• Epelin­o
    Äldre 27 Mar 19:42
    364881 visningar
    1699 svar
    1699
    364881

    Mola/Druvbörd

    Här fortsätter vi som drabbats av mola/druvbörd att stötta varandra och utbyta erfarenheter.

    De tidigare trådarna
    www.familjeliv.se/Forum-4-47/m49622386.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-47/m49622386.html

    Kram på er alla tappra tjejer!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 19:48
    www.familjeliv.se/Forum-4-47/m47514247.html

  • Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • wass
    Äldre 29 Mar 10:20
    #1

    tjohhooo alla kämpare

    Kram

  • rox
    Äldre 29 Mar 15:11
    #2

    Hej hej,

    Jag var/är i v.10 som börjar idag.
    Åkte in till gynakuten på lördag kväll. På VUL syntes flera fosterhinnor/säckar men inget foster. Igårkväll, söndag, började jag blöda, rikliga blödningar, och även idag. Hade smärta/kramp igårkväll precis innan varje blödning. Dem tog blodprov (hcg) i lördags och jag ska tillbaka för ytterligare ett på onsdag, om två dagar.
    BM nämnde druvbörd, men än är inget fastställt. Igår och idag har jag plöjt igenom forum och webbsidor i jakt på mer info om detta och även andra typer av mf...
    Ni nämner ju mola (molor?) och lungröntgen. Det jag undrar är om det alltid bildas molor? Eller är risken mindre och chansen till återhämtning större ju tidigare man upptäcker detta? Det är ju inte säkert att jag behöver skrapning då kroppen själv har satt igång mf:et själv. Bara om det finns något kvar antar jag. Om man har drabbats av partiell druvbörd, skulle ett foster ha synts i en av säckarna då?
    Vill bara att det ska bli onsdag så man kanske får något mer humm eller t.o.m ett svar på vad det är.
    Ni som har drabbats av blödningar efter detta, hur länge höll blödningarna på. Jag ska åka på en efterlängtad weekendresa i helgen och har ingen lust att ställa in den för att behöva sitta hemma och vänta på att rester ska komma ut...
    Tacksam för lite mer info om detta.

  • Nektar­in
    Äldre 29 Mar 16:00
    #3

    Beklagar din situation

    Här är en som haft mola, hade skyhögt HCG men inget embryo efter VUL i v 7 eller nåt sånt. Dock inga blödningar. Fick rönta lungorna ja, men där var inget fel.
    Graviditetsförbud i ett halvår, segt som attan...lämna blodprover en gång i månaden, mina värden gick stadigt neråt.
    Tog sen några månader innan jag blev gravid igen men är nu i v 20
    Håll ut, vet att det är skakande och jobbigt på alla sätt och vis men de flesta klarar sig helt utan problem och får sedan friska barn.

  • Samsur
    Äldre 29 Mar 16:07
    #4

    Hej! Har precis kommit hem från en operation där de fastställde att det var en mola. Som jag förstår det kan man aldrig veta till 100% om det är en mola förrän man tagit ut det. På ultraljudet kan det se ut som en vätskeansamling bara, så även om man misstänker att det är en mola så måste man skrapas/opereras för att veta.

    I mitt fall var det så att jag började blöda men det kom aldrig ut några "sjok", så då kontaktade jag akutgyn. Då fanns det fortfarande ett levande foster i vecka 7 och jag gick därifrån med en svag förhoppning om att det kanske kunde bli nåt. Diagnosen var 50% ungefär att det skulle klara sig. Sen några dagar senare kom det igång ordentligt och jag utgick från att det blev ett missfall och att allt kom ut. Men sen fortsatte det blöda och blöda, och höll på så i två veckor nånting. Så i lördags var jag helt slut och åkte in akut. Blev inlagd och opererad. På ultraljudet innan operationen syntes en hinnsäck och en vätskeansamling men inget foster. Så min känsla att det var borta var alltså riktig. :(

    Rox, du frågar "Om man har drabbats av partiell druvbörd, skulle ett foster ha synts i en av säckarna då?" Och svaret enligt det jag just upplevt skulle väl vara ja...

    Om ni orkar läsa fackspråk så hittade jag denna artikeln:
    www.lakartidningen.se/engine.php

    Håller tummarna för att det går bra för dig. Det är tuffa besked man får. Speciellt som man inte får bli gravid igen på ca 8 månader.

  • Nektar­in
    Äldre 29 Mar 16:13
    #5

    Jag hade också partiell mola, inte den kompletta, och där ingår alltid början till ett embryo. Det är helt sant att det inte går att fastställa mola utan analys. Mitt embryo var så litet när det gick under att det inte gick att se i v 7. ändå var det en P M. Ville bara förtydliga.

    Beklagar även din förlust Samsur

  • vanna
    Äldre 29 Mar 19:26
    #6

    Hej där alla nya! Vill åxå förtydliga att vid partiell mola finns fosterrester .. MEN det är inte säkert att man ser nåt foster i hinnsäcken! Min druvbörd upptäcktes i vecka 19. Fostret hade förmodligen dött i v11-12 och då tillbakabildats. Det kunde man säga pga livmoderns/hinnsäckens storlek. Det fanns inget synligt foster på varken vanligt eller vaginalt ultraljud. Men vid analys av molan hittade man fosterrester.

    Vi får ta en dag i taget .. och stötta varandra under detta förfärliga gravförbud!
    Kramar

  • Fru Sara
    Äldre 29 Mar 22:43
    #7

     


    rox skrev 2010-03-29 15:11:05 följande:
    Hej hej,Jag var/är i v.10 som börjar idag.Åkte in till gynakuten på lördag kväll. På VUL syntes flera fosterhinnor/säckar men inget foster. Igårkväll, söndag, började jag blöda, rikliga blödningar, och även idag. Hade smärta/kramp igårkväll precis innan varje blödning. Dem tog blodprov (hcg) i lördags och jag ska tillbaka för ytterligare ett på onsdag, om två dagar.BM nämnde druvbörd, men än är inget fastställt. Igår och idag har jag plöjt igenom forum och webbsidor i jakt på mer info om detta och även andra typer av mf... Ni nämner ju mola (molor?) och lungröntgen. Det jag undrar är om det alltid bildas molor? Eller är risken mindre och chansen till återhämtning större ju tidigare man upptäcker detta? Det är ju inte säkert att jag behöver skrapning då kroppen själv har satt igång mf:et själv. Bara om det finns något kvar antar jag. Om man har drabbats av partiell druvbörd, skulle ett foster ha synts i en av säckarna då?Vill bara att det ska bli onsdag så man kanske får något mer humm eller t.o.m ett svar på vad det är.Ni som har drabbats av blödningar efter detta, hur länge höll blödningarna på. Jag ska åka på en efterlängtad weekendresa i helgen och har ingen lust att ställa in den för att behöva sitta hemma och vänta på att rester ska komma ut...Tacksam för lite mer info om detta.

    Rox beklagar det som hänt dig.

    Mitt förlopp liknade inte riktigt ditt så jag kan inte ge dig några kloka svar på dina frågor. Däremot är jag precis som du väldigt hungrig på information och har upptäckt att det finns extremt mycket att hitta på engelska sidor. Ifall du inte redan har gjort det så kan du söka på exempelvis  "molar pregnancy", "partial mole" eller"complete mole" så får du massor av träffar.


  • Samsur
    Äldre 30 Mar 09:19
    #8

    En dag i taget är en bra devis. För vår del har vi tur som har ett barn sen förut, men det är fruktansvärt ledsamt ändå. Blev sjukskriven två veckor nu för att bearbeta det hela. Tyckte det lät väldigt mycket, men det kanske det inte är ändå när jag känner efter mentalt lite mer.

    Är det nån som vet ungefär hur lång tid det tar innan mensen kommer tillbaka som vanligt?

    Jag fick inte göra nån lungröntgen, har ni andra fått göra det?

  • Epelin­o
    Äldre 30 Mar 14:47
    #9

    Usch, idag har jag tagit nya prover, har legat under 5 de senaste 3 proverna, men ändå blir jag lika nojjig som vanligt, för tänk om det har börjat stiga igen.....
    Skiten kanske har kravlat sig upp ur cellgiftsoppan och fortsatt växa!!
    Risken är 1% enligt onkologen men jag har ju lyckats falla i de minimala fällorna hela tiden hittills så inget förvånar mig längre.

    Hua, bara invänta mailet från läkaren, fast har det stigit så ringer han nog istället.....

    Kramar E

  • vanna
    Äldre 30 Mar 15:25
    #10

    Håller mina tummar för dig Epelino!!

Svar på tråden Mola/Druvbörd