• Mika800

    Se upp för Inkassobolaget Sergel!

    Jag fick en gång en påminnelse från Sergel Inkasso avseende barnomsorg, det var 2007 och dom var helt rätt ute för jag hade inte betalat in den. På så sätt är det väl därför jag finns med i deras register.

    Men!

    Nu har jag i TRE månaders tid fått påminnelse från Sergel Inkasso, ibland sköter jag räkningarna och ibland min sambo så jag har tagit för givet att han kanske missat att betala in något trots att han nekar {#lang_emotions_laughing} men men inget att göra så det är bara betala in dom o se glad ut, tänker inte mer på det..

    MEN nu idag får jag ytterliggare ett brev från Sergel Inkasso där det står att jag ska betala 352 kr plus arvode på inkassokravet 160 kr för, just precis -barnomsorg. Igen! 

    Men den här gången vet jag att det är JAG som betalat in alla räkningar och jag VET att barnomsorgsavgiften ÄR betalad. Men för säkerhets skull går jag in och dubbelkollar med min internetbank på nätet och mycket riktigt, den är betald. Det var den förra månaden också. Jag har alltså betalat in dubbelt plus 160 kr i inkassoavgift..

    Efter mycket om och men och många telefonsamtal har jag nu talat med Stadsdelsförvaltningen som handhar alla barnomsorgsavgifter och som ser att allt är betalt, så nu väntar jag bara på att Sergel Inkasso ska höra av sig till mig, spännande... {#lang_emotions_smile}

    Lite långt kanske men ville bara varna alla er andra som kanske någon dag får ett förvirrande inkasso krav, betala ingenting förrän ni vet att allt stämmer!

    Kram på er!

  • Svar på tråden Se upp för Inkassobolaget Sergel!
  • Anonym

    Men det är väl inte inkassoföretagets fel? De handlar ju på uppdrag från kunden (kommunen i detta fall) och de kanske har gjort en miss? Ett inkassoföretag skickar ju inte ut inkasso på eget bevåg?

    Kan det inte vara den gamla påminnelsen som spökar? Att du då betalt för lite?

  • Pappa G

    Den uppmanigen gäller väl inte unikt för Sergel, det gäller väl för alla som skickar krav till en..

  • Pruttiluskan

    Om jag får ett sånt brev så ringer jag alltid & kollar med dem & dit där räkningen skulle vara betald från början innan jag betalar!

    Kan vara så att de inte fått in pengarna innan de skickar ut & då kan sånt hända!

    ...Så ring ALLTID & kolla innan du betalar så de inte blivit något fel!

  • Anonym

    Det kan vara rena bluffakturor också. De är vanliga nuförtiden.

  • Azusephre

    Vi fick inkassokrav på våran förra hyra, trots att den var betald, det är som den föregående talare skrev att dom kanske inte hunnit få in pengarna innan dom skickar ut. Men jag struntade i den och antagligen så såg dom att jag betalat in samma dag som jag fick kravet, så på den här hyran så stod det ingenting om det.

  • Anonym
    Anonym skrev 2010-03-31 11:33:15 följande:
    Det kan vara rena bluffakturor också. De är vanliga nuförtiden.
    Visserligen men de brukar inte skickar från välkända företag.
  • Anonym (Inkasso)

    Jag har fått inkassokrav ang skolfotografering (som va betald för längesedan)så då har jag ringt till fotografen och mycket riktigt så har det blivit fel i deras datasystem därav inkasso.. Inte första gången det händer..

    Så jag tycker det är bättre att ringa det bolag/kommun som anlitat inkassobolagen istället för då går det lättare och dem ser ju inbetalningen snabbare än vad inkassobolagen gör!

    Så i regel tror jag inte att Inkassobolagen gör fel utan det är dem som anlitar dem som inte har "koll" ibland..

  • Anonym
    Anonym skrev 2010-03-31 11:29:58 följande:
    Men det är väl inte inkassoföretagets fel? De handlar ju på uppdrag från kunden (kommunen i detta fall) och de kanske har gjort en miss? Ett inkassoföretag skickar ju inte ut inkasso på eget bevåg?Kan det inte vara den gamla påminnelsen som spökar? Att du då betalt för lite?
    Inkassoföretag kan visst skicka krav "på eget bevåg". Faktum är att dom i många fall köper krav, även från andra inkassoföretag. Kraven kan ursprungligen komma från företag som inte existerat på många år. Förekommer också att man billigt köper in stora mängder bluffakturor, 20-25 år gamla, som inte betalts pga att dom just var bluffakturor. Alltid är det några som är villiga att betala. Man kan nog säga att alla inkassoföretag verkar i gråzonen, tyvärr.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-03-31 11:43:51 följande:
    Inkassoföretag kan visst skicka krav "på eget bevåg". Faktum är att dom i många fall köper krav, även från andra inkassoföretag. Kraven kan ursprungligen komma från företag som inte existerat på många år. Förekommer också att man billigt köper in stora mängder bluffakturor, 20-25 år gamla, som inte betalts pga att dom just var bluffakturor. Alltid är det några som är villiga att betala. Man kan nog säga att alla inkassoföretag verkar i gråzonen, tyvärr.
    Köper de in så gamla fakturor har de ju noll koll! Ett företag har ett visst antal år på sig att kräva in sin faktura, sen förfaller de.

    Visst, det finns säkert oseriösa företag som i alla branscher men just Sergel är så stora så jag tror inte de gör så.

    De kan väl skicka ett krav på en faktura som de skickat, men i detta fall var det ju från kommunen och jag tror inte de sitter och tänker att hmm.. nu ska vi skicka ett krav till denne person för en barnomsorgsavgift... Företaget ifråga måste ju först och främst lämna över sina fakturor till inkassoföretaget, hur de gör det finns väl olika varianter på. Men fakturan måste ju uppstå någonstans.
  • Amira

    Du har inte betalat fakturan för sent då? För i sådana fall skickas ju den automatiskt till inkasso.

Svar på tråden Se upp för Inkassobolaget Sergel!