• Äldre 25 Mar 17:14
    1357 visningar
    12 svar
    12
    1357

    vilken hundras passar???

    Vi ska skaffa hun, e en stor familj, vill ha en liten hundras...funderar på spets eller papillon, nåt sånt..

    Nån som e hundkunnig å vet vilken liten hund passar till barn, tips?

  • Svar på tråden vilken hundras passar???
  • Lathun­darna
    Äldre 25 Mar 17:22
    #1

    Ingen kan ge svar förrän ni skriver ner vad ni kan erbjuda en hund.


  • hmcc
    Äldre 25 Mar 17:49
    #2

    Det är inte hundrasen som avgör utan om barnen passar att ha hund.

  • Äldre 26 Mar 12:45
    #3
    hmcc skrev 2010-03-25 17:49:16 följande:
    Det är inte hundrasen som avgör utan om barnen passar att ha hund.
    ok
  • Äldre 26 Mar 13:14
    #4
    Lathunden skrev 2010-03-25 17:22:08 följande:
    Ingen kan ge svar förrän ni skriver ner vad ni kan erbjuda en hund.
    Erbjuda...  Hade inte tänkt att ställa ut eller göra Agility eller nåt sånt.
    Har barn i skolåldern som ska kunna gå ut med hunden oxå..
  • Gul tussil­ago
    Äldre 26 Mar 15:28
    #5

    Det är nog bäst att titta på en hundras som DU kan känna att du klarar av eftersom barnen kanske tröttnar efter några veckor.

  • Äldre 26 Mar 15:42
    #6

    Chinese crested har jag bara bra erfarenheter av, söta också :)


    ¤- Kärlek är Perser -¤
  • Lathun­darna
    Äldre 26 Mar 16:52
    #7
    Stella79 skrev 2010-03-26 13:14:35 följande:
    Erbjuda...  Hade inte tänkt att ställa ut eller göra Agility eller nåt sånt.
    Har barn i skolåldern som ska kunna gå ut med hunden oxå..

    Ja, det är viktigt att kunna erbjuda hundar nåt när man tar hem dem. Promenader är fysisk aktivering, men de kräver även mental dito. Att man vill ha en liten hund gör ingen skillnad på den biten, bara mängden på aktivering hunden kräver.
  • Äldre 26 Mar 17:36
    #8
    Lathunden skrev 2010-03-26 16:52:57 följande:
    Erbjuda...  Hade inte tänkt att ställa ut eller göra Agility eller nåt sånt.Har barn i skolåldern som ska kunna gå ut med hunden oxå..Ja, det är viktigt att kunna erbjuda hundar nåt när man tar hem dem. Promenader är fysisk aktivering, men de kräver även mental dito. Att man vill ha en liten hund gör ingen skillnad på den biten, bara mängden på aktivering hunden kräver.
    Gul tussilago skrev 2010-03-26 15:28:11 följande:
    Det är nog bäst att titta på en hundras som DU kan känna att du klarar av eftersom barnen kanske tröttnar efter några veckor
    Alltså jag e inte dum, känns lite som om ni tror att jag inte förstår vad en hund är!!!
    För det första. jag skaffar inte hund för barnens skull, men jag vill ha en liten hund eftersom det känns tryggare för mej att ha en liten hund när barnen vill ta en promenad , som dom kan hantera.
    För det andra: Jag förstår att en hund e en varelse som inte bara behöver motion, och det finns ju olika sortes hundar, vissa raser kanske inte kräver lika så mycket som dom andra eler tvärtom. Och det e där min fråga kommer in, kanske lite erfarenheter ifrån andra hundägare...men men kanske ska lägga ner detta.
  • Äldre 26 Mar 17:37
    #9
    Jane Roe skrev 2010-03-26 15:42:15 följande:
    Chinese crested har jag bara bra erfarenheter av, söta också :)
    Tack för tipset
  • Lathun­darna
    Äldre 26 Mar 17:56
    #10
    Stella79 skrev 2010-03-26 17:36:27 följande:
    Alltså jag e inte dum, känns lite som om ni tror att jag inte förstår vad en hund är!!!
    För det första. jag skaffar inte hund för barnens skull, men jag vill ha en liten hund eftersom det känns tryggare för mej att ha en liten hund när barnen vill ta en promenad , som dom kan hantera.
    För det andra: Jag förstår att en hund e en varelse som inte bara behöver motion, och det finns ju olika sortes hundar, vissa raser kanske inte kräver lika så mycket som dom andra eler tvärtom. Och det e där min fråga kommer in, kanske lite erfarenheter ifrån andra hundägare...men men kanske ska lägga ner detta.

    Trist att du känner så, men du kanske ska uppdatera din TS med vilken erfarenhet du har av hundar? För vi kan inte gissa oss till vad folk kan eller inte kan, och då inte heller föreslå passande ras.
    Att dina barn ska kunna gå ut med hunden, okej. Då är det en mindre ras. Och den ska vara relativt nöjd med promenader, har jag fel? Det är inte mycket att gå efter, men jag rekommenderar helt enkelt att du går in på Grupp 9 och kollar bland raserna där. Kolla sen noga upp vad de kräver, vilken sjukdomsbild rasen har och allt annat av vikt. Lycka till.
  • Gul tussil­ago
    Äldre 29 Mar 10:54
    #11
    Stella79 skrev 2010-03-26 17:36:27 följande:

    Anledningen att jag skrev som jag skrev var för att jag inte visste i vilket syfte du vill skaffa hund.
    Många skaffar hund till sina barn, vilket jag tycker är dumt om man själv inte är beredd att ta ansvaret när barnen tröttnat.
    Men det var ju bara att veta att så inte är fallet här.

    Små sällskapshundar behöver någon mer form av akrivering än just promenader, annars hittar dom på egna initiativ för att göra tillvaron roligare.
  • Äldre 29 Mar 14:36
    #12

    Hur intresserad är du av pälsvård?
    Vad vill du göra med hunden, utöver promenader?
    Vilka egenskaper vill du att hunden ska ha?

Svar på tråden vilken hundras passar???