• Äldre 29 Mar 11:12
    7808 visningar
    26 svar
    26
    7808

    ryggmärgsbråck

    va på rul i dag o hon såg ett ryggmärgsbråck längst ner. Hon sa inte så mycket om någt utan vi ska träffa en läkare senare  idag som ska bedöma bråcket.

    Någon vars barn födits med ett litet bråck långt ner på ryggraden? hur har det gått för barnet?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-30 13:01
    uppdaterar lite.. läkren kunde inte säga så mycket mer. han sa att det satt längst ner mellan typ virvel 1,2 o svanskotan typ.. o att ett av dom största hoten är om bebis får vattenskalle allt för tidigt.
    Fler svar önskas gärna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-30 13:02
    jo o kunde dom se på ul om det va hud runt bråcket o vilket typ av bråck det va?

  • Svar på tråden ryggmärgsbråck
  • Äldre 29 Mar 12:18
    #1

    puffar lite{#lang_emotions_flower}

  • Skogss­multro­n
    Äldre 29 Mar 12:26
    #2

    Hej!

    Tyvärr har jag inga egna erfarenheter då jag inte har barn.
    Men min vänninas barn hade ett litet ryggmärgsbrock. Och till henne sa de att ju längre ner det sitter, dessto bättre.
    De opererade så fort barnet kom ut, han hade även vattenskalle när han kom ut, vilket tydligen är väldigt vanligt - det är tydligen behandlat, men jag vet int ehur och varför.
    Nu skriver jag bara av det jag hört genom henne, så ta inte detta för medicinsk fakta.
    De fick också informationen om att han kanske får problem med läs och språkförståelse, varför vet jag inte.

    Jag ser inget på honom i dag, och operationen , vad jag vet, gjorde han helt bra.
    Han är 2 år, och jag träffar dem 1 gång per år, annars pratar vi i telefon, så jag kan ine bedömma vad jag tror heller.

    Sen fick min mamma ett barn på slutet av 70 talet med svår ryggmärgsbrock, i dag hade de rekoemnderat abort tror jag, men hon dock efter 2 veckor.

    Men det satt högst upp och var den mycket svåra varianten.

    I dag är de ju väldigt väldigt duktiga på att se sånt här och operera, och erat sitter ju långt ner, vilket bara gör oddsen mycket mycket mycket bättre!
    Kanske inte ens märks.

    Nackdelen är väl att man kanske läser på internet och tar till sig allt det dåliga, saker som inte ens kommer att beröra er.

    Håller tummarna!

  • Äldre 29 Mar 12:31
    #3

    tack för ditt svar, verkligen! ja det sitter långt ner men det e allt jag vet. Hoppas det blir som hos din väninna då, vill ju barnets bästa... vilken mardröm o föda ett barn som kommer slita hela livet :(

  • Äldre 29 Mar 12:39
    #4

    Jag har jobbat med barn med ryggmärgsbråck i olika grad och det stämmer ju att ju längre ner det sitter, desto lindrigare. De tjejer jag har träffat som har haft bråck längst ner har i princip varit som andra tjejer utan bråck, de som har haft högre bråck har behövt sitta i rullstol ibland eller alltid (men det verkar ju inte vara så i ditt fall). 


    När man har träffat ett par stycken så kan man se vissa karaktärsdrag som kan vara typiska för ryggmärgsbråck men inget som man nödvändigtvis tänker på när man träffar dem en och en.
    Ang operation vet jag inte, men som Skogssmultron sa; eftersom det sitter långt ner så kommer de säkert kunna fixa det så gott som möjligt.
  • Skogss­multro­n
    Äldre 29 Mar 13:44
    #5
    UmmAminah skrev 2010-03-29 12:31:12 följande:
    tack för ditt svar, verkligen! ja det sitter långt ner men det e allt jag vet. Hoppas det blir som hos din väninna då, vill ju barnets bästa... vilken mardröm o föda ett barn som kommer slita hela livet :(
    Det var så lite så.

    Klart att du vill barnets bästa, och det vill nog sjukvården också, och därför kommer de nog göra allt för att det ska bli så bra som möjligt.
    De är ju duktiga med sånt här, och även om barnet kanske får slita hela livet, så blir et kanske lättare efter ett tag och sen vet ju barnet inget annat helle roch man kan säkert få mycket resurser från skola och barnomsorg, så de får den hjälp de behöver med läsning osv.
    Sen är det ju väldigt väldigt många barn som har skriv och lässvårigheter ändå, så det är ju inget ovanligt idag - och samhället finsn ju som stöd.

    Kram
  • Äldre 29 Mar 13:57
    #6

    jag födde en flicka i februari i år som det visades sig på förlossningen att hon hade ett lågt sittade rmb , inget man hittade på UL och så litet var det ju inte ,,
    "bilder finns i galleriet" men iallafall så har hon väldigt lindriga besvär- bla lite svagare högerben,något skev fotställning på samma ben, lite läckage med bajs ,men inget som man kan klara av att hantera!
    Självklart finns det ju olika typer av bråck och olika grader av handikapp,men det kommer ni inte få reda på förrän erat barn är fött...

    Dessutom är jag gravid igen och risken är ju ännu högre att drabbas denna gången,,ska på RUL på onsdag och är nervös för vad det kommer att visa... men ett är klart jag kommer inte avbryta även om detta barn också har RMB.

  • Äldre 30 Mar 13:01
    #7

    tack för alla svar. Har ni fler tas det emot tacksamt!

  • Äldre 30 Mar 13:16
    #8

    Min sambos syster föddes med ryggmärgsbråck och vattenskalle. detta var för 30 år sedan och då opererade de inte i samma utsträckning. Idag är hon rullstolsburen och har en shunt inopererad. Det "enda" handikapp man märker är att hon inte kan gå, annars är hon som vem som helst, har egen lägenhet och jobb. Men idag har de ju kommit så mycket längre inom ryggmärgskirurgin att många som föds med detta kan bli helt bra.

  • Äldre 30 Mar 15:27
    #9

    jag vill bara tillägga att vår tjej har inte vattenskalle, alla barn med rmb får alltså inte vattenskalle!

  • Äldre 30 Mar 15:29
    #10

    glömde även fråga,, vilken typ av bråck var det? öppet eller hudtäckt?

Svar på tråden ryggmärgsbråck