• Äldre 29 Mar 17:53
    29771 visningar
    14 svar
    14
    29771

    Gulsolkiga kläder - hur få rena??

    Varit på solsemester och vissa badkläder och vita T-shirtar har sett bättre ut om jag säger så.
    Solkräm mm som har en viss förmåga att få plaggen alldeles gula i linningen.
    Kan man tvätta på nåt sätt så detta försvinner eller är det bara att kasta kläderna???

  • Svar på tråden Gulsolkiga kläder - hur få rena??
  • bakeac­ake
    Äldre 29 Mar 17:58
    #1

    klorin är min bästa vän.. eller vanish?


  • snilli­s
    Äldre 29 Mar 17:59
    #2

    Säger som föregående talare - det finns inget som inte klorin klarar

  • Berit8­2
    Äldre 29 Mar 18:02
    #3

    Prova med vanish först (om ni har det hemma, för miljöns skull), funkar inte det så kör med klorin. Hjälper inte det hjälper nog inget.

  • Äldre 29 Mar 18:24
    #4

    Men hur blir det om klädesplagget inte är helt vitt utan kanske röd/vitrandigt (min bikini) eller sonens badbrallor som har lite tryck på sig men är vita i botten???

    Hur mkt ska man blanda då isåfall, och kör jag ner det direkt i tvättmedelsfacket utan tvättmedel???

  • Berit8­2
    Äldre 29 Mar 20:14
    #5

    Jag har kört vanish vita flytande som förbehandling på ljusa plagg och det har funkat utan att bleka. Har först blötlagt och sen förbehandlat direkt på fläcken för att sist tvätta. Däremot tycker jag inte att pulver i tvättmaskinen ger så stor effekt.

    Klorin (klor) bör vara ok på tryck. Det kan också vara lugnt på polyester som jag antar att bikinin är gjord av (tar bäst på bomull, viskos mm dvs naturmaterial) men är du osäker, dutta på lite där det inte syns. Annars bör du inte hälla diret på plaggen utan typ i doserfacket i tvättmaskinen. Vet inte hur mycket, har aldrig provat hemma men säkert minst någon deciliter. Funkar inte det får du köra mer nästa gång.

    Tvätta gärna plaggen en gång till efteråt så varmt som du vågar så att det inte finns något aktivt klor kvar i plaggen.

    Är själva polyesterfibern missfärgad är risken stor att inget hjälper...

  • Marpal
    Äldre 30 Mar 12:16
    #6

    Om du blandar en flaska Kalkosan med 5 delar vatten och sen blötlägger plagget i ca 1 dygn blir det som nytt. Kalkosan innehåller citronsyra och fosforsyra som är frätande men det bleker inte plagget. Fungerar dessutom jättebra på kläder som är tvättade i vatten med rost och järnavlagringar.

  • Äldre 30 Mar 14:55
    #7

    Kalkosan...finns det på vanlig Ica?

  • Kan inte bli bättre än såhär
    Äldre 30 Mar 19:34
    #8

    Klorin ska ALDRIG användas på kläder. Det man använder är Remol. Klorin förstör fibrerna i kläderna.

  • Berit8­2
    Äldre 30 Mar 21:16
    #9
    Kan inte bli bättre än såhär skrev 2010-03-30 19:34:38 följande:
    Klorin ska ALDRIG användas på kläder. Det man använder är Remol. Klorin förstör fibrerna i kläderna.
    Klorin innehåller klor som man ofta använder för att bleka kläder. Tex jeans kan man inte bleka med något annat än klor. Men man måste vara försiktig och inte använda för mycket samt se till att allt är ursköljt. Däremot är det kasst för miljön. Men funkar inget annat är det trots allt bättre än att slänga plaggen.
  • Marpal
    Äldre 1 Apr 18:54
    #10
    Angelica77 skrev 2010-03-30 14:55:38 följande:
    Kalkosan...finns det på vanlig Ica?
    Japp, finns i de flesta vanliga affärer. Kostar dessutom inte mer än 12,90 kr per flaska. I min affär iaf... Det och ättika är min räddning! Någon gång använder jag klorin oxå men då för det mesta i utspädd form. Funkar bättre då tycker jag!
    Om du inte hittar Kalkosan är "Citek" nästan lika bra!
  • Äldre 28 Apr 11:31
    #11

    Jag skulle testa vanisch.. vi kör på flytande o har inte svikit en enda gång hittills

    Klorin funkar bara på bomull vad jag vet.. o bleker färgen. Jag hade en blåvit tröja en gång som fick en fläck i kanten som var blå.. men eftersom det annars bara var ärmarna som var blå stoppade jag ner kansten i klorin så den blev vit..
    Bikinin är väl i syntet så då skulle jag inte våga testa klorin även om den var helvit då den isf bara blir gulare..


    Josefine 4 maj 2009 - jojossmultronstalle.blogspot.com/
  • skorpi­onen80
    Äldre 28 Apr 15:15
    #12

    Vi använder Nivea solkräm och har aldrig lyckats få kläderna rena igen. Säg till om du lyckas, jag vill veta hur då!

  • Äldre 9 Jun 19:52
    #13

    Någon här som testat något av detta när det gäller fläckar efter solcreme? Testade klorin på en vit tröja i bomull idag som blivit gulaktig av solcreme. Tröjan blev KNALLgulfläckig istället. Bara att slänga... Spädde ut klorinet i vatten, så det var inte "ren" klorin jag använde.

  • Äldre 10 Jun 10:33
    #14

    Japp, samma här...Niveas solkräm. Sätter sig som berg på kläderna....

Svar på tråden Gulsolkiga kläder - hur få rena??