• Mika80­0
    Äldre 31 Mar 11:26
    26643 visningar
    21 svar
    21
    26643

    Se upp för Inkassobolaget Sergel!

    Jag fick en gång en påminnelse från Sergel Inkasso avseende barnomsorg, det var 2007 och dom var helt rätt ute för jag hade inte betalat in den. På så sätt är det väl därför jag finns med i deras register.

    Men!

    Nu har jag i TRE månaders tid fått påminnelse från Sergel Inkasso, ibland sköter jag räkningarna och ibland min sambo så jag har tagit för givet att han kanske missat att betala in något trots att han nekar {#lang_emotions_laughing} men men inget att göra så det är bara betala in dom o se glad ut, tänker inte mer på det..

    MEN nu idag får jag ytterliggare ett brev från Sergel Inkasso där det står att jag ska betala 352 kr plus arvode på inkassokravet 160 kr för, just precis -barnomsorg. Igen! 

    Men den här gången vet jag att det är JAG som betalat in alla räkningar och jag VET att barnomsorgsavgiften ÄR betalad. Men för säkerhets skull går jag in och dubbelkollar med min internetbank på nätet och mycket riktigt, den är betald. Det var den förra månaden också. Jag har alltså betalat in dubbelt plus 160 kr i inkassoavgift..

    Efter mycket om och men och många telefonsamtal har jag nu talat med Stadsdelsförvaltningen som handhar alla barnomsorgsavgifter och som ser att allt är betalt, så nu väntar jag bara på att Sergel Inkasso ska höra av sig till mig, spännande... {#lang_emotions_smile}

    Lite långt kanske men ville bara varna alla er andra som kanske någon dag får ett förvirrande inkasso krav, betala ingenting förrän ni vet att allt stämmer!

    Kram på er!

  • Svar på tråden Se upp för Inkassobolaget Sergel!
  • Äldre 31 Mar 12:11
    #11
    Anonym skrev 2010-03-31 11:53:21 följande:
    Köper de in så gamla fakturor har de ju noll koll! Ett företag har ett visst antal år på sig att kräva in sin faktura, sen förfaller de.Visst, det finns säkert oseriösa företag som i alla branscher men just Sergel är så stora så jag tror inte de gör så.De kan väl skicka ett krav på en faktura som de skickat, men i detta fall var det ju från kommunen och jag tror inte de sitter och tänker att hmm.. nu ska vi skicka ett krav till denne person för en barnomsorgsavgift... Företaget ifråga måste ju först och främst lämna över sina fakturor till inkassoföretaget, hur de gör det finns väl olika varianter på. Men fakturan måste ju uppstå någonstans.
    Ojojoj, om du bara visste.

    ALLA inkassoföretag och då menar jag verkligen alla köper upp avskrivna kundfordringar till ett värde av kanske 5% av ursprungskapitalet
    Om det är förfallna fordringar eller inte spelar inte så stor roll, man väcker liv i dem igen.
    Och tyvärr fattas kunskapen hos många att möta de krav som kommer

    Men vi kan kalla de för bluffakturor det också, jag gör det gärna
  • Anonym
    Äldre 31 Mar 12:13
    #12

    Kommer inte ihåg om det gällde sergel inkasso, men jag lyckades få 3brev från ett sånt liknande företag, om det nu inte var dom, kommer som sagt inte ihåg..
    Det gällde 3 beställningar från fujifilm i julas, jag trodde min sambo betalt det eftersom han sköter räkningarna, så det blev en miss där, men jag betalade iallafall in. hade en svag aning om jag inte betalade det en annan gång?? Men efter dess 3 brev betalade jag alltså in, och ca 3 dagar efter fick jag en utbetalningslapp att dom pengarna kunde jag lösa in på nordea, eller i affär...?? Och ja, det skulle då dras 50kr i avgift för att få ut pengarna??? What the fuck???

    Jag har alltså betalat och skött mej, betalat en gång till efter krav ocg får strax tillbaks pengarna, men måste då betala 50 kr för att lösa ut mina pengar??

    Så jävla dåligt!! Dessutom finns här ingen nordea bank...

  • Anonym
    Äldre 31 Mar 12:33
    #13
    Anonym skrev 2010-03-31 12:13:48 följande:
    Kommer inte ihåg om det gällde sergel inkasso, men jag lyckades få 3brev från ett sånt liknande företag, om det nu inte var dom, kommer som sagt inte ihåg..Det gällde 3 beställningar från fujifilm i julas, jag trodde min sambo betalt det eftersom han sköter räkningarna, så det blev en miss där, men jag betalade iallafall in. hade en svag aning om jag inte betalade det en annan gång?? Men efter dess 3 brev betalade jag alltså in, och ca 3 dagar efter fick jag en utbetalningslapp att dom pengarna kunde jag lösa in på nordea, eller i affär...?? Och ja, det skulle då dras 50kr i avgift för att få ut pengarna??? What the fuck???Jag har alltså betalat och skött mej, betalat en gång till efter krav ocg får strax tillbaks pengarna, men måste då betala 50 kr för att lösa ut mina pengar??Så jävla dåligt!! Dessutom finns här ingen nordea bank...
    Men att du får betala 50 kr för att lösa ut pengarna är ju inte inkassoföretagets fel, det kostar att ta ut pengar nu för tiden.
    Kan du inte ta ut dem i annan bank, det brukar man kunna göra...
  • Anonym
    Äldre 31 Mar 21:18
    #14

    Jag ska kolla, det kanske man kan, har för mej att det stod endast nordea, ska kolla igen...=)

  • Anonym (parke­ring)
    Äldre 31 Mar 21:26
    #15

    För några år sedan fick jag en p-bot. Stod på en parkering och hade betalt, men stod visst inte inom en parkeringsruta, blää. Men inte så mycket att orda om, bara att betala. Boten var handskriven och på 300kr. Jag betalade den ganska sent, men innan jag hade fått en påminnelse. Dock fick jag en påminnelse en eller två dagar efter, men på den stod det (som det ofta gör) att jag skulle bortse från påminnelsen om jag betalt inom de senaste dagarna. Så jag bortsåg från den

    men efter någon vecka eller så kom ett inkassokrav på 500kr på boten. (som ju var på 300) Kollade upp boten och påminnelsen lite bättre och upptäckte att det handskrivna 300 var lite utsuddat och kunde tolkas som 800, varpå parkeringsbolaget skickade de 500 jag inte betalade in till inkasso. Men jag ringde upp inkassobolaget och förklarade hur det var, vilket de kunde kontrollera stämde, och så skrev de av ärendet och saken var ur världen.

    så ett snack med dem kanske kan lösa det hela.

    Lycka till

  • Anonym
    Äldre 1 Apr 17:56
    #16
    Anonym skrev 2010-03-31 11:53:21 följande:
    Köper de in så gamla fakturor har de ju noll koll! Ett företag har ett visst antal år på sig att kräva in sin faktura, sen förfaller de.Visst, det finns säkert oseriösa företag som i alla branscher men just Sergel är så stora så jag tror inte de gör så.De kan väl skicka ett krav på en faktura som de skickat, men i detta fall var det ju från kommunen och jag tror inte de sitter och tänker att hmm.. nu ska vi skicka ett krav till denne person för en barnomsorgsavgift... Företaget ifråga måste ju först och främst lämna över sina fakturor till inkassoföretaget, hur de gör det finns väl olika varianter på. Men fakturan måste ju uppstå någonstans.
    Så enkelt är det inte, ett krav behöver aldrig någonsin förfalla och även om det gjort det finns inget som säger att inkassoföretagen inte chansar. Dom kan skicka det till KF och då är det ditt jobb att försöka visa att du inte är skyldig. Det finns många stora inkassoföretag och jag vet inget som inte jobbar i gråzonen.  Sergel är kända för att skicka krav utan att ens speciificera på vad kravet gäller.
  • Anonym (bank)
    Äldre 1 Apr 18:30
    #17
    Anonym skrev 2010-03-31 21:18:23 följande:
    Jag ska kolla, det kanske man kan, har för mej att det stod endast nordea, ska kolla igen...=)
    Du kan gå till din vanliga bank och sätta in pengarna direkt ifrån avin du fått. Du behöver alltså inte gå till nordea och ta ut pengarna för att sedan gå vidare till din bank och sätta in dom. Du tar bara lappen och travar ner till ditt bankkontor och ber dom sätta in den summa avin är på. Sedan kan du ta ut dom i bankomaten utan att få betala 50 kr i avgift.
  • Christ­er b
    Äldre 1 Jul 23:47
    #18

    Enligt Inkassolagen måste Inkassoföretagen agera skyndsamt. Vad gäller de förfallna fodringar som vissa inkassoföretag köper upp, är oftast ifrån Bostadsrättsföreningar där medlemmar som skitit i att betala. För att de ändå har så många andra krav på sig. Föreningen går till KFM och vräker medlemmen. Men fodran är ju kvar. Dessa säljs med långtidsbevakning på. De köps billigt just för att det är väldigt osäkra fodringar.

    Tycker att det är svinigt att skita i sina skulder och överlåta till sinna grannar att ta över betalningsskyldigheten för dennes andel av de gemensamma skulderna i föreningen.

    KFM tar ju 18 månader på sig att vräka en person. Under de månaderna ackumuleras ju skulderna rejält. Så istället för att ha dem kvar i kundreskontran säljer man iväg dem för 1 krona. Då behöver de inte vara med i nästa årsredovisning som en fodran. Utan istället visas verkligheten upp.

  • Äldre 2 Jul 00:09
    #19

    Förmodligen är det kommunen som meddelat fel till Sergel, de går ju efter den info de får som inlägg nr 1 skriver.

    Och inlägg 4: Tror du på fullaste allvar att en kommun skulle skicka en bluffaktura till inkasso och hoppas att de får in några hundra extra? Knappast.

    Jag jobbar på ett inkassobolag som är en konkurrent till sergel men jag försvarar dem ändå helt, man går efter den info man får från uppdragsgivaren och om du nu har betalat dubbelt är det bara att skicka kvittokopior så undersöker de det med kommunen, inte svårare än så. Fel händer ibland, det har väl de flesta varit med om. Du kan ju t.ex. ha skrivit fel ocr och det kan vara därför kommunen inte ser betalningen.

  • Äldre 2 Jul 09:55
    #20

    Jag har jobbat på en stadsdelsförvaltning med fakturering av barnomsorgsavgifter, och kan ju säga att det verkligen INTe är inkassobolaget du ska vara arg på. De handlar på uppdrag av kommunen förstår du väl? Inkassobolaget har ingen som helst tillgång till kommunens reskontran, det är kommunens fakturahandläggare som har tabbat sig här och missat din inbetalning...

  • Anonym (ehh?)
    Äldre 3 Jul 22:16
    #21

    TS skriver att du har betalt, men NÄRr hade du betalat???

    Säg att fsk avgiften förföll den 30:e du betalade den 4:e kommunen kanske skickade sin inkassofil den 3.e så när Inkassoföretaget skickar ut sitt krav till dig har du redan betalat JA, men det är ju försent. Därav hinner du få kravet. Personligen tycker jag att det låter korkat att bara betala första kravet och utgå från att sambon gjort fel.
    Du skyller på Sergel, men precis som du kan ha missat kan ju även de gjort fel. Sedan är det ju också så att många som får ett krav betalar in direkt till den ursprungliga borgenären och beroende på hur synkroniseringen sker mellan denne och inkassoföretaget så kankse inte de får veta att din betalning har registrerats.

    Du borde
    1. kollat din bank, har du betalat?
    2. därefter ringt kommunen och kollat hur det såg ut.
    3. Ringa inkassoföretaget och förklara att du faktiskt hade betalat.

    Om de trots detta gjort fel, ja då håller jag med då kan du klaga på dem....

Svar på tråden Se upp för Inkassobolaget Sergel!