• Äldre 30 Mar 15:57
    16146 visningar
    9 svar
    9
    16146

    Lägsta lön som undersköterska?

    Jag är undersköterska (läste på komvux) och har blivit erbjuden ett timvik på ett privat äldreboende. Lönen är 96 kr/timmen. Får det verkligen vara så lite? När jag fortfarande utbildade mig hade jag ett annat timvik och fick 88 kr/timmen, var då anställd som vårdbiträde. Jag är så jävla förbannad...nog för att undersköterskor inte har några höjdarlöner, men 96 kronor?! Jag hade 96 kronor/timmen när jag var 18 och jobbade på en livsmedelsbutik för sjutton!

  • Svar på tråden Lägsta lön som undersköterska?
  • Tecken
    Äldre 30 Mar 21:24
    #1

    Har du kollat i kollektivavtalet? Gissar på att du går under HÖK - det finns att ladda ned på bl a www.sktf.se

  • MariaX
    Äldre 30 Mar 22:42
    #2

    Är det inte kommunals avtal som gäller?


    Såvitt jag vet är lägsta lön då 17300 kronor per månad efter ett år om man både har gymnasial utbildning och det är en tjänst där det krävs. Annars är det 15300 kronor som gäller.
    Sannolikt har du erbjudits omkring lägsta lön enligt kollektivavtal. Många kommuner ger sina anställda mer, men med nuvarande kärva arbetsmarknadsläge är det sannolikt möjligt att tillsätta lediga tjänster även om endast lägsta tillåtna lön ges.  
  • Ungmam­ma83
    Äldre 30 Mar 23:51
    #3

    får och får, klart det får vara så lite.

  • Äldre 31 Mar 02:41
    #4

    jobbar inom vården är fastanställd och får 20000 i grundlön nu efter första april.
    Men när jag började för 4½årsedan hade jag nog 90.91kr i timmen

  • Äldre 31 Mar 02:41
    #5

    Har gått omvårdnad

  • Buller­byn
    Äldre 31 Mar 09:43
    #6

    Det får vara så lite. Handel och vården sklijer sig extremt mycket i timlön. Har själv arbetat inom handel, och där har jag en timlön på 115 kronor om jag vill återgå till det arbetet,

    Nu arbetar jag inom vården och får 105 kronor, nyutbildad. Dock får vi jag lite högre lön då det är inom den psykosociala sektorn, alltså arbetar med svårt psykiskt sjuka.

  • Äldre 31 Mar 09:49
    #7
    Bullerbyn skrev 2010-03-31 09:43:09 följande:
    Det får vara så lite. Handel och vården sklijer sig extremt mycket i timlön. Har själv arbetat inom handel, och där har jag en timlön på 115 kronor om jag vill återgå till det arbetet, Nu arbetar jag inom vården och får 105 kronor, nyutbildad. Dock får vi jag lite högre lön då det är inom den psykosociala sektorn, alltså arbetar med svårt psykiskt sjuka.
    Jag tjänar 114 som PA, inte undersköterska. Så det beror ju på vart man hamnar inom vården.
    Det ante mig.
  • Äldre 31 Mar 09:52
    #8

    Jag var också nyfiken på detta eftersom jag håller på att utbilda mig.

    Jag tror inte att grundlönen får vara så låg. Kolla med facket.

    Jag är nu outbildad (vårdbiträde) på ett dementboende och jobbar åt kommunen. Får 111,??:-/h

  • Äldre 31 Mar 20:03
    #9

    Tack för svaren allihopa! Jag har kollat med kommunal och lägsta lön enligt dom är 114,50kr/timme för en utbildad undersköterska. Blev erbjuden ett annat jobb idag som jag har tackat ja till så jag slipper egentligen bry mig om det här nu, men det retar mig.

Svar på tråden Lägsta lön som undersköterska?