• Anonym
    Äldre 27 Mar 13:57
    11986 visningar
    9 svar
    +1
    9
    11986

    Ni som fått förtidspension/sjukpension.. hjälp!!

    Jag tycker min kille uppfyller alla kriterier för att få det, men när man läser och hör på nyheter och så, så verkar det ju i princip vara omöjligt att få det idag.

    Vad fick ni gå igenom för processer innan det var klart? Vilka krav och motprestationer ställdes på er? Är det någon av er som fick pröva att gå ut och arbetsträna och inte klarade det och sedan fick sjukpension? Hur gjorde ni för att "bevisa" att ni inte klarade det?

    Det är ju för jävligt att sjuka människor ska tvingas ut i arbete när man gång på gång prövat men inte klarat av att jobba!!

  • Svar på tråden Ni som fått förtidspension/sjukpension.. hjälp!!
  • Anonym (Jag)
    Äldre 27 Mar 16:10
    #1

    Jag överklagade F.K:s beslut om nedsatt tid jag skulle få sjukersättning till Länsrätten,skickade in mycket tydliga läkarintyg och vann överlägset. Ingen tvekan om att min arbetsförmåga är varaktigt nedsatt till 100%. Fick allså sjukpension för all framtid. Det går få rätt mot F.k,man måste ha en bra läkare i botten som kan skriva rediga intyg. Är man sjuk är man sjuk oavsett vad F.k påstår!

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 27 Mar 17:00
    #2
    Anonym (Jag) skrev 2010-03-27 16:10:02 följande:
    Jag överklagade F.K:s beslut om nedsatt tid jag skulle få sjukersättning till Länsrätten,skickade in mycket tydliga läkarintyg och vann överlägset. Ingen tvekan om att min arbetsförmåga är varaktigt nedsatt till 100%. Fick allså sjukpension för all framtid. Det går få rätt mot F.k,man måste ha en bra läkare i botten som kan skriva rediga intyg. Är man sjuk är man sjuk oavsett vad F.k påstår!
    Alltså han har SÅÅ många intyg och papper från läkare, psykiatriker osv osv.. Jag skulle kunna hjälpa honom att skriva en överklagan, han har svårt att uttrycka sig i skrift. Vad ska jag tänka på? Alltså på psykiatrin så säger dom att dom inte kan begripa att det överhuvudtaget ifrågasätts med alla dom intyg och läkarutlåtanden han har. Men FK är som dom är och ska ha ut honom i arbete till vilket pris som helst verkar det som. Dessutom är han suicidbenägen och det gör att jag tänker strida in i det sista för hans sak. men jag kan behöva tips på vägen.

    Kram
  • Anonym (Jag)
    Äldre 27 Mar 20:13
    #3

    Man ska ju själv fylla i på sjukersättningsansökan varför man mår dåligt och vad man inte orkar och där är det viktigt att man verkligen skriver upp allt! Ju mer tydlig och detaljererad man är desto bättre helt enkelt. En överklagan behöver dock inte vara så märkvärdig. Man skriver varför man överklagar,skickar gärna med fler intyg och kopia på F.k:s senaste beslut. Du kan säkert hjälpa till med detta. Man har tur här i livet om man har vänner som dig!

    Kram och trevlig helg!

  • Äldre 29 Mar 06:16
    #4

    För mig bytte fk ut sjukpennngen till sjukersättning, det var i sept ifjol, jag hade då haft sjukpenning sedan 2004 och jag klarade inte av att arbetsträna el liknande, jag gett heller inte igenom någon test-period av något slag, de bara bytte, de sa att jag var för "dålig" för allt.

  • Anonym
    Äldre 29 Mar 06:30
    #5
    Anonym skrev 2010-03-27 17:00:46 följande:
    Alltså han har SÅÅ många intyg och papper från läkare, psykiatriker osv osv.. Jag skulle kunna hjälpa honom att skriva en överklagan, han har svårt att uttrycka sig i skrift. Vad ska jag tänka på? Alltså på psykiatrin så säger dom att dom inte kan begripa att det överhuvudtaget ifrågasätts med alla dom intyg och läkarutlåtanden han har. Men FK är som dom är och ska ha ut honom i arbete till vilket pris som helst verkar det som. Dessutom är han suicidbenägen och det gör att jag tänker strida in i det sista för hans sak. men jag kan behöva tips på vägen. Kram
    Jag är ett gammalt känt sjukskrivningsoffer hos fk men som själv sett till och inte bli varaktigt sjukskriven dvs för evigt sjukpensionär fast fk och af och alla velat det.
    Och det ville de redan sedan länge men nu sitter jag och riskerar att bli kastad ut i ett arbetsliv jag aldrig haft pga sjukdomar.
    Men jag vet att jag ändå trots nya regler får varaktig ersättning och det behöver jag inte ens bråka om för och få.
    Jag är alltså känd på detta området att verkligen vara sjuk för jag är känt och erkänt sjuk redan. Och det är alltså genom både handläggare på fk och förtroendeläkaren på fk.
    Så att ge 'tips' om hur nån ska vara varaktigt sjuk kan jag inte??? Är man sjuk så är man sjuk annars är man inte sjuk!?
  • Äldre 3 Apr 23:08
    #6

    1998 fick jag en 50% sjukpension de senaste åren har jag var ännu mer sjuk och efter en medicinsk kontroll läkare gav ett förslag till 100% av sjukskrivning efter 1år  Försäkringskassan stoppas och tvingade mig att söka arbete till arbetsförmedlingen Jag är under en stor dos av läkemedel försökt att hitta jobb med dem, kände jag ännu mer sjuk så jag bestämde mig för att leva på endast 50% inkomst

  • Anonym (Kim)
    Äldre 5 Apr 01:07
    #7

    Försäkringskassan tog själva initiativet att byta ut min sjukpenning mot sjukersättning i höstas. I mitt fall berodde det på att samtliga behandlingsmöjligheter var uttömda och det fanns inget mer att göra för att jag skulle återfå min arbetsförmåga. Jag har under hela min sjukskrivningstid haft mycket bra stöd från Försäkringskassan. Så även om man läser mycket om personer som har problem med Försäkringskassan så är vi nog många som har fått bra hjälp och stöd men vi är kanske inte lika högljudda. Har din kille fått de behandlingar och den rehabilitering som han behöver? Jag tror att man måste vara färdigbehandlad för att kunna veta att arbetsoförmågan inte kommer att förbättras. För först när man bedöms inte kunna återfå arbetsförmågan inom överskådlig tid så får man sjukersättning.

  • Anonym (Kim)
    Äldre 5 Apr 01:14
    #8

    Oj, jag läste bara trådstarten och såg först nu att din kille är suicidal. Hoppas att han får den hjälp och vård som han behöver. Skönt att han har dig som strider för honom. Som jag skrev så var det i mitt fall så att alla möjligheter att bli frisk skulle vara prövade. Kanske är det så att man fortfarande hoppas på att din kille ska tillfriskna och må bättre om han bara får rätt hjälp? Hoppas att allt löser sig.


    Anonym skrev 2010-03-27 17:00:46 följande:

    Alltså han har SÅÅ många intyg och papper från läkare, psykiatriker osv osv.. Jag skulle kunna hjälpa honom att skriva en överklagan, han har svårt att uttrycka sig i skrift. Vad ska jag tänka på? Alltså på psykiatrin så säger dom att dom inte kan begripa att det överhuvudtaget ifrågasätts med alla dom intyg och läkarutlåtanden han har. Men FK är som dom är och ska ha ut honom i arbete till vilket pris som helst verkar det som. Dessutom är han suicidbenägen och det gör att jag tänker strida in i det sista för hans sak. men jag kan behöva tips på vägen.

    Kram


  • Anonym (.)
    Äldre 5 Apr 01:26
    #9
    Anonym (Kim) skrev 2017-04-05 01:14:13 följande:

    Oj, jag läste bara trådstarten och såg först nu att din kille är suicidal. Hoppas att han får den hjälp och vård som han behöver. Skönt att han har dig som strider för honom. Som jag skrev så var det i mitt fall så att alla möjligheter att bli frisk skulle vara prövade. Kanske är det så att man fortfarande hoppas på att din kille ska tillfriskna och må bättre om han bara får rätt hjälp? Hoppas att allt löser sig.


    7år för sent att svara...
Svar på tråden Ni som fått förtidspension/sjukpension.. hjälp!!