationen så ring till hon som är avdelningsansvarig(huvudbarnmorskan?) och tala hellre med henne. Hon var toppen (:
    Ok, synd.

    Jag är i vecka 20+4 så det är låååångt kvar.

    Jag har också lust att föda hemma mycket pga. att jag inte har så högt förtroende för förlossningspersonal men vågar inte med tanke på den lilla risken att något kan gå fel (min son mådde riktigt kasst när han föddes).
  • abuelita
    Medusan skrev 2010-04-19 17:29:19 följande:
    Ok, synd. Jag är i vecka 20+4 så det är låååångt kvar. Jag har också lust att föda hemma mycket pga. att jag inte har så högt förtroende för förlossningspersonal men vågar inte med tanke på den lilla risken att något kan gå fel (min son mådde riktigt kasst när han föddes).
    Tyvärr tyvärr alltså,  så är det ofta på grund av sjukhusmiljön och dess rutiner som både barnet och mamman mår kasst .
    Har du lust att berätta lite om förloppet, vilka interventioner  som användes, smärtlindring o.s.v., så kanske vi tillsammans här i tråden kan spåra vad som gjorde att det gick fel, så att du kan gå in för att undvika att samma sak händer igen?
  • abuelita
    Monsterpannkaka skrev 2010-04-19 12:32:09 följande:
    Hon jag talade med när jag ringde till Västerås sa även ungefärligt: "Det bästa är om man som barnmorska kan stå med händerna bakom ryggen och bara följa förloppet."Hon har så rätt.

    Det där att barnmorskan ska hålla händerna på ryggen gillar jag verkligen   Det skrev jag i ett blogginlägg, Den perfekta barnmorskan,  i april förra året:


    Den perfekta barnmorskan håller sig därför avvaktande med händerna på ryggen i ett hörn i väntan på att gripa in om det skulle behövas. Hon ska alltså bara finnas där som ett stöd i bakgrunden och låta naturen sköta sig själv i mesta möjliga mån. Hon vet att det är ett helgerån att komma och störa med peang och sax under bondingens första 5 minuter.  Därför avvaktar hon  i tystnad och gör absolut ingenting så länge allt ser normalt ut. Hon varken slamrar med rondskålar eller ger andra störande ljud ifrån sig. Hon är tyst som en mus samtidigt som hon övervakar det hela med falkögon.”

Svar på tråden Viktig info som MVC- och förlossningspersonal brukar hoppa över